سعید دشتی که این روزها نمایش «نیوجرسی» را روی صحنه می‌برد، گفت که ایده این کار را از یک ماجرای واقعی گرفته است.

فاطمه مسعودی فر

به گزارش همشهری آنلاین، ‌او ادامه داد: قصه این نمایش را از سال‌ها پیش در ذهن داشتم و بعد از گفتگو با صالح علوی‌زاده (نویسنده نمایشنامه)، طرح داستان را برای او فرستادم. او این متن را نوشت که بخشی از آن برگرفته از یک ماجرای واقعی است که البته دراماتیزه شده و نسخه‌ای هم در قالب فیلمنامه از آن داریم.

دشتی که با این پروژه چهارمین همکاری خود را با صالح علوی‌زاده انجام می‌دهد، با تاکید بر ضرورت کار گروهی در تئاتر افزود: با کار گروهی در تئاتر خیلی موافقم و این کار گروهی صرفا به حضور عوامل روی صحنه محدود نمی‌شود بلکه از پشت صحنه آغاز می‌شود. چند سال پیش با صالح علوی زاده آشنا شدم و دریافتم که فضای ذهنی‌مان خیلی به هم نزدیک است. هر دو ما به تم انتقام خیلی علاقه‌مندیم و دوست دارم با کسی همکاری کنم که با هم تفاهم داشته باشیم. از سوی دیگر تیم پشت صحنه هم دیگر اعضای گروه ثابت ما هستند به طوری که حدود ۷۰ درصد اعضای تیم ثابت هستند.

او با اشاره به تفاوت ذات تئاتر و سینما ادامه داد: ذات تئاتر، کار گروهی است در حالیکه در سینما چنین نیست. به همین دلیل فضای تئاتر و سینما خیلی با هم تفاوت دارد. در کار گروهی، تعامل حرف اول را می‌زند و فردیت در تئاتر معنا ندارد.

دشتی که نیوجرسی را با بازی مهتاب ثروتی، امیرحسین فتحی، میثم میرزایی و... اجرا می‌کند، با تقدیر از همراهی گروه بازیگران این نمایش گفت: تیم درجه یک و بسیار منضبطی هستند و در جهان این نمایش که روی صحنه ساخته‌ام، بسیار همراهند.

او درباره وضعیت تبلیغات این نمایش به دلیل محدودیت‌های موجود و فیلترینگ فضای مجازی توضیح داد: تبلیغات دو مرحله دارد؛ پیش از شروع اجرا بیشتر تبلیغات در فضای مجازی انجام می‌شود چراکه بسیاری از گروه‌های نمایشی شرایط اقتصادی و امکان استفاده از بیلبوردهای شهری را ندارند. با شروع اجرا هم، بیشتر بار تبلیغ و اطلاع‌رسانی بر دوش تماشاگرانی است که کار را می‌بینند و دیدن آن را به اطرافیان خود توصیه می‌کنند. یعنی در اینجا تبلیغات دهن به دهن موثرتر است.

دشتی که همزمان با این نمایش، نمایش دیگری را با دو نام «برش نهایی» و «برش» اجرا می‌کند، درباره این تغییر عنوان توضیح داد: اسم اصلی نمایش «فاینال کات» بود که مجوز ندادند و گفتند نمی‌توان نامی انگلیسی برای آثار نمایشی انتخاب کرد. در حالیکه این عنوان یک اصطلاح در تدوین است و طبیعتا به همان زبان انگلیسی به کار می‌رود.

وی افزود: به هر حال ورسیون اول نمایش با عنوان «برش نهایی» مجوز گرفت و ورسیون دوم با عنوان «برش». اما هر دو کار، یکی است که در دو سالن گوناگون روی صحنه می‌رود.

دشتی درباره کارگردانی همزمان دو نمایش و چالش‌هایی که پیش‌روی کارگردان می‌گذارد، توضیح داد: البته پیش از این هم برخی از همکاران دیگر به صورت همزمان دو نمایش کار کرده‌اند که البته بیشتر کارگردانان علاقه‌ای به این موضوع ندارند ولی گاهی به دلیل جا به جایی در اجرای یک پروژه یا تعهدات دیگری که گروه اجرایی دارد، اجرای دو پروژه از یک کارگردان همزمان با هم رقم می‌خورد اما مهم این است که تماشاگر بعد از دیدن هر یک از این آثار احساس نکند که چیزی از کیفیت کارها کم شده است متوجه بشود که گروه اجرایی نهایت تلاش خود را به کار گرفته است.

چه خبر از سارای گرجی سریال جیران؟ | نمایش «نیوجرسی» روی صحنه می رود

او ادامه داد: ما برای هر یک از این پروژه‌ها چندین ماه زمان گذاشته‌ایم و هر یک از این آثار از ابتدا تا رسیدن به مرحله اجرا، پروسه‌ای سه چهار ساله را طی کرده است. معتقدم دهه ۳۰ تا ۴۰ زندگی دوره‌ای است که می‌توان بیشترین تعداد کار را به انجام رساند و بعد از آن شاید دیگر انرژی و حوصله آدمی کم شود. ضمن اینکه من در دوران کرونا کار نکرده بودم و حالا همه تلاشم را به کار بستم تا از کیفیت هیچ یک از این دو نمایش کم نشود و خوشبختانه بازخوردی هم که تا به امروز از تماشاگران گرفته‌ایم، راضی‌کننده بوده است.

این کارگردان در ادامه درباره تاثیر اتفاقات اجتماعی بر استقبال تماشاگران از تئاتر گفت: متاسفانه هر اتفاقی که می‌افتد، اولین جایی که آسیب می‌بیند، سینما و تئاتر و کنسرت‌های موسیقی است و این روند از دوره کرونا به این سو در مقاطع گوناگون همواره وجود داشته است.

دشتی اضافه کرد: همین که مخاطب به تماشای تئاتر عادت می‌کند، یک اتفاق اجتماعی رخ می‌دهد و تئاتر تعطیل می‌شود یا شرایطی پیش می‌آید که تبلیغات تئاتر در دل رویدادهای اجتماعی گم می‌شود. به هر حال این شرایط به کار گروه‌های نمایشی آسیب می‌زند ولی در این چند ساله آنچنان با اتفاقات گوناگون رو به رو بوده‌ایم که دیگر از چیزی غافلگیر نمی‌شویم اما به هر حال اتفاقات اجتماعی بر استقبال تماشاگران و فضای کار هنری سایه می‌اندازد.

نمایش «نیوجرسی» هر شب ساعت ۲۱ و سی دقیقه به تهیه‌کنندگی آریان امیرخان در سالن ملک روی صحنه می‌رود و اجرای آن تا ۲۲ تیر ادامه خواهد داشت. امیرحسین فتحی، مهتاب ثروتی، محمد لاریان، میثم میرزایی، فاطمه مسعودی‌فر بازیگران آن هستند.

همچنین نمایش دیگر این کارگردان، «برش» روزهای ۱۴، ۱۵، ۲۱ و ۲۲ تیر ماه راس ساعت ۱۸ و به مدت ۵۵ دقیقه در سالن ایران مال اجرا می‌شود. آرش عدل پرور، صحرا اسداللهی و نفس جافری بازیگران این نمایش هستند و همچنین این نمایش تا ۱۲ تیر ماه در سالن «هیلاج» روی صحنه است.

کد خبر 863683
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha