پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند منجر به تغییراتی در مغز شود و این تغییرات مغزی ممکن است با افسردگی و اضطراب همراه باشد.

رژیم غذایی - چاقی - لاغری

به گزارش همشهری آنلاین، یک مطالعه جدید، شامل اسکن مغزی ۳۰ داوطلب، نشان می‌دهد که رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به تغییرات مغزی از جمله تغییر در انتقال دهنده‌های عصبی و کاهش ماده خاکستری مغز شود. این تغییرات با مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب ارتباط مستقیمی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی نامناسب باعث تغییراتی در ساختار مغز می‌شوند و بر سلامت روان تاثیر می‌گذارد. از این‌رو، پیروی از یک رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به حفظ تعادل انتقال دهنده‌های عصبی و حجم ماده خاکستری در مغز کمک کند و در نتیجه بهزیستی ذهنی را ارتقا دهد.

اسکن‌های مغزی تغییرات چشمگیری را در انتقال‌دهنده‌های عصبی و حجم ماده خاکستری افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند، در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، نشان می‌دهد.

همچنین، محققان دریافتند که این تغییرات با نشخوار فکری، به‌عنوان بخشی از معیارهای تشخیصی مؤثر بر سلامت روان، مانند افسردگی و اضطراب، مرتبط است.

این غذاهای خوشمزه افسردگی می‌آورد | چه چیزی افسردگی را از بین می برد ؟

اثرات عصبی شیمیایی رژیم غذایی

وقتی فردی از یک رژیم غذایی با کیفیت پایین و نامناسب پیروی می‌کند، اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) کاهش و گلوتامات افزایش می‌یابد، این دو ماده به‌عنوان انتقال‌دهنده عصبی، همراه با کاهش حجم ماده خاکستری، در قشر جلوی مغز، به خوبی ارتباط بین آنچه که می‌خوریم و آنچه که احساس می‌کنیم را نشان می‌دهند.

دکتر Piril Hepsomali از دانشگاه Reading می‌گوید: ما می‌بینیم افرادی با رژیم غذایی ناسالم، رژیمی سرشار از قند و چربی اشباع شده، دارای عدم تعادل در انتقال عصبی تحریکی و مهاری و همچنین کاهش حجم ماده خاکستری در قسمت جلویی مغز هستند. این قسمت از مغز با مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب درگیر است.

بررسی اثرات رژیم غذایی بر انتقال عصبی

علت و چرایی تاثیر رژیم غذایی بر مغز هنوز در دست بررسی است. همانطور که در مطالعات جدید نشان داده شده است، ممکن است اضافه وزن و الگوهای غذایی که سرشار از چربی‌های اشباع هستند باعث تغییر در متابولیسم گلوتامات و GABA و انتقال عصبی شوند. همچنین نشان داده شده است که رژیم غذایی با چربی اشباع و قند بالا، تعداد نورون‌های پاروالبومین، که اسید گاما آمینوبوتیریک را به محل مورد نیاز در بدن می‌رسانند، کاهش می‌دهد.

پیامدهای بلند مدت رژیم غذایی بر ساختار مغز

رژیم‌های غذایی ناسالم نیز باعث افزایش گلوکز و انسولین خون می‌شود. این امر باعث افزایش گلوتامات در مغز و پلاسما می‌شود. در نتیجه تولید و انتشار GABA را کاهش می‌دهد. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از چربی و کلسترول می‌تواند باعث تغییراتی در غشای سلولی شود. همانطور که در این مطالعه مشاهده شد، این تغییرات در شیمی مغز ممکن است منجر به تغییر در حجم ماده خاکستری مغز شود.

این مطالعه توسط دانشگاه Reading، دانشگاه Roehampton، و دانشگاه FrieslandCampina (هلند) و کینگز کالج لندن انجام شد و نتایج آن به تازگی در مجله Nutritional Neuroscience منتشر شده است.

کد خبر 865716
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha