واکسیناسیون علیه تب برفکی در ۱۷ استان آغاز شده و در این برنامه دام‌های سنگین و سبک روستایی و عشایری با استفاده مایه‌کوبی دولتی و خصوصی علیه این بیمای ایمن می‌شوند. یا تب برفکی یک عفونت ویروسی است که حیواناتی از جمله گاو، خوک، گوسفند، بز و گوزن به آن مبتلا می‌شوندو به طاعون صنعت دامداری مشهور است.

FMD

به گزارش همشهری آنلاین، توجه داشته باشید که نباید این بیماری را با «بیماری دست، پا و دهان» (HFMD) اشتباه کرد که یک عفونت ویروسی کاملا متفاوت است وکودکان را مبتلا می‌کند. «بیماری دست، پا و دهان» ناشی از ویروس کوکساکی A است که معمولا عفونت خفیفی ایجاد می‌کند. اما تب برفکی در حیوانات بوسیله ویروسی از خانواده پیکورناویروس و از جنس آفتوویروس ایجاد می شود که هفت سروتیپ (نوع سرولووژیک)‌ دارد.

بیماری با تب حاد و به دنبال آن ایجاد تاول عمدتاً در دهان و اطراف سم حیوانات ظاهر می‌شود و موجب لنگش آنها می‌شود. حیوانات آلوده قبل از ظاهر شدن علائم بالینی، آیروسل‌های حاوی ویروس را از ریه‌هایشان در محیط منتشر می‌کنند.

حیوانات آلوده دو تا سه روز تبدار هستند، ترشح بزاقشان بیش از حد عادی می‌شود و اشتهایشان را از دست می‌دهند. حیوانات باردار ممکن است سقط جنین کنند.

با اینکه بیشتر حیوانات آلوده در نهایت زنده می مانند، اما تب برفکی می تواند آنها را به طور قابل توجهی تضعیف کند و باعث کاهش تولید شیر در حیواناتد شیرده و جلوگیری از تولید گوشت شود. به همین دلیل است که یک نگرانی عمده برای دامداری‌ها است.

بیماری تب برفکی یا بیماری پا و دهان به راحتی از طریق تماس با حیوانات آلوده یا محصولات حیوانی آلوده انتشار پیدا می‌کند. واکسیناسیون حیوانات می‌تواند به پیشگیری از سرایت بیماری کمک کند، اما در اغلب موارد حیوانات آلوده برای جلوگیری گسترش بیشتر معدوم می‌شوند.

بیماری تب برفکی اساسا بیماری مشترک بین انسان و دام (زونوز) و قابل انتقال به انسان است، اما ویروس عامل بیماری با دشواری و با کارآمدی پایین از سد گونه‌ها عبور می‌کند. با توجه به شیوع بالای این بیماری در حیوانات، چه در گذشته و چه در شیوع های اخیر در سراسر جهان، موارد عفونت انسانی با ویروس عامل بیماری نادر بوده است.

گزارشی از انتقال ویروس بیماری از طریق شیر پاستوریزه وجود ندارد و این بیماری از لحاظ زنجیره تامین غذایی انسان خطری شمرده نمی‌شود.

کد خبر 865914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha