بر اساس یک مطالعه‌ی جدید گلابی با دارا بودن مقدار بالایی از آنتی اکسیدانی به نام «کوئرستین» برای کاهش سطح کلسترول بد بسیار مفید است.

گلابی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، تا به حال مطالعات زیادی در مورد وجود فیبرهای گلابی به عنوان کاهنده کلسترول خون وجود داشته است. اما مطالعه جدیدی که در مجله «غذا، علم و تغذیه» منتشر شده است بیان می‌کند که گلابی حاوی دو میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان «کوئرستین» است و وجود میزان بالای این آنتی‌اکسیدان می‌تواند به طور قابل توجهی سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

کلسترول یک لیپید ضروری برای بدن است و باید نوع خوب آن را از نوع بدش تشخیص دهیم. این لیپید آزادانه در خون گردش می‌کند و دو پروتئین مسئول انتقال آن در بدن هستند: یکی لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) که به آن کلسترول خوب گفته می‌شود و دیگری لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL) که معروف به کلسترول بد هستند.

لیپوپروتئین با چگالی بالا یا همان کلسترول خوب از تشکیل پلاک بر روی دیواره رگ‌ها جلوگیری می‌کند و کلسترول اضافی انباشته شده در اندام‌ها را به کبد می رساند تا بتوان آن را از بین برد. اما لیپوپروتئین با چگالی کم کلسترول اضافی را در اندام‌های مختلف توزیع می‌کند و باعث رسوب لیپید بر روی دیواره‌های رگ‌ها و در نتیجه ظاهر شدن پلاک یا همان رسوبات چربی می‌شود.

به گفته محققان، «کوئرستین» می‌تواند کلسترول بد را بدون کاهش کلسترول خوب کاهش دهد. مزیت دیگر این آنتی‌آکسیدان کاهش دادن «پروتئین‌های واکنشی سی» است که در التهابات مختلف و بیماری‌های قلبی دخیل هستند.

چه نوع گلابی بخوریم؟
گلابی‌ها به دودسته تابستانه و زمستانه تقسیم می‌شوند. نوع تابستانه آن از ماه ژوئیه تا آوریل در دسترس است. آن‌هایی که در پاییز وزمستان به بازار می‌آیند در فصل سپتامبر برداشت می‌شوند و اغلب پوست سخت‌تر و ضخیم‌تری نسبت به تابستان دارند.

بیش از ۵۰۰۰ گونه از گلابی در سراسر جهان وجود دارد که در فرانسه تنها حدود ۱۵ گونه از آن از جمله گلابی ویلیامز یا کامیس در بازار یافت می‌شود.

نکته مهم در مصرف گلابی‌ها آن است که محققان مصرف گلابی‌های قرمزتر را در کاهش سطح کلسترول بد بیشتر توصیه می‌کنند. تجمع بالای این آنتی‌اکسیدان مفید (کوئرستین) به ویژه بر روی پوست گلابی اثربخشی آن را بیشتر می‌کند و بهتر است گلابی با پوست مصرف شود.

بنابراین اگر چربی شکمی دارید، با خوردن روزانه یک گلابی می‌توانید سطح کلسترول بد خون خود را کاهش دهید.

کد خبر 864039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha