مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
۲ نفر

تمیز کردن بین دندان‌ها بخش مهمی از کارهای روزمره‌ای است که ما برای مراقبت از دهان و حفظ بهداشت فردی انجام می‌دهیم. برای این کار چندین ابزار نظیر به خلال دندان یا نخ دندان برای انتخاب دارید. این پرسش همواره مطرح بوده که کدامیک از این دو ابزار بهتر هستند.

نخ دندان

همشهری آنلاین آش نهاوندی: در این مطلب به اطلاعاتی پرداخته‌ایم که به شما کمک می‌کند بفهمید بی‌نخ دندان و خلال دندان کدام یک برای شما مناسب است.

به گزارش اورال کر، آیا استفاده از خلال دندان یا نخ دندان جزئی از برنامه روزانه شماست؟ اگر نیست، همین امروز در برنامه روزانه بهداشت دهان خود تغییر را ایجاد کنید. تمیز کردن بین دندان‌ها یک راه عالی برای خلاص شدن از شر مواد غذایی است که امکان پاک کردن خرده‌های غذا که در طول روز میان دندان‌های شما گیر کرده باشند را ایجاد می‌کند. گاهی اوقات ما حتی متوجه این باقیمانده‌های کوچک نمی‌شویم، بنابراین سعی کنید این کار را هر روز انجام دهید صرف نظر از اینکه خرده‌های کوچک ساندویچی که خورده‌اید را بین دندان‌های خود احساس می‌کنید یا خیر.

خلال دندان و نخ دندان در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد تا بتوانید متناسب با وضعیت دندان‌هایتان انتخاب کنید. اگرچه می‌توانید یکی یا دیگری را انتخاب کنید، اما بسته به موقعیت می‌توانید از هر دو استفاده کنید. مهمترین چیز این است که هر روز ضمن مسواک زدن در جهت تمیز کردن فضای بین دندان‌های خود تلاش کنید. این به اطمینان از بهداشت خوب دهان با دندان‌ها و لثه‌های سالم کمک می‌کند.

پاکسازی مؤثر و ملایم با نخ دندان

نخ دندان یا خلال دندان، کدامیک بهتر است؟

استفاده از نخ دندان یک بار در روز اغلب برای اکثر افراد کافی است، اما در صورت نیاز می‌توانید از آن بیشتر استفاده کنید. یک نکته خوب برای کمک به یادآوری استفاده از نخ دندان این است که هر شب قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید. این به خلاص شدن از شر مواد غذایی باقی مانده بین دندان های شما کمک کرده و تمیز کردن آن‌ها را با مسواک راحت تر می‌کند.

انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد، به عنوان مثال برخی از آن‌ها برای فضاهای مخصوصا کوچک طراحی شده‌اند، برخی دیگر برای اطمینان از تمیز کردن مؤثرتر برای فضاهای کمی بزرگتر، به کار می‌روند.

اگر با استفاده از نخ دندان معمولی برای رسیدن به تمام دندان‌های خود تلاش می کنید، یک ابزار نخ دندان که با یک دسته بلند عرضه می‌شود که حرکت در دهان را آسان می‌کند، ممکن است برای شما مناسب باشد. همچنین این دسته نگهداری آن را در کنار مسواک شما آسان می‌کند.

هنگام استفاده از نخ دندان در هر شکل یا اندازه‌ای به یاد داشته باشید که باید با ملایمت و ظرافت از آن در جهت پاک کردن فضای بین دندان‌های خود استفاده کنید. برای حفظ تمیزی و سلامت دندان‌ها، نخ را به آرامی بین دندان‌های خود بالا و پایین ببرید. سعی کنید از هر گونه حرکت مشابه اره کردن از یک طرف به سمت دیگر اجتناب کنید.

اهمیت نخ دندان

زمانی که سعی می‌کنیم در نبرد با باکتری‌های مضر یا پلاک‌های روی دندان‌هایمان پیروز شویم، نخ دندان ۴۰ درصد کار را انجام می‌دهد. پلاک دارای خاصیت تجمع و تولید اسیدهایی است که باعث ایجاد حفره شده و لثه‌های ما را تحریک می‌کند و ممکن است به بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه مبتلا شویم. دندان‌های ما پنج سطح مختلف دارند که باید آن‌ها را تمیز کنیم.

قابلت‌های پنهان نخ دندان

نخ دندان کشیدن به شما این امکان را می‌دهد که بقایای مواد غذایی را که ممکن است بعد از غذا خوردن بین دندان‌های شما باقی مانده‌اند، بردارید. نخ دندان جایی می رود که مسواک سنتی این کار را نمی کند. همچنین می تواند به حذف پلاک‌های ساخته شده کمک کند. اگر دندان‌های نامرتب دارید یا فاصله بین دندان‌هایتان خیلی نزدیک است، نخ دندان کشیدن مفید است. اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. حتی استفاده از آن ۲ تا ۳ بار در هفته بهتر از عدم انجام آن است.

شرط احتیاط

نخ دندان کشیدن نباید دردناک باشد. به خاطر داشته باشید که اگر تا به حال از نخ دندان استفاده نکرده‌اید و یا برای مدت طولانی از آن استفاده نکرده‌اید، به احتمال زیاد باعث ناراحتی شما شده و حتی ممکن است خونریزی داشته باشید. با این حال، شما نباید این کار را متوقف کنید، زیرا مواد غذایی انباشته شده دقیقا باعث خونریزی می‌شوند.

خلال دندان

نخ دندان یا خلال دندان، کدامیک بهتر است؟

خلال دندان چوبی ابزاری است که اجازه می‌دهد باقیمانده مواد غذایی بین دندان‌ها از بین برود. شاید تعجب کنید اگر متوجه شوید که خلال دندان ۳.۵۰۰ سال پیش مورد استفاده قرار می گرفت. در آن زمان از استخوان حیوانات مختلف ساخته می‌شد.

موارد استفاده : جایگزینی برای نخ دندان

چه زمانی از خلال دندان چوبی استفاده کنیم؟ استفاده از خلال دندان در مواقعی که خارج از منزل هستیم و نمی‌توانیم مسواک بزنیم و یا نخ دندان و غذا بین دندان‌هایمان گیر کرده است توصیه می‌شود. استفاده از خلال دندان در وضعیت اضطراری بهتر از باقی ماندن ضایعات غذا روی دندان‌هایمان است.

خلال دندان یا نخ دندان؟

این پرسشی است که ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده است خلال دندان یا نخ دندان؟ کدام بهتر است؟ اگر بخواهیم کارکردهای این دو را با هم مقایسه کنیم خلال دندان زمانی کارآیی دارد که تکه‌‏های غذای بین دندان‌ها قابل مشاهده باشد. خلال می‌‏تواند فقط این تکه‌‏های مشخص را از بین دندان‌‏ها خارج کند. اما رسوبات روی دندان و دور و زیر لثه را که موجب بوی بد دهان می‌‏شوند را تمیز نمی‌‏کند.

درحالی که نخ دندان ضمن خارج کردن خرده‌‏های غذا، رسوبات نامرئی و بزاق دهان را از روی دندان‌ها و لثه پاک می‌‏کند. همچنین استفاده از خلال دندان بسیار سخت‌تر بوده و برای لثه‌‏ها هم مضر است. استفاده دائم از آن سبب عقب نشینی لثه‌‏ها می‌شود. خلال دندان همچنین با تولید فضاهای ناخواسته بین دندان‌ها،. امکان تجمع غذا را در اطراف دندان‌ها بیشتر می‌‏کند.

اما نخ دندان‌ها از نخ‌های نایلونی به ضخامت‌های مختلف و با اسانس‌های خنک‌کننده دهان تولید می‌‏شوند و می‌تواند حاوی فلوراید یا بدون آن باشند. استفاده از نخ دندان به مراتب بهتر و مفیدتر از خلال دندان است و بایستی حداقل یک بار در روز استفاده شود. بهترین زمان قبل از خواب است چراکه در طول خواب دهان چند ساعت بی تحرک مانده و باکتری‌ها در این فرصت رشد کرده و باعث فاسد شدن دندان‌ها می‌‏شوند. نخ دندان می‌تواند حاوی فلوراید یا بدون آن باشد. نخ دندان می‌تواند خرده‌های غذایی را از بین دندان‌ها خارج کند و از همه مهمتر، رسوبات غذا و بزاق دهان را از روی دندان‌ها و لثه پاک کند.

بیشتر بخوانید:

چند وقت یکبار مسواک خود را عوض کنیم؟

این مسواک در ۱۰ ثانیه دندان‌های شما را تمیز می‌کند

کد خبر 862930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha