ظاهراً قیمت بلیت هواپیما در ایران بسیار پایین‌تر از سایر کشورهاست و ایرلاین‌ها با تأکید بر همین نکته پی‌درپی به دنبال افزایش قیمت هستند؛ این در حالی است که قیمت‌گذاری بلیت شرکت‌های ایرانی و اشرافی‌ترین ایرلاین‌های منطقه در شرایط یکسان، این قضاوت ظاهری را رد می‌کند.

فرودگاه

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند گفت: ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که برای دسترسی اقشار مختلف جامعه به خدمات هوایی، مشوق‌ها و یارانه‌های متعددی در نظر گرفته است اما در عمل به دلیل نبود نظارت درست و رفتار غیرشفاف و یک‌طرفه شرکت‌های هوایی، این یارانه‌ها به هدف نهایی نرسیده و عملاً ۹۶ درصد مردم کشور از سوار شدن به هواپیما محروم شده‌اند.

سیدطه‌حسین مدنی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، افزود: قیمت بلیت هواپیما در جهان با شاخص صندلی/کیلومتر تعیین می‌شود. به‌عنوان نمونه در تیرماه ۱۴۰۳ بعد از اعلام و اعمال تغییرات در نرخ‌گذاری‌ها، بلیت یکی از ایرلاین‌ها در مسیر تهران-کیش ۵ میلیون و ۶۹۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. با توجه به فاصله هوایی ۱۰۵۲ کیلومتری تهران-کیش و با احتساب دلار ۶۲ هزار تومانی، هر صندلی/کیلومتر پرواز در این مسیر ۸.۷ سنت قیمت‌گذاری شده است درصورتی‌که با توجه به یارانه‌ها و مشوق‌های دولتی هزینه تمام‌شده پرواز در این مسیر توسط ایرلاین‌های داخلی بسیار کمتر از این نرخ است.

بیشتر بخوانید:

گران فروشی بلیت هواپیما با یارانه نجومی | یارانه سوخت بنزین هواپیما چقدر است؟

ایرلاین‌های داخلی به سود ۱۶۰ درصدی هم قانع نیستند

وی با بیان اینکه یارانه سوخت جت، پرداخت ریالی به پرسنل و استفاده از خدمات فرودگاهی با تعرفه دولتی هزینه تمام‌شده پرواز برای شرکت‌های داخلی را کاهش می‌دهد؛ گفت: بر این اساس هزینه‌های ایرلاین‌های داخلی به ازای هر صندلی/کیلومتر برای سوخت ۰.۰۷۶ سنت برای پرسنل ۰.۱۶ سنت، برای سایر هزینه‌ها ازجمله تعمیر و نگهداری ۳.۱ سنت و درمجموع ۳.۳۳ سنت است درحالی‌که ایرلاین‌های داخلی بلیت مسیری چون تهران-کیش را ۸.۷ سنت به ازای هر صندلی/کیلومتر با برچسب بلیت سیستمی می‌فروشند؛ یعنی ۱۶۰ درصد بالاتر از هزینه تمام‌شده. این میزان سود در صنعتی با این حجم از سوبسید و یارانه از جیب تمام مردم پذیرفته است؟

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند افزود: حتی ایرلاین کامل دولتی کشور نیز هر صندلی/کیلومتر پرواز در مسیر تهران-مشهد را ۸.۲ سنت می‌فروشد.

یارانه‌های نجومی در پروازهای داخلی کجا می‌رود؟

مدنی با بیان اینکه قیمت‌های عجیب ایرلاین‌های ایرانی زمانی که هزینه تمام‌شده شرکت‌های خارجی و قیمت فروش آنها را در نظر بگیریم عجیب‌تر هم می‌شود؛ افزود: شرکت‌های خارجی به دلیل برخوردار نبودن از یارانه سوخت و تعرفه دولتی خدمات فرودگاهی و پرداخت جهانی به پرسنل به ازای هر صندلی/کیلومتر ۲.۶ سنت هزینه سوخت، ۲.۱ سنت هزینه پرسنل، ۴.۱ سنت هزینه تعمیر، نگهداری و دیگر هزینه‌های اجرایی، درمجموع ۸.۸ سنت (۲.۶ برابر ایرلاین‌های ایرانی) هزینه دارند؛ باوجوداین، قیمت برخی از این شرکت‌ها مانند هواپیمایی امارات، ایزی‌جت، هواپیمایی قطر، ترکیش ایرلاینز و پگاسوس از ایرلاین‌های ایرانی ارزان‌تر اعلام شده و به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های هوایی داخلی مدعی هستند که قیمت پرواز باید بر مبنای بازار آزاد و عرضه و تقاضا تعیین شود در پاسخ به این ادعا جدا از محاسبات فوق این را هم می‌توان اضافه کرد که اولاً بازار آزاد در شرایط رقابتی و اجازه فعالیت ایرلاین‌های خارجی در کشور معنا پیدا می‌کند دوماً برای تحقق این موضوع باید تمام سوبسیدها و مشوق‌هایی که به آنها داده می‌شود هم حذف و پرداخت به پرسنل هم با نرخ جهانی محاسبه شود.

گرانی بلیت هواپیما در ایران نسبت به نرخ‌های جهانی

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند تصریح کرد: جالب اینجاست شرکت‌های هوایی داخلی در حالی مدعی بازار آزاد هستند که باوجوداین همه یارانه و مشوق دولتی و در اختیار داشتن هواپیماهای فرسوده با میانگین عمر ۲۶ ساله، قیمت آنها از لاکچری‌ترین پروازهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم بالاتر است!

وی درباره بالا بودن سن هواپیماها در ایران هم افزود: طبق بررسی‌های ما در حال حاضر مشکلی برای وارد کردن هواپیماهای نو توسط شرکت‌های داخلی نیست؛ اما این شرکت‌ها اغلب حاضر نیستند برای هواپیمای نو و کم سن هزینه کنند و با هزینه بسیار کمتر هواپیماهایی با عمر بالاتر و حتی بعضاً بدون اجازه پرواز در کشورهای خارجی را خریداری و وارد کشور می‌کنند.

مدنی افزود: هواپیماهای با عمر بالای ۲۰ سال تا ۲.۵ برابر بیشتر از یک هواپیمای جدید مصرف سوخت دارند اما چون این شرکت‌ها فقط ۲ درصد قیمت سوخت را پرداخت می‌کنند برای آنها مصرف سوخت مهم نیست. از طرف دیگر با وارد کردن هواپیمای فرسوده ریسک سقوط نیز افزایش پیدا می‌کند. فرسودگی هواپیماها برای کشور هزینه اجتماعی به دلیل نارضایتی عمومی نیز در پی دارد که ایرلاین‌های داخلی به این مسئله نیز بی‌توجه هستند و فقط به سود بیشتر و هزینه کمتر برای خرید هواپیما توجه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نظارت تعریف شده‌ای در بحث ناوگان و الزام‌های قانونی برای کاهش سن ناوگان در کشور وجود داشت شاهد چنین وضعیتی نبودیم ولی در حال حاضر هیچ ابزار کنترلی اعم از افزایش هزینه بیمه یا کاهش سوبسید برای هواپیماهای با عمر بالا یا حتی اعلام سن هواپیما بر روی بلیت در کشور وجود ندارد. این موارد محدودکننده به نفع امنیت مردم در پرواز باید توسط قوه مقننه در قالب قوانین بالادستی و وزارت راه و شهرسازی در چهارچوب سند جامع حمل‌ونقل لحاظ شود.

دنیا به کدام سمت می‌رود؟

مدنی گفت: دغدغه ما برای عمر بالای ناوگان هوایی و ارائه سوخت یارانه‌ای کمتر از هزار تومانی باوجود هزینه ۲۷ هزار تومانی از بودجه عموم مردم، در حالی است که دنیا در حال حرکت به سمت صفر کردن مصرف سوخت جت است. پروژه جسورانه progress eagle یکی از این قدم‌هاست که قصد دارد برای جابجایی تا ۸۰۰ مسافر از قوای محرکه مبتنی بر انرژی خورشیدی و توربین‌های بادی استفاده کند.

کد خبر 865328
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    12 3
    پس چجوریه که میگن دخل و خرجشون با این قیمت‌ها نمیخونه؟
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
      2 1
      بحث قیقا همینه که دارند حرف بدون پتوانه و غیر دقیق میزنن دیگه
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
      3 1
      خودشون را گرم می کنند برای آزاد سازی قیمت ها که پزشکیان وعده داده هواپیما برای بچه مایه دارهاست ارزون باشه همه می خوان سوار شن این را هم یکی از مدیراشون گفته بود
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    28 0
    الان که مسئولیت رو از وزارت راه گرفتن و سپردن به انجمنی که عملا خودشون هستند و از اون طرف هم که کلا بحث شرکت های بین المللی هم منتفیه پس باید توقع داشت که تا جایی که میشه بلیط رو گرون کنند نمیدونم اقتصاد بازار و این ها که اصلا تو این فضا معنی نداره
    • شاپور IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      4 0
      اقتصاد باز و بازار آزاد در نظام لیباریسم ایرانی یا همون سبک سیاسی و اقتصادی امثال پزشکیان یعنی تشدید فاصله طبقاتی! صبر کنید آنچنان اختلاف قیمت بلیط هواپیما و قیمت سوخت و قیمت کلا سفر و امثالهم بالا بره که دیگه 90 درصد مردم ایران با هزاران حمایت و.... هم نتونن از خونه بیرون بیان چه برسه به سفر و سفر لاکچری!!!
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    11 1
    صنعت هوایی کشور واقعا به خودش واگذار شده و رفتارهای عجیبی از این صنعت میبینیم. از مشکلات عجیب خود هواپیماها گرفته تا سرویس دهی و مشکلات خرید بلیط و همه و همه و باز هم انقدر زبانشون دراز هست و اینطور هم قیمت گذاری میکنند!
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    10 2
    امیدوارم آقای پزشکیان آنچنان رونقی در بحث هوایی ایجاد کنه که همه بتونیم سوار هواپیما 400 هزار تومانی با کیفیت بشیم 🤣
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
      3 2
      خواب دیدی خیره پزشکیان بیاد بدتر میشه گفته دولت باید دست از قیمت گذاری دستوری برداره یعنی هرکی هرچی عشقش کشید بلیط بفروشه آرزوهایت را بنویس رو بالن آرزو شب چهارشنبه سوری بفرست هوا
  • سامانی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    7 1
    شما یک بار سوار بر ایرلاین های حتی کشورهای حوزه خلیج فارس بشوید بعد تازه متوجه می‌شوید که این متن دارد به چه فاجعه‌ای اشاره می‌کند
  • شماعی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    6 1
    سفر با هواپیما خیلی وقته کلا از تصورات ما هم خارج شده
  • شریف احمدی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    5 2
    کل خبر یک طرف اون آخر که گفتید *دنیا به کدام سمت میرود؟* یک طرف. آدم غصش میشه. امیدوارم ایرانم آباد باشد و آباد بماند
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    2 0
    گزارش عالی بود مثل همیشه خداقوتتون بده
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    11 0
    خیلی علمی بحث کردید و من واقعیتش خیلی نفهمیدم ولی چیزی که فهمیدم اینه که میتونن و باید ارزون تر از این حرف ها بفروشن که نمیفروشن. خب باید چکار کرد؟ بگید الان چجوری جلوی این گرون فروشی رو گرفت
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    3 0
    اون پیشنهادتن که گفتید اعلام سن هواپیما بر روی بلیت در کشور اتفاق بیوفته عالیه اگر شدنی بود
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      1 0
      آره واقعا. برای منم جالب بود
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    2 0
    بازار آزاد کجا بود آخه وقتی هیچ شفافیتی وجود نداره و شرکت ها هم محدود هستن؟؟؟؟ شوخی میکنن هواپیمایی ها با ما یا ما رو .... فرض کردن؟؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 2
    آقای همشهری دنبال چه هستی؟ قرار نیست و نبوده همه مردم سوار بر هواپیما بشند و این یک سیاست درست هست
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
      2 2
      آره راست میگی همه چیز برای شما پولدارهاست اینطور هم که پیش میره و با استقرار دوباره دولت حسن کلید چند وقت دیگه هم خواهید گفت قرار نیست همه نون بخورن ما میخوریم بسه عجب بسوزه پدر نظام سرمایه داری
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    خب قیمت پیشنهادی شما در آخر چند هست؟ 400 هزار تومن واقعا؟ با این قیمت الان بلیط اتوبوس هم گیر نمیاد. این قیمت بدید من هر روز با هواپیما میرم سفر
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 2
    قیمت منصفانه بلیط هواپیما دو برابر بلیط قطار هست به نظر من
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      1 0
      چجوری این رو حساب کردید شما؟؟؟ بدبختی کشور ما همین حساب کتابای بدون پشتوانه... هست
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    2 0
    حالا این ر هم درست کردیدب عید رو مخاین چه نی که بلیطا چند ده میلیون میشند و گیر نماید؟؟ هواپیما ک هیچ بلیط اتوبوس هم هیچ ماکسیم و اسپ هم چند برابر قیمت عادی نمیتونی بگیری!!!
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    2 1
    خب اگر اینطوره که شما میگید چرا نمیذارید هواپیمایی های خارجی بیان توی ایران کار کنند؟
    • آقا مجتبی IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      1 0
      کی دقیقا نمیذاره؟ همشهری؟ رئیسی؟ پزشکیان؟ جلیلی؟ اندیشکده حکمرانی هوشمند؟ کی دقیقا؟؟ :دی
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    آخرش هم متوجه نشدم یعنی هزینه های شرکت های هوایی بین المللی 3 برابر ایرانی ها هست ولی قیمتشون برابره یا ارزون تره؟ خب پس اینکه میگند سودشون 10 درصده چیه پس؟
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    چرا باید این حجم یارانه به هواپیما اختصاص بدن وقتی اکثر مردم اصلا نمیتونن سوار بشن؟
  • شیوا IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    این همه دستگاه نظارتی. چرا ورود نمیکنن؟ جمع بندی این شده که مردم عادی رو چه به هواپیما؟؟
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    دولت که از دست رفت امیدوارم مجلس ورود کنه به این موضوع بلکه مثل ابتدای دهه 90 و دهه 80 بتونیم به راحتی سوار بر هواپیما بشیم
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    3 0
    حجم اطلاعات توی گزارش زیاد بود وسطاش تسمه تایم پاره کردم و یادم رفت چی میخوندم اصلا 😂😂
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      1 0
      اگر زنجیر تایمی بودی اینطور نمیشد حالا میفهمی چرا میگن میرزه بیشتر پول بدی ولی موتور با زنجیر تایم بگیری
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    یعنی میشه یبار هم که شده الکی الکی یه خبر به نتیجه برسه و ما هم سوار هواپیما بشیم؟ من بچم خیلی دوست داره سوار هواپیما بشه ولی خب با نصف این قیمت ها هم برامون رویاست
  • پژمانی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 5
    شک نکنید آقای دکتر پزشکیان این موضوع رو در زمان خیلی کوتاهی به مشابه زمان دکتر خاتمی بر خواهد گرداند و تعداد زیادی خواهند توانست از این خدمات با قیمت بسیار پایین استفاده کنند
    • سبحان IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
      4 1
      ببینیم و تعریف کنیم یادتون باشه همین الان قیمت چنده: تهران به مشهد رو همین الان میشه 1 میلیون و 400 هزار تومان خرید بماند در تاریخ