بهداشت دهان و دندان می‌تواند باعث از بین رفتن بوی بد دهان شود و از بیماری لثه جلوگیری کند. بنابراین مهم است که به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. با این حال، گاهی اوقات دندانپزشک تمیز کردن عمیق دندان را نیز توصیه می‌کند.

لثه

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: علائمی که نشان می‌دهد ممکن است به تمیز کردن عمیق نیاز داشته باشید عبارتند از خونریزی لثه، عقب نشینی لثه و لق شدن دندان‌ها. اگرچه تمیز کردن عمیق که به آن جرم گیری پریودنتال یا صاف کردن ریشه نیز می‌گویند رایج است، اما خطرات خود را دارد. در این مطلب آنچه شما باید در مورد تمیز کردن عمیق دندان بدانید، از جمله معایب این روش آورده شده است.

تمیز کردن عمیق دندان چیست؟

۵ مزیت تمیزی عمیق دندان | عقب نشینی لثه‌ها را جدی بگیرید

تمیز کردن عمیق دندان‌ها می ‌تواند رسوب پلاک و جرم روی دندان‌های شما را از بین ببرد و باعث کاهش التهاب لثه شود و سلامت لثه را بهبود بخشد. پلاک یک لایه چسبناک است که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. حاوی باکتری است و زمان مخلوط شدن ذرات غذا با بزاق ایجاد می‌شود. شما می توانید پلاک‌هایی را که روزانه روی دندان‌ها جمع می‌شود، با مسواک زدن پاک کنید.

با این حال، مسواک زدن تمام پلاک‌های بین دندان‌های شما را از بین نمی‌برد. پلاک‌های باقیمانده کلسیفیه یا سفت می‌شوند که تشکیل تارتار (جرم) می‌دهد. تجمع پلاک یا تارتار(جرم) می‌تواند منجر به بیماری لثه شود. این شامل التهاب یا ورم لثه (gingivitis) است. در صورت عدم درمان، ورم لثه می‌تواند تشدید شود و به پریودنتیت تبدیل شود. این یک عفونت جدی است که استخوان نگهدارنده دندان را از بین می‌برد.

مزایای تمیز کردن عمیق دندان چیست؟

اگر بیماری لثه باعث جدا شدن لثه از دندان‌های شما و ایجاد فضایی به عمق بیش از ۵ میلی‌متر شود، ممکن است به تمیز کردن عمیق نیاز داشته باشید. اگر بیماری لثه تشدید شود، فضای بین لثه و دندان‌ها می‌تواند به بزرگ‌تر شدن ادامه دهد. این می‌تواند استخوان‌های نگهدارنده دندان‌های شما را ضعیف کند و باعث لق شدن دندان یا از دست دادن آن شود.
اگر دندانپزشک شما تمیز کردن عمیق را توصیه کند، مزایای این روش عبارتند از:

  • جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه
  • درمان عفونت فعلی و ترویج بهبودی
  • تمیز کردن دندان‌ها در بالا و پایین خط لثه
  • از بین بردن بوی بد دهان ناشی از بیماری لثه
  • محافظت از ریشه دندان

بیشتر بخوانید:

نخ دندان یا خلال دندان، کدامیک بهتر است؟

۸ مرحله که برای استفاده از نخ دندان باید رعایت کنیم

معایب تمیز کردن عمیق دندان چیست؟

اگرچه تمیز کردن عمیق می‌تواند بیماری لثه را درمان کند، اما این روش خطرات خود را دارد. معایب تمیز کردن عمیق دندان عبارتند از:

  • می‌تواند باعث آسیب عصبی شود
  • اتصال مجدد لثه به دندان را تضمین نمی‌کند
  • ممکن است باعث عقب نشینی لثه‌ها شود
  • اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، عفونت احتمالی وجود دارد
  • درد و حساسیت

درد و حساسیت شایع ترین عوارض جانبی هستند. عوارض ناشی از تمیز کردن عمیق معمولا حداقلی است و فقط حدود ۵ تا ۷ روز طول می کشد، اگرچه برای موارد گسترده ممکن است تا چند هفته ادامه یابد.

جزئیات تمیز کردن عمیق دندان

تمیز کردن عمیق دندان با تمیز کردن معمول دندان متفاوت است. تمیز کردن منظم، پلاک و جرم را از بالای خط لثه پاک می‌کند. از طرف دیگر، تمیز کردن عمیق، پلاک و جرم را از زیر خط لثه پاک می‌کند.بیماری لثه باعث ایجاد فاصله یا شکافی بین دندان‌ها و لثه‌ها و ایجاد جرم و پلاک در بین آن‌ها ‌شود. تمیز کردن زیر خط لثه این تجمع را از بین می برد. تمیز کردن عمیق شامل جرم گیری لثه و صاف کردن ریشه است.

تمیز کردن عمیق معمولا طی دو یا چند جلسه انجام می‌شود و شامل جرم گیری لثه و صاف کردن ریشه است. هر بازدید برای انجام جرم گیری ممکن است ۱ تا ۲ ساعت طول بکشد.
زمان جرم گیری دندان زمانی است که دندانپزشک شما پلاک و جرم را از زیر خط لثه خارج می‌کند. در طول ویزیت روت پلنینگ، دندانپزشک شما پلاک و تارت را که روی ریشه دندان‌های شما ایجاد می‌شود از بین می‌برد. این به کاهش اندازه فضای بین دندان‌ها و لثه و به چسبیدن مجدد لثه به دندان کمک می‌کند.

۵ مزیت تمیزی عمیق دندان | عقب نشینی لثه‌ها را جدی بگیرید

نیاز به مصرف آنتی بیوتیک

اگر سیستم ایمنی شما به خطر بیفتد، ممکن است مجبور شوید برای چند روز آنتی بیوتیک مصرف کنید. این به این دلیل است که خطر عفونت بعد از عمل وجود دارد. علاوه بر این، تمیز کردن عمیق دندان گاهی اوقات می‌تواند باکتری‌ها را وارد جریان خون کند.

آیا تمیز کردن عمیق دردناک است؟

جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی شود، بنابراین یک بی حس کننده موضعی یا موضعی برای بی حس کردن لثه‌ها دریافت خواهید کرد. پس از درمان می‌توانید کمی حساسیت داشته باشید. ممکن است لثه‌های شما متورم شود و ممکن است خونریزی جزئی نیز داشته باشید.

نحوه کاهش حساسیت بعد از جرم گیری

برای چند روز پس از عمل خوردن غذاهای نرم (ماست، سس سیب، یا پوره سیب زمینی) می‌تواند به کاهش حساسیت کمک کند. همچنین باید از غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم یا سرد خودداری کنید. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن و همچنین شستشو با آب نمک گرم می‌تواند التهاب را کاهش دهد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم باعث بهبودی و کاهش التهاب بیشتر لثه می‌شود. حداقل دو بار در روز از یک مسواک نرم استفاده کنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

منبع: هلت لاین

کد خبر 865023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha