دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
۰ نفر

طی چند روز گذشته برخی منابع فلسطینی از مذاکرات غیرمستقیم بین حماس و اسرائیل درباره جزئیات توافق در قاهره و دوحه به صورت همزمان خبر داده‌اند.

غزه

همشهری آنلاین: طی چند روز گذشته برخی منابع فلسطینی از مذاکرات غیرمستقیم بین حماس و اسرائیل درباره جزئیات توافق در قاهره و دوحه به صورت همزمان خبر داده‌اند. منابع خبری نزدیک به قطر از جمله تلویزیون الجزیره هم گزارش داده است که احتمال می رود یک هیئت‌های مذاکره‌کننده از سوی حماس به قاهره و دیگری به دوحه سفر کند. تلویزیون عربی زبان العالم هم گزارش داد که انتظار می رود رئیس سیا ظرف چند روز آینده وارد دوحه شود تا نشستی را با رؤسای اطلاعات و از جمله دیوید بارنیا، رئیس موساد برگزار کند. گفته شده است که مذاکرات حداقل تا سه هفته ادامه خواهد داشت و این خوش بینی وجود دارد که توافق حاصل شود. همچنین قرار است که کشورهای میانجی‌گر پاسخ و هماهنگی با طرف‌های ذیربط درخصوص گام‌ها و اقدامات آینده را بررسی نمایند.

با وجود گزارش‌ها درباره احتمال از سرگیری مذاکرات آتش بس درباره جنگ غزه، اما همزمان برخی از نشانه‌ها دست یابی به آتش بس در جنگ غزه را به دلیل کارشنکی سیاستمداران افراطی در تل آویو کمی دشوار می دانند. سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل نیز صبح دوشنبه در گزارشی از نگرانی مسئولان دون پایه و محلی اسرائیلی نسبت به سنگ‌اندازی نتانیاهو بر سر راه توافق مبادله اسرا و مذاکرات آتش بس خبر داده است. سازمان رادیو و تلویزیون عبری در این ارتباط به نقل از دو منبع بیان کرد که مسئولان سرویس‌های امنیتی اسرائیلی از بیانیه دفتر نتانیاهو در مورد مبادله اسرا شوکه شدند و در جلسه‌ای که به دعوت نتانیاهو برای بررسی روند مذاکرات برگزار شده بود، بشدت از تعیین پیش‌شرط‌هایی از سوی نتانیاهو برای مذاکرات انتقاد کردند.

در این ارتباط گفته شده است که مسئولان امنیتی صهیونیستی نسبت به اینکه نتانیاهو بخواهد برای جلوگیری از فروپاشی دولت خود بر سر راه رسیدن به توافق مبادله اسرا سنگ‌اندازی کند، نگران هستند. روز گذشته دفتر نتانیاهو طی بیانیه‌ای گفته بود طرح پیشنهادی برای مبادله اسرا که تل آویو با آن موافقت کرده، امکان آزادسازی اسرای اسرائیلی بدون خدشه وارد کردن به روند تحقق اهداف جنگ را خواهد داد. دفتر نتانیاهو همچنین گفته بود که تل آویو از تحقق اهداف جنگ کوتاه نخواهد آمد. عبارتی که به معنای ادامه جنگ است.

در همین راستا، یائیر لاپید رهبر جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم در واکنش به بیانیه دفتر نتانیاهو گفت اینگونه بیانیه‌های تحریک‌آمیز هیچ فایده‌ای ندارد و ما در لحظه حساسی از مذاکرات قرار داریم که زندگی اسرای اسرائیلی در غزه به آن بستگی دارد.

کد خبر 865631
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha