نماینده فیروزآباد در مجلس به تشریح زوایا و عوامل فساد در فوتبال پرداخت و گفت: انتظار می‌رود که با باشگاه‌های متخلف برخوردهایی همچون کسری امتیاز و سقوط به دسته پایین‌تر صورت گیرد.

توپ فوتبال

به گزارش همشهری آنلاین؛ حدود دو ماه پیش اخباری در رسانه‌ها درباره «فساد در فوتبال» مطرح شد که قوه قضائیه هم به آن ورودی داشت؛ اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در ۶ تیرماه درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال (مس رفسنجان) گفت: دستگاه قضایی به محض دریافت گزارش در خصوص هر موضوعی ورود جدی دارد. در هر موردی که گزارش و جریانی به صورت خاص از بخش‌های مختلف واصل شده در دستور کار قرار می‌گیرد؛ در خصوص پرونده باشگاه مس رفسنجان تاکنون ۸ نفر بازداشت شده‌اند که از این تعداد ۴ نفر با قرار تامین آزاد شدند و ۴ نفر در بازداشتند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین این توضیح را داد که یکی از افرادی که به نوعی با ادعای نفوذ در کمیته داوران مبادرت به اخذ تعدادی سکه کرده بود احضار و به اتهام کلاهبرداری روز یکشنبه سوم تیرماه بازداشت شد. عمده اتهامات افراد بازداشت شده تحصیل مال نامشروع است و در وقت قانونی اطلاع رسانی انجام می‌شود. این افراد شامل مدیر عامل وقت باشگاه، رئیس سابق کمیته داوران، رئیس اسبق کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال، رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان و دو گزارشگر ورزشی هستند. گزارش اولیه را خود باشگاه مس رفسنجان به مراجع مربوطه اعلام کرده است.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان نیز درباره بحث فساد در فوتبال گفت: اعتقاد دارم شاید فساد در بخش‌های دیگر نیز وجود داشته باشد اما کوچک ترین فساد در ورزش کشور و به ویژه در فوتبال اصلا قابل قبول نیست. با هوشیاری و روش‌های پیشگیرانه که خود متولی فوتبال نیز دنبال این مسائل هست، نباید اجازه دهیم تا زحمات دست اندرکاران فوتبال و خود باشگاه ها با تخلفات عده‌ای معلوم الحال خدشه‌دار شود. از تمام کسانی که به شناسایی تخلفات در فوتبال کمک می‌کنند، حمایت می‌کنیم و از سوی دیگر نیز خود فدراسیون فوتبال باید شرایطی فراهم کند که این تخلفات به حداقل برسد تا دیگر شاهد این گونه تخلفات نباشیم.

در همین رابطه، ‌محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش در مجلس یازدهم و نماینده مجلس دوازدهم اظهار کرد: فساد ناشی از یک سیستم فشل مدیریتی است که به دلیل نبود شایسته‌سالاری و کارآمدی حاصل شده است. اینکه مدیری در یک مجموعه قرار گرفته و به خاطر بی‌لیاقتی آن فرد، آن مجموعه دچار انحراف می‌شود.

وی با بیان اینکه انحراف در مسائل مالی بیشتر از سایر حوزه‌ها به چشم می‌آید، گفت: یک موقعی فساد مالی دیده نمی‌شود اما همین فساد باعث تحمیل هزینه به باشگاه می‌شود و در جهت دیگر مربی ناکارآمد از امکانات و اعتبارات و زیرساخت‌ها استفاده می‌کند اما خروجی درستی ندارد.

این نماینده مجلس لابی و ارتباطات غیرکارشناسی را به عنوان عوامل فساد برشمرد و گفت: اینکه یک مسئول نتواند پاسخگوی نیازهای خود باشد، مشکلاتی را به وجود می‌آورد که نتیجه آن لغزش و انحراف است.

فروردین با بیان اینکه باید متولی ورزش یعنی وزیر ورزش بر زیرمجموعه‌های خود نظارت داشته باشد، گفت: باشگاه‌های دولتی زیرمجموعه وزارت ورزش است و برخی آنقدر مشغله دارند که نمی‌توانند به ریز و جزئیات برای موضوعات نظارت کنند اما اگر عملکرد خوبی در انتخاب مدیران صورت می‌گرفت شاهد این اتفاقات نبودیم.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس یازدهم یادآور شد: قبلا درباره وضعیت باشگاه‌های صنعتی و پول‌پاشی‌ها تذکر داده بودم. اینکه باشگاه‌های صنعتی در رقابت با سایر باشگاه‌ها دچار بی‌عدالتی محض هستند. آنها برای جلب بازیکن ریخت و پاش مالی می‌کنند البته این اتفاقات تا قبل از سال ۱۴۰۲ بود که هیچ‌گونه سقف قراردادی پیش‌بینی نشد. از وقتی که فدراسیون فوتبال سقف قرارداد را تعیین کرد، لایه‌های پنهان در حوزه مسائل مالی آشکار شد.

فروردین تاکید کرد: وقتی از فساد در فوتبال حرف می‌زنیم نباید خروجی آن چیزی غیر از تنبیه و برخورد باشد چون در غیر این صورت نه‌تنها دردی را دوا نمی‌کند که به دردهای جامعه هم اضافه می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر امروز اثبات شود که فسادی در فوتبال صورت گرفته که فساد هم شده، انتظار می‌رود شدیدترین برخوردها صورت گیرد و یکبار برای همیشه شاهد برخورد اساسی با باشگاه متخلف باشیم. از جمله آن می‌توان تنزل جایگاه باشگاه‌های متخلف باشد.

نماینده فیروزآباد در مجلس درباره اینکه آیا ممکن است برخورد منجر به سقوط باشگاه به دسته پایین‌تر شود، گفت: باید این اتفاق بیفتد چون در غیر این صورت انگار کاری برای مقابله با فساد انجام ندادیم و انگار این الگو را به افراد می‌دهیم که می‌توانند در مجموعه خودشان فساد کرده و تنها خروجی آن طرح مباحثی در رسانه‌ها و تلویزیون باشد و بعد هم برخوردی نشود.

فروردین گفت: البته ما روی برنامه‌های تلویزیونی هم صحبت داریم. برنامه‌ای که مدعی مبارزه با فساد در تلویزیون است در چهار سال گذشته کجا بوده، انگار که در این سال‌ها خواب بوده البته که در این بین شایعاتی مطرح است که آنها چشمانشان را روی موضوع پرونده فساد در فوتبال بسته بودند و اکنون که جامعه به این موضوع پی برده، همراه شده و صحبت از مبارزه با فساد می‌زنند. این برنامه تلویزیونی باید زودتر از اینها به فساد در فوتبال، سوءاستفاده‌ها، ابهامات در قراردادها و تبانی‌ها اشاره می‌کرد نه اینکه کل تمرکزش را روی این بگذارد که چه فردی رئیس فدراسیون می‌شود و یا نمی‌شود؛ این برنامه به موضوعات اصلی‌ای نپرداخته که امروز موجب رنجش جامعه فوتبال شده است.

این نماینده مجلس در جمع‌بندی بیان کرد: باید با باشگاه‌های متخلف برخوردهایی همچون کسری امتیاز و سقوط به دسته پایین‌تر شود؛ علاقه‌مندان به فوتبال انتظار چنین برخوردی را دارند چون غیر از این، ناامنی و بی‌اعتمادی در ورزش به اوج خود می‌رسد لذا باید برای اعتمادسازی چنین برخوردهایی صورت گیرد.

فروردین همچنین با بیان اینکه باید مبارزه با فساد یکی از شاخص های اصلی معرفی وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس باشد، گفت: با توجه به اینکه رییس‌جمهور منتخب عضو فراکسیون ورزش در مجلس یازدهم بود و از علاقه‌مندان به ورزش به ویژه فوتبال و فوتسال است، انتظار می‌رود که گام‌های جدی برای مبارزه با فساد در ورزش برداشته و مشخصا این موضوع به عنوان شاخصه‌های اصلی معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس باشد.

کد خبر 865947
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha