نوبت گشت و گذار در طبیعت و تفریح در هوای خنک که می‌شود، رفتن به لب آب و چند ساعت اتراق کردن کنار رودخانه هنوز هم در بین خانواده‌ها مرسوم است.

حبله رود

همشهری- مهدیه تقوی راد: از همان قدیم‌ها هر وقت خانواده تصمیم می‌گرفتند که آخر هفته را خوش بگذرانند یک زیرانداز و یک قابلمه غذاو مقداری میوه با خود همراه می‌کردند و راه می‌افتادند سمت لب آب. رودخانه‌های اطراف شهر همان لب آبی بود که پدر خانواده وعده‌اش را به بچه‌ها می‌داد. رفتن به لب آب و چند ساعت استراحت فارغ از هیاهوی شهر یکی از کم هزینه‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید داشته باشید. حوالی مرزهای شرقی پایتخت، گزینه‌های مختلفی برای گردش کنار رودخانه دارید.

رودخانه سرخه‌حصار

موقعیت: شمال شرق تهران، پارک جنگلی سرخه‌حصار

چطور برویم: در پارک ملی سرخه حصار به سمت پمپ بنزین بروید. ۶ کیلومتر بعد از پمپ بنزین به این رودخانه می رسید.

طول رودخانه: ثبت نشده

امکان ماهیگیری: دارد

جاذبه‌های اطراف:پارک ملی سرخه‌حصار، روستای ترکمن ده، پارک جنگلی لویزان

معرفی: این رودخانه بر خلاف دیگر رودخانه‌های استان، از کوه‌های شرق تهران سرچشمه می‌گیرد و خط جداکننده کوه‌های شرق و دامنه‌های قله توچال در شمال تهران است.

منبع سرسبزی سرخه‌حصار

رودخانه سرخه‌حصار چند چشمه دارد که هر کدام در بخش‌هایی از این پارک دیده می‌شوند. یکی از چشمه‌ها حدود ۶ کیلومتر بعد از پمپ‌ بنزین است. این مسیر را باید پیاده طی کنید. این رودخانه در نهایت از پارک ملی سرخه‌حصار و بزرگراه‌های هجرت و افسریه می‌گذرد و در نهایت به مسیل باختر می‌ریزد. منبع آب رودخانه سرخه‌حصار رودخانه‌های جاجرود و دماوند است و چشمه‌های فصلی و دائمی اطراف آن تأثیر زیادی در حجم آب این رودخانه دارند. آب و هوای حاشیه رودخانه سرخه‌حصار نسبت به رودخانه‌های شمال تهران گرم‌تر و خشک است. این رودخانه دلیل سرسبزی باغ‌های اطراف و پارک ملی سرخه‌حصار است.

حبله رود

موقعیت: شمال شرقی فیروزکوه

چطوربرویم: در جاده پردیس و رودهن به سمت دماوند حرکت کنید، در جاده فیروزکوه با توجه به تابلوی راهنما از مسیر فرعی وارد جاده زرین دشت شوید.

طول رودخانه: ۲۴۰ کیلومتر

امکان ماهیگیری: دارد

جاذبه‌های اطراف:روستای فرح‌آباد، تنگه واشی، چشمه آب معدنی خمده

معرفی: حبله‌رود با وجود اینکه از شمال شرقی تهران سرچشمه می‌گیرد اما مهم‌ترین منبع تأمین آب دشت گرمسار بوده و تنها رودخانه دائمی استان سمنان به شمار می‌آید.

رودی برای سیراب کردن گرمسار

حبله رود در طول مسیر خود با رودهای واشی و نمرود برخورد می‌کند و در نهایت در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری جنوب‌ شرقی گرمسار به رودخانه «گلو» می‌رسد و در شوره‌زارهای کویری فرو می‌رود. آب این رودخانه در بالادست شیرین است؛ اما پس از انشعاب در طول مسیر شیمیایی، نمکی و گچی می‌شود. روستاهای سیمین دشت، زرین دشت، دهگردان، آتشان، انزها و گچه از خوش آب و هواترین مناطق و روستاهای ییلاقی در حاشیه حبله رود هستند. با شروع فصل بهار دامنه‌های سرسبز اطراف این رودخانه پوشیده از گل‌های وحشی و گیاهان معطر و دارویی می‌شوند. روستاهای اطراف حبله رود نیز در تابستان زیباترین طبیعت و چشم‌انداز را دارند.

کد خبر 862544
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha