دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: در کشور ۱۱۳ هواپیمای زمین‌گیر وجود دارد که عملیاتی شدن همه آنها ۵۰۰ میلیون دلار هزینه دارد و با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما امکان جبران این هزینه و افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پروازها با فعال‌سازی این ۱۱۳ هواپیما وجود دارد.

هواپیمای زمینگیر

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرای افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما با اتکا به رأی دیوان عدالت اداری همچنان داغ است و دولت ضمن اینکه بررسی آزادسازی نرخ سوخت جت را در دستور کار دارد، در تلاش است راهی برای جلوگیری از گران‌فروشی بلیت هواپیما پیدا کند. تلاشی که البته هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی که چند روز پیش وعده تعدیل قیمت بلیت هواپیما را داده بود، دیروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های زیرساختی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران، تلاش شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش تعداد هواپیماها به‌شرط آزادسازی قیمت بلیت را وعده داد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه قیمت بلیت هواپیما در ایران و جهان | چرا پروازهای ایرانی گران‌ هستند؟

او اظهار کرد: در کشور ۱۱۳ فروند هواپیما داریم که به دلایل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش زمین‌گیر هستند و برای اینکه وارد چرخه عملیاتی شوند ۵۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه آزادسازی قیمت بلیت با حکم دیوان عدالت اداری، مطابق با قانون مجلس است، گفت: به دلیل اعمال نرخ‌های دستوری شاهد شکل‌گیری بازار سیاه بودیم به‌طوری‌که یک عده دلال و واسطه وارد این بازار شده بودند و نرخ‌هایی که عرضه می‌شد نیز مورد تأیید شرکت‌های هواپیمایی نبود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: به‌طورقطع با اجرای رأی دیوان، به‌تدریج شاهد منظم‌تر شدن بازار و تعادل در آن خواهیم بود؛ درحالی‌که اعمال قیمت‌های دستوری سبب شده بود تا شاهد قیمت‌های کمتر از نرخ تمام‌شده هر صندلی باشیم و اختلال در بازار را به دنبال داشت.

او با اشاره به تجربه سال ۹۴ و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، گفت: در آن سال با افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها مواجه شدیم و در مقطعی شرکت‌ها در کف قیمت باهم رقابت می‌کردند و نرخ‌ها به کمتر از قیمت تمام‌شده رسیده بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ابراز امیدواری کرد: شرکت‌ها با درآمدهای کسب شده با آزادسازی قیمت بلیت، بتوانند هواپیماهای زمین‌گیر خود را سر خط آورده و امکان برگزاری پروازهای بیشتر را پیدا کنند.

به گفته اسعدی سامانی، در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ شاهد رشد ۲۰ درصدی سالیانه مسافران پروازی بودیم که بالاتر از پیش‌بینی قانون برنامه بود و هم نفع مردم و نفع شرکت‌های هواپیمایی را به دنبال داشت.

اسعدی سامانی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی برای هزینه‌های جاری خود سالانه حدود یک میلیارد دلار نیاز ارزی دارند که سال گذشته حدود ۴۳۰ میلیون دلار آن را از طریق مرکز مبادله ارزی دریافت کردند و ناچار شدند مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کنند.

وی درباره حضور ایرلاین‌های خارجی در پروازهای داخلی، گفت: شرکت‌های خارجی مطابق قانون اجازه جابه‌جایی مسافر در کشورمان را ندارند، به‌ویژه اینکه ما امروز در شرایط تحریم به سر می‌بریم و در این صورت متضرر شدن شرکت‌های داخلی را به دنبال خواهد داشت.

اسعدی سامانی اظهار کرد: اگر فردا روز شرکت‌های خارجی هم بخواهند از کشورمان خارج شوند، با نبود شرکت‌های داخلی تبعات امنیتی و اجتماعی برای کشور به دنبال خواهد داشت؛ بر این اساس اصولاً کار درستی نیست و به‌طورقطع مجلس نیز با آن مخالفت خواهد کرد.

کد خبر 863480
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha