جوهر تاتوی آلوده می‌تواند باعث عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های پوستی و عوارض و بیماری‌های دیگر شود.

تاتو - تتو

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: تا حالا وقتی صحبت از تاتو (Tatto) می‌شد، بیشتر نگرانی‌مان، بهداشتی نبودن سوزن تاتو یا خالکوبی و امکان انتقال بیماری‌ها از طریق آن بود. اما متخصصان می‌گویند جوهر مورد استفاده در خالکوبی هم می‌تواند حاوی باکتری‌های بیماری‌زا باشد و امکان انتقال بیماری‌های باکتریایی و ویروسی متعددی از طریق آن وجود دارد. از آنجا که رنگ‌های مورد استفاده در جوهر تاتو برای همیشه در بدن باقی می‌ماند، امکان تاثیرگذاری مخرب آن نیز همیشگی است.

جوهر تاتو حتی می‌تواند فرد را به انواع سرطان مبتلا کند. پنج سال پیش بود که اتحادیه اروپا اعلام کرد مواد موجود در جوهر تاتو سرطان‌زا است و کشورهای عضو باید به محدود کردن ۴۰۰۰ ماده شیمیایی مورد استفاده در آن رای مثبت دهند. این ماده حتی می‌تواند به DNA آسیب بزند یا روی قدرت باروری تاثیر بگذارد.

به گفته متخصصان، جوهرهای تاتو باید در شرایط استریل و بسته‌بندی‌های مناسب نگهداری شوند تا از آلودگی آنها جلوگیری شود. چراکه استفاده از جوهرهایی که بسته‌بندی آن‌ها باز شده یا به‌ طور مناسب نگهداری نشده‌اند، می‌تواند خطر آلودگی را افزایش دهد. البته این در حالی است که در پژوهش جهانیِ تازه‌ای که منتشر شده، تاکید شده که آن دسته از جوهرهایی آلوده به باکتری شده‌اند که اتفاقا بسته‌بندی مناسبی داشته‌اند. پژوهشگران ۷۵ جوهر تاتوی تولیدشده در ۱۴ کارخانه‌ی مختلف را بررسی کردند. این جوهرها هنگام تست در وضعیت بسته‌بندی آکبند کارخانه بودند. با این حال در ۳۵ درصد آنها آلودگی باکتریایی کشف شده است.

وجود رنگ‌های شیمیایی و فلزات مختلف در جوهر تاتو

فکرش را می‌کردید جوهر تاتو مرگبار باشد؟ | ۷ آسیب خطرناک خالکوبی
دکتر بابک پورقلیچ، پزشک عمومی

به گفته پزشکان، جوهر تاتوی آلوده می‌تواند باعث عفونت‌های باکتریایی و سایر عفونت‌ها و بیماری‌ها شود. باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) و استرپتوکوکوس پیوژنز (Streptococcus pyogenes) می‌توانند از طریق جوهر آلوده وارد بدن شده و منجر به عفونت‌های پوستی یا حتی عفونت‌های جدی‌تر شوند.

دکتر بابک پورقلیچ، پزشک عمومی در گفتگو با همشهری‌آنلاین می‌گوید: به دلیل وجود رنگ‌های شیمیایی و فلزات مختلف در جوهر تاتو، مهم است که این کار را در چه مراکزی و زیر دست چه افرادی انجام دهیم. چون جوهر تاتوی آلوده علاوه بر باکتری‌ها می‌تواند قارچ‌ها و ویروس‌ها را نیز به بدن منتقل کند. ویروس‌هایی مانند هپاتیت B، C و HIV از طریق تجهیزات آلوده قابل انتقال هستند.

دکتر پورقلیچ می‌گوید: الان کار تاتو بیشتر در زیرپله‌ها و آرایشگاه‌ها انجام می‌شود و بیشتر افرادی که این کار انجام می‌دهند، آگاهی و اطلاعاتی درباره فیزیولوژی بدن، بیماری‌های منتقله از جوهر و سوزن تاتو و بیماری‌های زمینه‌ای که فرد ممکن است داشته باشد، ندارند و فقط به جنبه‌ زیبایی این کار اهمیت می‌دهند.

به گفته این پزشک، جوهر مورد استفاده در تاتو حاوی فلزات سنگین بالقوه سمی است که می‌تواند به مرور زمان در بدن انباشته شود و مشکلاتی مانند آلرژی و حتی مسمومیت ایجاد کند.

۷ آسیب خطرناک جوهر تاتو

دکتر پورقلیچ در این گفتگو به ۷ عوارض تاتو اشاره کرده که است؛

عفونت‌های قارچی و ویروسی

جوهر تاتوی آلوده علاوه بر باکتری‌ها می‌تواند قارچ‌ها و ویروس‌ها را هم منتقل کند. ویروس‌هایی مانند هپاتیت B، C و HIV از طریق تجهیزات آلوده قابل انتقال هستند.

عفونت‌های پوستی

تاتو در مراکز غیر بهداشتی و غیر استاندارد می‌تواند منجر به ایجاد عفونت‌های پوستی شود. چون سوراخ و زخمی در پوست ایجاد می‌شود که مراقبت‌های خاص خود را نیاز دارد. آرایشگاه‌ها معمولا بدون داشتن صلاحیت، یک پماد یا کپسول آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند ولی در خیلی از موارد ممکن است عفونت‌ها قارچی باشند یا عفونتی فرصت‌طلب باشد که داخل پوست واکنش‌هایی ایجاد کند که عوارضش بعدها ظاهر شود.

بروز انواع سرطان پوست

جوهر تاتو به دلیل رنگ‌ها و فلزاتی که در آنها وجود دارد، ممکن است منجر به بروز سرطان‌های پوست شود. حتی ممکن است بیماری‌های سیستم ایمنی پوستی ایجاد کند. چون جوهر تاتو، یک عامل خارجی است و بدن ممکن است آن را به عنوان مواد خارجی بشناسد و آنتی‌بادی علیه قسمت‌های مختلف پوست ایجاد کند. به این ترتیب فرد دچار اتو ایمونیون پوستی یا بیماری‌های سیستم ایمنی پوستی می‌شود.

ایجاد کبودی‌های غیرطبیعی

جوهر تاتو می‌تواند در برخی افراد اکیموز (Ecchymosis) یا کبودی‌های غیرطبیعی ایجاد کند. این کبودی‌ها ممکن است بعدا تبدیل به لک شود و زیبایی پوست را کاهش دهد.

تاثیر بر سیستم لنفاوی

گاهی انجام تاتو باعث ایجاد فشار بر روی دستگاه لنفاوی می‌شود. چون بخشی از جوهر تاتو که نزدیک خون است، توسط سیستم لنفاوی جذب می‌شوند. این مواد آلوده از طریق سیستم لنفاوی باید از بدن خارج یا دفع شود. خب اینها کجا از بین می‌روند؟ در کلیه؟ در کبد؟ این مواد شیمیایی به سیستم لنفاوی ما فشار می‌آورند و می‌توانند عوارض داخلی بر جا بگذارند.

ایجاد آلرژی

یکی از عوارض انجام تاتو، ایجاد آلرژی در برخی افراد است. چون جوهر تاتو، مواد خارجی است که وارد بدن می‌شود و می‌تواند آلرژن باشد و برای فرد ایجاد حساسیت کند. مراجعین زیادی هستند که بعد از تاتو با تورم به پزشک مراجعه می‌کنند و پزشک تشخیص می‌دهد که به مواد تاتو حساسیت نشان داده‌اند. این موضوع، یک پروسه درمانی و یک هزینه اضافی برای درمان هم ایجاد می‌کند. به گفته متخصصان، تاتو برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف هم بسیار خطرناک است.

ابتلا به سرطان

برخی از جوهرهای تاتو حاوی فلزات سنگین مانند نیکل، کروم و کبالت و ترکیبات آلی سمی مثل هیدروکربن آروماتیک هستند که اولی می‌تواند به مرور زمان در بدن انباشته شود و مشکلاتی مانند مسمومیت و آلرژی ایجاد کند و دومی هم ممکن است سرطان‌زا باشد.

بیشتر بخوانید؛

کد خبر 865194
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha