هنردوستانی که دنبال پاتوق‌های هنری می‌گردند، از گشت و گذار در گالری‌های باسابقه که نمایشگاه‌های مهمی در آنها برگزار می‌شود لذت می‌برند. بعضی از این گالری ها بین اهالی هنر به قدمت و اثرگذاری معروفند.

گالری

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: اگر از هنرمندان و علاقه‌مندان به تماشای آثار هنری بپرسید، حتما نام چند گالری قدیمی را به عنوان پاتوق‌های هنرگردی مطرح می‌کنند.

نام مقصد: گالری آن

نشانی: ونک، خیابان سئول، شماره۴۰

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سئول

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهید حقانی

معرفی: گالری آن، مهر ماه سال۱۳۸۸ تاسیس شد. معمولا سالانه حدود ۱۰نمایشگاه انفرادی برگزار می‌کند که هر کدام یک‌ماه برپاست.

طراحی خاص

معماری این نگارخانه به قصد ساخت یک گالری طراحی و اجرا شده و به همین دلیل دارای فضایی به مساحت ۱۲۰مترمربع، ارتفاع ۵متر و سقف‌های پنل‌دار است. همچنین امکان استفاده از نور طبیعی روز را نیز فراهم می‌کند. این نمایشگاه‌ها در نخستین جمعه‌ هر ماه میزبان آثار جدیدی می‌شود. گالری آن به نمایش انواع هنرها از نقاشی و عکاسی گرفته تا مجسمه‌سازی و فیلم و هنر چیدمان یا هنر اینستالیشن می‌پردازد تا از این طریق ضمن ترویج آثار هنرمندان جوان ایرانی، از تلاش آنها برای کمک به سنت غنی هنر و فرهنگ ایرانی حمایت کرده باشد.

نام مقصد: گالری آران

نشانی: خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک۵

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: حافظ

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: فردوسی

معرفی: این گالری به نمایش آثار هنری هنرمندان معاصر در زمینه‌های نقاشی، لیتوگرافی و آثار حجمی می‌پردازد.

آران با ساختمان آجری نوستالژیک

هدف گالری آران، ایجاد انجمنی برای ارتقای هنرمندان و هنر معاصر ایرانی است. این گالری حامی تبادل فرهنگی بین کشورهای آسیای جنوب‌غربی، آفریقای شمالی و آسیای جنوب‌شرقی است و از پیشگامان هنر معاصر ایرانی به‌شمار می‌رود. گالری آران محیطی جذاب دارد و در طبقه‌ بالای آن، کافه‌ای ساخته شده که می‌توانید پس از گشت‌وگذار در گالری، به این کافه مراجعه کنید و در آن وقت بگذرانید. ساختمان آجری این گالری با معماری قدیمی و نوستالژیک، یکی از عوامل جذابیت گردش در آن است.

پاتوق هایی برای عاشقان نقش و نگار

نام مقصد: گالری سیحون

نشانی: خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره۱۱

روز و ساعت بازدید: هر روز به جز دوشنبه‌ها ساعت ۱۱ تا ۱۹

معرفی: گالری سیحون جزو قدیمی‌ترین نگارخانه‌های ایران است که در سال۱۳۴۵ دایر شد و تا به امروز بیش از ۱۵۰۰نمایشگاه از آثار هنرمندان معاصر ایرانی برپا کرده است.

بیش از نیم‌قرن تجربه هنری

در سال۱۳۴۵ معصومه سیحون با یاری همسرش، هوشنگ سیحون، گالری سیحون را بنیان گذاشتند. این گالری با تلاش آنها از همان سال تا به امروز بدون وقفه به فعالیت خود ادامه داده و از آغاز کار تاکنون بیش از ۱۵۰۰نمایشگاه از آثار معاصر هنرمندان نوپای ایرانی برپا کرده است. ازجمله هنرمندانی که در این گالری نمایشگاه گذاشتند و بعدها به شهرت ملی رسیدند می‌توان به ژازه طباطبایی، سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، حسین زنده‌رودی، رضا مافی، مکرمه قنبری و علیرضا اسپهبد اشاره کرد. ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های گالری هنر سیحون تهران می‌توان به مشارکت در توسعه‌ هنر مدرن ایران و سیاستگذاری هنری، برگزاری نخستین نمایشگاه‌ها از پیشگامان هنر مدرن ایران، برگزاری نمایشگاه‌های رسمی هنری و تسهیل و تضمین روابط هنری ایران با کشورهای غربی اشاره کرد. گالری سیحون از فضایی مسطح تشکیل شده و ۲نیمکت بزرگ وسط گالری، برای استراحت دارد. ۲مجسمه فلزی بزرگ که یکی مردی است که برای پرندگان‌ ساز می‌زند و دیگری نیم‌تنه یک اسب است، جزو چیدمان اصلی گالری به‌شمار می‌آیند. در حال حاضر نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی به‌نام «فیل در تاریکی» در این گالری برپاست. در این نمایشگاه ۱۲اثر از ۸هنرمند نقاش در معرض دید مخاطبان هنرهای تجسمی قرار دارد. ابعاد و تکنیک آثار این نمایشگاه متفاوت است و برخی از آثار هنرمندان برای نخستین‌بار در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. در یکی از گوشه‌های این گالری، ۲کمد شیشه‌ای بزرگی وجود دارد که کارهای هنری فروشی در آن خودنمایی می‌کنند و بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید می‌توانند آنها را نیز خریداری کنند.

کد خبر 865548
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha