پخت عدس‌پلو در ماه محرم یکی از سنت‌های دوست‌داشتنی است که همیشه با شور و اشتیاق انجام می‌شود. در اینجا روش پخت عدس‌پلو به سبک خانم همسایه برای ۲۰۰ نفر را معرفی می‌کنیم.

عدس پلو - غذای ایرانی - غذا با برنج

به گزارش همشهری آنلاین، هر سال با فرارسیدن ماه محرم، خانه همسایه رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد. خانم همسایه که بانوی مهربانی است، هر سال به‌رسم نذری، عدس‌پلو می‌پزد. این مراسم برای ما که در همسایگی او زندگی می‌کنیم، یادآور ارزش‌های عمیق مذهبی و انسانی است. صبح زود، عطر مطبوع پیازداغ و ادویه‌های معطر از خانه همسایه بلند می‌شود و در کوچه‌ها می‌پیچد. همه دست‌به‌دست هم می‌دهند، برخی برنج را می‌شویند، عده‌ای عدس‌ها پاک کرده و می‌پزند و بقیه نیز مشغول آماده‌سازی تدارک سفره‌ می‌شوند.

وقتی دیگ‌های بزرگ عدس‌پلو بر روی شعله‌های آتش به جوش می‌آیند، شور و اشتیاقی خاص در دل همه ایجاد می‌شود. صدای دعا و ذکر و نوای حسینی در فضا طنین‌انداز می‌شود و همه، از کوچک و بزرگ، با لبخند و دلگرمی در این مراسم شرکت می‌کنند. این سنت زیبا نه‌تنها بهانه‌ای برای گردهمایی و تجدید دیدار همسایه‌ها است، بلکه فرصتی است تا معنای واقعی عشق و ایثار را درک کنیم و یادمان باشد که محرم تنها یک ماه نیست، بلکه تجلی از دل‌ها و ارواحی است که به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

پخت عدس‌پلو در ماه محرم یکی از سنت‌های دوست‌داشتنی خانه همسایه است که همیشه با شور و اشتیاق انجام می‌شود. در اینجا روش پخت عدس پلو به سبک خانم همسایه برای ۲۰۰ نفر را معرفی می‌کنیم:

عدس پلوی نذری

مواد لازم:

برنج: ۳۰ کیلوگرم

عدس: ۱۲ کیلوگرم

پیاز: ۱۰ کیلوگرم

گوشت چرخ‌کرده: ۱۰ کیلوگرم (در صورت تمایل)

کشمش پلویی: ۱۰ کیلوگرم (در صورت تمایل)

زعفران دم‌کرده: به مقدار لازم

کره یا روغن: به مقدار لازم

نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین: به مقدار لازم

عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر | فوت و فن خوشمزه شدن عدس پلو نذری

طرز تهیه عدس پلو نذری

آماده‌سازی عدس:

عدس‌ها را شب قبل شسته و خیس کنید. صبح روز بعد، آن‌ها را با مقداری آب و نمک روی حرارت ملایم بپزید تا نیم‌پز شوند. سپس آبکش کرده و کنار بگذارید.

پخت برنج:

برنج را چند ساعت قبل از پخت خیس کنید. برنج را در آب جوش ریخته و بگذارید نیم‌پز شود. وقتی دانه‌های برنج نرم ولی هنوز وسط آن‌ها کمی سفت است، برنج را آبکش کنید.

تهیه مواد گوشتی:

پیازها را نگینی خردکرده و در روغن یا کره تفت دهید تا طلایی شوند.

گوشت چرخ‌کرده را اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کرده و خوب تفت دهید.

ترکیب برنج و مواد:

ته قابلمه مقداری روغن یا کره بریزید و نان یا سیب‌زمینی برای ته‌دیگ قرار دهید. یک‌لایه برنج در قابلمه بریزید و روی آن مقداری از مخلوط عدس قرار دهید. این کار را تکرار کنید تا مواد تمام شوند. در انتها کمی زعفران دم‌کرده روی برنج بریزید.

دم گذاشتن برنج:

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و بگذارید عدس‌پلو دم بکشد.

کد خبر 865525
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha