داروهای آگونیست گیرنده GLP-1 یا به طور خلاصه داروهای GLP-1 از داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نوع ۲ هستند. نسل جدیدتر این داروها که برای درمان چاقی به تأیید رسیده‌اند، در سال‌های اخیر بسیار پرفروش شده‌اند.

GLP-1

به گزارش همشهری آنلاین، این داروهای تزریقی با تقلید از عملکرد یک هورمون طبیعی بدن به نام «پپتید شبه ‌گلوکاگونی- یک» (GLP-1) که در روده کوچک تولید می‌شود، عمل می‌کنند.

‍پپتید شبه‌گلوکاگونی-یک یا GLP-1 این اثرات را در بدن ایجاد می‌کند:

یک- تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده

دو- مهار ترشح گلوکاگون که هورمونی است که سطح قند خون را بالا می‌برد

سه- کاهش سرعت تخلیه معده که به جلوگیری از افزایش قند خون بعد از غذا کمک می‌کند

داروهای آگونیست گیرنده GLP-1 نیز اثرات این هورمون را تقلید می‌کنند:

یک - این داروها به گیرنده‌های پپتید شبه ‌گلوکاگونی- یک یا GLP-1 روی سلول‌های بتای لوزالمعده متصل می‌شوند و آنها را تحریک می‌کنند تا انسولین بیشتری آزاد کنند.

دو - این داروها با اتصال به گیرنده GLP-1 باعث کاهش ترشح گلوکاگون در سلول‌های آلفا در لوزالمعده می‌شوند. گلوکاگون هورمونی است که میزان قند خون را بالا می‌برد.

سه- این داروها با اتصال به گیرنده GLP-1 سرعت تخلیه معده را کاهش می‌دهند که به جلوگیری از افزایش سریع قند خون بعد از غذا کمک می‌کند.

اثرات ترکیبی آگونیست‌های GLP-1 به کاهش میزان قند خون و بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. این داروها همچنین توانند با کاهش اشتها و کاهش سرعت هضم غذا منجر به کاهش وزن شوند.

کد خبر 864773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 0
    خیلی گرون هست