یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: پس از آنکه شرکت ایران‌خودرو بعد از 45سال به جمع شرکت‌های زیان‌ده بورس پیوست، اطلاعات جدید نشان می‌دهد شرکت ایرالکو نیز با بحران هنگفت مالی روبه‌رو شده؛ میزان درآمد شرکت‌های بورس تهران نیز ازخرداد امسال تاکنون 3/1میلیارد دلار کاهش یافته است

به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات ازشرکت‌های بورس تهران نشان می‌دهد، میزان درآمد این شرکت‌ها به‌شدت روبه کاهش است و درآمد کل شرکت‌های حاضر در بورس تهران در خرداد ماه امسال با 436میلیارد تومان کاهش به 10 هزار و 347میلیارد تومان رسیده؛

این در حالی است که درآمد این شرکت‌ها در خرداد ماه امسال نیز بالغ بر 821میلیارد تومان کاهش یافته بود. به این ترتیب آخرین آمار منتشر شده تایید می‌کند که میزان درآمد شرکت‌های بورس تهران تنها در طول 2ماه بالغ بر1257میلیارد تومان معادل 3/1میلیارد دلارکاهش یافته است.

در این میان کاهش درآمد صنایعی چون خودرو‌سازی‌، فلزات اساسی و سیمان بیشترین تاثیر را روی بازار سهام داشته است.

گزارش رسمی بورس تهران‌ نشان می‌دهد: پیش‌بینی درآمد صنعت خودرو که شامل 30‌شرکت است در تیر ماه امسال نسبت به خرداد ماه 64 میلیارد تومان کاهش داشته؛

این در حالی است که در این گزارش زیان 177میلیارد تومانی شرکت ایران خودرو محاسبه نشده است؛ در غیراین صورت زیان عملکرد صنعت خودروسازی در بورس از مرز 200میلیارد تومان تجاوز می‌کرد.

شرکت ایران خودرو در سال‌جاری پس از 45سال با زیان عملکرد مواجه شد ودر شرایطی که قرار بود ابتدا 518 ریال سود به‌ازای هر سهم بپردازد اما در آخرین گزارش حسابرسی نشده خود زیان سال مالی87 را 177میلیارد تومان اعلام کرد. این موضوع در کنار بدهی‌های سنگین مالی ایران خودرو به سیستم بانکی که بین 2 تا 10 میلیارد دلار برآورد می‌شود، زمزمه ورشکستگی این شرکت بزرگ بورس تهران را به‌وجود آورده است.

هنوز هیچ مقام رسمی حاضر نشده است در مورد شرایط جدید ایران خودرو پاسخ بدهد. در شرایطی که بسیاری از فعالان بازار بدهی‌های سنگین مالی ایران خودرو را در نتیجه تکالیف اجباری دولت می‌دانند و معتقدند هزینه ایجاد سایت‌های تولید در نقاط جغرافیایی مختلف که در نتیجه اجبار دولت به شرکت ایران خودرو بوده، باعث شده بدهی‌های ایران‌خودرو سربه آسمان ببرد.

به‌طور کلی هزینه ایجاد هر سایت تولید خودرو در داخل کشور بین ۶۰تا۱۵۰میلیارد تومان و هزینه ایجاد چنین سایتی در خارج از کشور تا ۲۰۰میلیون دلار برآورد می‌شود و شرکت ایران خودرو در حال حاضر در برخی از کشورها و مناطق داخلی سایت‌های خط تولید راه انداخته است.

از سوی دیگر، درست یک هفته پس از انتشار خبر بحران شدید مالی در شرکت ایران خودرو پرونده جدیدی فاش شد که نشان می‌دهد شرکت ایرالکو نیز که سهام آن در سال86 به بخش خصوصی واگذار شد با زیان سنگین مالی روبه‌رو است.

این اطلاعات حاکی از آن است که زیان عملکرد شرکت ایرالکو در سال مالی‌87 به 56‌میلیارد تومان رسیده و این زیان در سال‌88 به 80 تا 100 میلیارد تومان خواهد رسید.

این در شرایطی است که پیش از این اعلام شده بود سود هر سهم این شرکت درسال 87 معادل 400 تومان خواهد بود اما در نهایت 340 تومان زیان به ازای هر سهم درصورت‌های مالی این شرکت به ثبت رسید.

700 تومان زیان ایرالکو

از سوی دیگر، همزمان با انتشار خبر زیان‌های مالی شرکت ایرالکو، مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی ایران که 20درصد از سهام شرکت ایرالکو را در اختیار دارد، گفت: هم‌اکنون هر کیلو آلومینیوم را 2300 تومان تولید می‌کنیم ولی به قیمت 1600 تومان می‌فروشیم.

کیاه مرز قورچیان در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال‌جاری برای هر سهم حدود 700‌تومان زیان ثبت شود. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلوگرم تولید رقمی بین 1400‌تا1500تومان است که چیزی بین 1600‌تا1700تومان به فروش می‌رسد؛

به‌نحوی که باید گفت در کاهش قیمت‌های جهانی حاشیه سود کم شده است. قورچیان گفت: متأسفانه وضعیت شرکت ایرالکو هم‌اکنون به‌نحوی است که هر کیلوگرم آلومینیوم را 2هزار و 300‌تومان تولید می‌کند که خود نشان‌دهنده 700تومان زیان در هر کیلوست.

کد خبر 86307

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز