دیگر اسپرسو و ماکیاتو و لاته و موکا و کاپوچینو در همه کافی شاپ‌های گوشه کنار تهران سرو می‌شود.

بستنی طلا

همشهری آنلاین- رابعه تیموری: موهیتو لیمو و ریحان و سانگریا و اسلوشی هندوانه را هم هر چقدر خاص درست کنند، در تازه بودن زست لیموی موهیتو و ملس بودن طعم آب انار سانگریا دقت و حساسیت به خرج دهند، نمی‌توانند مشتریان مشکل پسند متمکنی را که هر روز به‌دنبال تجربه طعمی تازه و ویژه هستند، راضی نگه دارند اما ترفندی که به‌تازگی به‌کار بسته‌اند خوب جواب داده و وقتی در منوی ویژه کافی شاپ، ورق طلای ١٨ عیار را به‌عنوان چاشنی نوشیدنی‌های سرد و گرم خود می‌گنجانند، لاکچری پسندان تنوع طلب برای چشیدن طعم این نوشیدنی طلایی با رضایت و بی‌چون و چرا سر کیسه را شل می‌کنند، اما نمی‌دانند که در بسیاری از مواقع این ورق‌های گرانقیمت فقط نام «طلا» را یدک می‌کشند:

«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان در تهران | سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟

بیشتر بخوانید:گران‌ترین دسر دنیا با قاشق طلای خوراکی


تردستی آقای باریستا

همین‌که در هلالی کافه باز می‌شود، عطر قهوه و خنکای هوای آن یکباره و با هم به هوای گرم و دم کرده خیابان تجریش می‌سرد. سنگفرش کف و شکل و شمایل و چیدمان میزها فضای کافه را به کوچه مسقف دنج و باصفایی شبیه کرده است. با آن که ظهر نزدیک است، اما انگار تعدادی از مشتریان کافی شاپ برای صرف قهوه صبحانه به اینجا آمده‌اند. سر و شکل اغلب آنها شبیه دانشجویانی است که تازه از درس و دانشگاه فارغ شده‌اند و قصد دارند با سر کشیدن یک نوشیدنی دلپذیر خستگی روزهای امتحان را تمام‌وکمال دور بریزند. در میان آنها تک و توک آدم‌های میانسال هم به چشم می‌خورد که به‌تنهایی یا همراه می‌همانان‌شان راهی کافی شاپ شده‌اند. در ظرف‌های پر و نیمه‌پر نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که روی میزها باقی مانده، از ورق طلا و مواد خوردنی عجیب و غریب خبری نیست، اما برای یک کافه باز حرفه‌ای هم آسان نیست که از روی منوی عریض‌وطویل روی میزها سر درآورد باریستای جوانی که پشت بار در حال آماده کردن سفارشات مشتریان است در تهیه کوکتل لیمو و رزماری، پانچ آلبالو انار، موکتل پیناکولادا، کول جویس و سان شاین یا. نوشیدنی گرم ماچا لته و کورتادو، کارامل ماکیاتو، آفوگاتو و موکتل پیناکولادا چه تردستی به خرج داده که هنرش را از هنر سایر همکارانش متمایز کند. در کنار نام هیچ‌کدام از نوشیدنی‌ها هم مخلفات و افزودنی‌های آنها نوشته نشده و تنها راه برای سفارش یک نوشیدنی با چاشنی ورق طلا کمک گرفتن از پیش خدمت‌های پرحوصله کافی شاپ است.

«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان در تهران | سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟


فقط مشتریان ویژه

وقتی جوان لاغراندام خوشرو و قدبلندی که سفارشات مشتریان را می‌گیرد، مخلفات ساده این نوشیدنی‌ها را با طول و تفصیل و عناوین پرطمطراق توضیح می‌دهد باز هم از ورق طلا نامی نمی‌برد، اما کنجکاوی و ولع ما برای مزمزه کردن این نوشیدنی او را قانع می‌کند قانون نانوشته کارشان را توضیح دهد: «همه نوشیدنی‌های سرد و گرم را می‌توانیم با ورق طلا برای شما سرو کنیم، ولی تهیه آنها زمانبر است و باید از قبل سفارش بدهید و هزینه آن را پرداخت کنید.» روی بج سینه اش، زیر نام کافی شاپ عبارت «وی‌تر افشین» با خطی ریز حک شده و لحنش نشان می‌دهد این قانون شامل حال مشتریان قدیمی که امتحان‌شان را پس داده‌اند و دست به جیب و اهل بریز بپاش هستند نمی‌شود. وی‌تر افشین نمی‌تواند اجازه دهد قانون «عکاسی و فیلمبرداری از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها ممنوع» را که روی پیشانی بار نوشته شده، زیر پا بگذاریم، اما در تلفن همراهش تصاویر و ویدئوهای فراوانی دارد که نشان می‌دهد مشتریان‌شان از خوردن بستنی، ترافل، قهوه و... که ورقه‌های طلا چاشنی آنها بوده حسابی لذت برده‌اند و رضایت داشته‌اند. او می‌گوید: «ما برای خانم‌ها و آقایان درصد و ترکیب متفاوتی از ورقه‌های طلا را به‌کار می‌بریم تا با ویژگی‌های فیزیکی آنها سازگار باشد و باعث مغذی بودن نوشیدنی شود.» فضایی که در تصاویر ضبط شده وی‌تر افشین دیده می‌شود، به محوطه مستقلی که در انتهای کافی شاپ برای استعمال دخانیات اختصاص پیدا کرده، بی‌شباهت نیست، اما این محوطه باصفاتر و زیباتر از بخش استعمال دخانیات است و در دکور و تزئینات آن هم رنگ طلایی بیشتر از سایر رنگ‌ها به‌کار رفته است.

«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان در تهران | سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟


طلاهای حساس

گران بودن نوشیدنی‌های طلایی تنها دلیلی نیست که این نوشیدنی‌های لاکچری در بسیاری از کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها سرو نمی‌شود. بیژن امیری که باریستای یکی از کافی شاپ‌های پربروبیای شمال تهران است می‌گوید: «این نوشیدنی‌ها طرفداران زیادی دارند و بسیاری از مشتریان قدیمی ما از این که این نوع نوشیدنی‌ها را سرو نمی‌کنیم ناراضی هستند، اما بسیاری از ورقه‌های طلای وارداتی که در بازار موجودند، تقلبی هستند و استفاده از این ورقه‌ها ممکن است سلامتی مشتریان را به خطر بی‌ندازد. بسیاری از فروشندگان و واردکنندگان این ورقه‌های خوراکی برای این که با نوسانات طلا دچار ضرر و زیان نشوند، در این ورقه‌ها مواد جایگزین یا طلاهای ناخالص با عیار بسیار پایین به‌کار می‌برند که تشخیص اصل و تقلبی بودن آنها آسان نیست.» گویا این ورقه‌های طلایی خوراکی بر خلاف طلاهای زینتی ماندگاری زیادی ندارند. امیری می‌گوید: «طلای خوراکی به دو صورت پودری و ورقه‌ای در بازار وجود دارد که برای تهیه نوشیدنی‌های خاص ورقه‌های طلا استفاده می‌شود، اما در تزئین و تهیه غذاها هر دو نوع طلای خوراکی به‌کار می‌رود. استفاده از ورق طلا برای تهیه و تزئین غذاها و دسرها از سال‌ها پیش در بسیاری از رستوران‌های ایرانی و فرنگی شمال شهر رایج شده، ولی سرو نوشیدنی‌ها با ورق طلا در یکی دو سال اخیر در کافی شاپ‌ها رواج پیدا کرده است.» به گفته آقای باریستا ورقه‌ها در بسته‌های ١٠ تایی به فروش می‌رسد که هر ورق آن بین ٧ تا ١٧ میلیون تومان قیمت دارد. او با حساب‌وکتابی سرانگشتی نشان می‌دهد که همکاران او با هزینه کردن ٢٠ هزار تومان ورق طلای اصل یا تقلبی حدود ٣٠٠ تا ۵٠٠ هزار تومان بر نرخ معمول نوشیدنی‌های خود می‌افزایند.

کد خبر 864050
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریبرز IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 0
    حقیقتا جای تاسف دارد که فاصله طبیقاتی انقدر زیاد شده که بعضی ها طلا میخورن و بعضی ها غذا برای خوردن ندارند!!!!!!
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 0
    فقط کیم
  • علی IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    3 0
    جالبه کسی درباره این موصوع نظرنمیده خخخخخ
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 0
    اینقدر بخورین تا ...
  • US ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    1 0
    خداوند هر بلایی سر انسان بیاره ولی انسان را عقده ای نکنه