آمریکا و متحدانش داعش را برای سرنگون کردن بشار اسد در سوریه و برکنار کردن مالکی در عراق ایجاد و حمایت کردند.

داعش

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: ده سال پیش در این ماه، گروه تروریستی داعش به طور غیرمنتظره‌ موصل، دومین شهر بزرگ عراق را تسخیر کرد. شبه‎ظامیان این گروه ترویستی تنها پس از 2 روز درگیری شهر را تصرف کردند و هزاران سرباز و پلیس عراقی را مجبور به فرار کردند. رسانه‌های غربی در آن زمان سقوط موصل را به سیاست‎های فرقه‎ای «نوری مالکی» نخست وزیر وقت عراق، نسبت دادند و ادعا کردند که حمایت سنی‎ها یکی از عوامل سقوط موصل بوده است.

مقام‌های آمریکایی نیز ادعا کردند که قدرت‌گیری سریع داعش آنان را شگفت‎ زده کرده است. باراک اوباما رئیس‎جمهور وقت آمریکا، وعده داد که داعش را تضعیف کرده و در نهایت این گروه تروریستی را از بین خواهد ببرد. با این حال، بررسی‌های دقیق از حوادث پیرامون سقوط موصل نشان می‌دهد که این داستان روی دیگری نیز دارد.

تارنمای خبری تحلیلی کرادل نوشته، آمریکا و متحدان منطقه‎ای آن نه تنها با داعش مبارزه نمی‌کردند که از این گروه تروریستی برای سازماندهی سقوط موصل استفاده کردند.

خلافت سلفی

کرادل نوشته، در حالی که جنگ سوریه در اوت ۲۰۱۲ در حال گسترش بود، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) طرحی را ارائه کرد که به سقوط موصل منجر می‎شد. در این طرح اشاره شده بود که آمریکا و متحدان منطقه‌ای از تشکیل «دولت سلفی»" توسط نیروهای افراطی در مناطقی با اکثریت سنی در شرق سوریه و غرب عراق استقبال می‎کند، چرا که وجود چنین دولتی می‌تواند در نهایت به سقوط دولت بشار اسد در سوریه کمک کند. در واقع، هدف آمریکا این بود که سوریه را از لحاظ منطقه‎ای از حامی اصلی آن خود یعنی ایران جدا کند.

دو سال بعد، در ژوئن ۲۰۱۴، داعش موصل را اشغال و این شهر را به‌عنوان پایتخت خلافت خود اعلام کرد. در آن زمان اگرچه این گروه تروریستی به عنوان نیروی بومی عراقی معرفی شد اما شواهد حاکی از آن است که این گروه تروریستی با کمک سلاح، آموزش و بودجه آمریکا و متحدانش قدرت گرفتند.

تسلیحات آمریکایی و عربستانی در دستان اعضای داعش

در ژانویه ۲۰۱۴ بود که رویترز گزارش داد کنگره آمریکا به‎طور مخفیانه ارسال تسلیحات به مخالفان مسلح بشار اسد از جمله گروه «ارتش آزاد سوریه» را تایید کرده است. در ماه‎های بعد، ارتش آمریکا و وزارت دفاع عربستان سعودی مقادیر زیادی سلاح از کشورهای اروپای شرقی خریداری کردند، که از طریق عمان و اردن به سوریه فرستاده شد.

تحقیقات جامع 3ساله مرکز تحقیقات تسلیحات درگیری (CAR) که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‎شود حاکی از آن است تسلیحاتی که توسط آمریکا و عربستان سعودی در سال‎های 2014 تا 2017 خریداری شدند اغلب به سوریه منتقل شده‎اند، گاهی اوقات تنها در عرض چند روز یا چند هفته پس از خرید. این تسلیحات اغلب به سرعت توسط تویوتاهای هایلوکس در اختیار داعش قرار می‌گرفت.

ردپای لندن در سقوط موصل

یکی از ساکنان موصل به تارنمای کرادل می‌گوید بسیاری از اعضای داعش که او در طول 3سال اشغال این شهر با آنها روبرو شد، خارجی‎های انگلیسی زبان بودند، به ویژه فرماندهان داعش. اما این اعضای انگلیسی زبان داعش از کجا آمده بودند؟

سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس در سال ۲۰۱۲ مسیری را برای اعزام شهروندان انگلیسی و بلژیکی برای جنگیدن در سوریه ایجاد کرد. مردان جوان از لندن و بروکسل توسط سازمان‎های سلفی استخدام می‌شدند. این نیروها سپس به سوریه فرستاده می‌شدند، جایی که اغلب به گروه مسلح موسوم به کتائب حزب‌الله المهاجرین می‎پیوستند، گروهی افراطی که از حمایت سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس برخوردار بود. این جنگجویان انگلیسی و بلژیکی پس از تاسیس رسمی داعش در سوریه در آوریل ۲۰۱۳ به این گروه تروریستی پیوستند. در میان این جنگجویان یک شهروند لندنی به نام محمد اموازی بود. اموازی که بعداً به عنوان جان جهادی بدنام شناخته شد در اکتبر ۲۰۱۲ جیمز فولی، روزنامه نگار آمریکایی را ربود و در اوت ۲۰۱۴ به عنوان عضو داعش اعدام کرد.

داعش، ساخت آمریکا

فرمانده گروه کتائب المهاجرین ابوعمر شیشانی بود که خود نیز بعدها به داعش پیوست و رهبری حمله به موصل را برعهده گرفت. پیش از جنگ در سوریه و عراق، شیشانی به عنوان عضو نیروهای ویژه کشور گرجستان در آمریکا آموزش دیده بود. روزنامه واشنگتن‎پست در اوت ۲۰۱۴ گزارش داد که اعضای لیبیایی داعش همان کسانی بوده‌اند که فرانسه، انگلیس و آمریکا در سال 2011 برای سرنگونی محمد قذافی در لیبی آموزش داده‌اند. این افراد پس از لیبی به سوریه سفر کردنه و گروه تروریستی جبهه النصرت که در واقع شاخه‎ای از القاعده بود پیوستند.

تاکید بر استعفای نوری مالکی

نشانه‌های روشنی دال بر حمایت آمریکا از حمله داعش به موصل وجود دارد، از جمله خودداری ارتش این کشور از حمله به کاروان‌های داعش در بیابان‌های باز سوریه در حالی که به سوی موصل در حرکت بودند. حتی پس از سقوط موصل، زمانی که داعش به پشت درهای بغداد رسیده بود، مقام‌های آمریکایی کمک به نیروهای عراقی را به کناره‌گیری نوری مالکی از پست نخست‌وزیری منوط کردند. کرادل می‌نویسد، نوری مالکی در مصاحبه‎ای گفته که آمریکایی‌ها از او خواسته بودند تا برای کمک به سرنگونی اسد در محاصره سوریه مشارکت کند. وقتی مالکی از این کار خودداری کرد، آنها او را به خرابکاری در عملیات تغییر رژیم سوریه متهم کردند و خواستند از داعش برای سرنگونی دولت عراق استفاده کنند.

منابع آمریکایی این ادعا مالکی را تایید می‌کنند. اندیشکده رند که توسط ارتش آمریکا تأمین مالی می‎شود در گزارشی اشاره کرده که روابط آمریکا با عراق در آن دوره به‎دلیل تمایل دولت مالکی به تسهیل حمایت اسد به شدت متشنج شده بود.

مایکل گوردون روزنامه‌نگار نیویورک‎تایمز نوشته که جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا، 2هفته پس از اینکه داعش موصل را تصرف کرده به بغداد رفته است. مالکی در این دیدار او کری خواسته تا برای محافظت از بغداد، حملات هوایی علیه داعش را انجام دهد، اما وزیر خارجه آمریکا توضیح داده که واشنگتن تا زمانی که او قدرت را واگذار نکنند هیچ کمکی به بغداد نمی‌کند.

کرادل در پایان این گزارش نوشته: ظهور سازمان یافته داعش با تسلیحات و حمایت اطلاعاتی آمریکا و متحدانش نه تنها منطقه را بی‎ثبات کرد بلکه در جهت تامین منافع ژئوپلیتیک کسانی بود که ادعا می‎کردند در حال مبارزه با تروریسم هستند.

کد خبر 865219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha