۴۸ درصدی ایرانی‌ها به صورت افراطی آب مصرف می‌کنند یا آن را هدر می‌دهد به نحوی که برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از حجم آب شرب مصرف شده در کشور را ۴۸ درصد کسانی استفاده می‌کنند که جزو پرمصرف‌ها قرار می‌گیرند.

مصرف آب

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس داده‌های وزارت نیرو ۵۲ درصد خانوارهای ایرانی مصرفی زیر الگوهای تعیین شده دارند و ۴۸ درصد خانوارها جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند؛ علی سیدزاده، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان آبفای کشور می‌گوید: سرانه مصرف کل آب شرب در ایران شامل مصارف خانگی و غیرخانگی است که بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب کشور این رقم ۲۳۵ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز اعلام شده؛ البته این رقم در برخی از کلانشهرهای کشور از جمله تهران به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه روز می‌رسد.

ایرانیان چقدر آب مصرف می‌کنند؟

آیا ایرانیان بیش از اندازه و حتی بالاتر از میانگین جهانی آب مصرف می‌کنند؟ سرانه مصرف هر شهروند در جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۱۵۰ لیتر است و در ایران ۲۳۵ لیتر اما سوال اینجاست که برای مدیریت این وضعیت چه کاری باید صورت گیرد و آیا الگوی مصرفی آب ما مشکل دارد؟ قرار گرفتن ایران در معرض خشکسالی‌های متعدد و ناپایداری وضعیت بارش‌ها از یک سو و هدررفت آب در شبکه توزیع و البته میزان هدررفت افراطی به وقت استحکام، شستن ظروف یا آبیاری باغچه‌ها از سوی دیگر باعث شده تا در مدیریت وضعیت فعلی موفق نباشیم.

کارشناسان می‌گوید: اقلیمی که ایران در آن قرار دارد، گرم و خشک است و به دلیل زاویه تابش نور خورشید، همه ساله بخش زیادی از آب‌های سطحی را به دلیل تبخیر بالا از دست می‌دهیم، به گفته عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور میزان هدررفت آب ناشی از وضعیت اقلیمی کشور ۳۰ درصد است. از سوی دیگر سهم آب شرب و بهداشت از کل برداشت سالانه آب حدود ۹ درصد برآورد می‌شود.

مصرف بی رحمانه آب | هر ایرانی در شبانه روز چقدر آب مصرف می‌کند؟

کد خبر 865646
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • FR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 1
    یکی از زمینه هایی که ما رتبه اول را در دنیا داریم استفاده بی مهابا از انرژی است!! و به هیچ وجه با بقیه کشورها خود را مقایسه نمی کنیم!! ما اینیم؟
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 0
    فرهنگ ما خیلی آسیب دیده ، یک بخشی از اون به خاطر دشمنی های ساختگی توسط نفوذ رسانه های معاند است و بخش دیگر کم شدن ارتباط و اعتماد مردم است ، مشاهدات خودم ، خیلی جاها آشغال میرزند بی توجه به اینکه ایرانی هستند و اینجا ایران است وطن است ، سرویس های بهداشتی نو و تازه را خراب می کنند ؟ چرا ؟ اتوبوس ها یا خیلی چیزهای دیگر ، دریاچه سد میریم ، آشغال میریزند ، چرا دوربین مخصوص جریمه کردن افرادی که آشغال میرزند نیست ؟ به نظر من برای مبارزه با این خرابکاران و فرهنگ خرابکاری آنها حتی در سرویس های بهداشتی عمومی باید دوربین مداربسته داشته باشد می شود زاویه قرارگرفتن دوربین به گونه ای باشد که حریم خصوصی افراد حفظ شود و فقط محیط اطراف محل دست شستن و درب ها مشخص باشد ، خیلی جاها درب ها را خراب می کنند، اینها چرا این کار را انجام میدن ؟ یا آشغال ریختن ، چرا هیچ پیگرد و جریمه ندارد ؟؟؟