نبرد تولید و مصرف برق در اوج گرمای تابستان ادامه دارد و تمامی مدیران ارشد وزارت نیرو درصدد هستند تا جلوی قطع برق گرفته شود. به گزارش همشهری، در تازه‌ترین اتفاق، شرکت توانیر با ارسال گسترده پیامک به شهروندان از وضعیت هشدار سطح ۲برق خبر داده است.

نیروگاه

به گزارش همشهری‌آنلاین، این شرکت از شهروندان و مشترکان خانگی خواسته تا ۱۰درصد از مصرف‌شان را پایین بیاورند ، کولرها را روی دور کند قرار دهند و از استفاده همزمان وسایل برقی پرمصرف خودداری کنند. فعلا نیروگاه‌های حرارتی با تمام قدرت در حال تولید هستند و حتی نیروگاه‌های برقابی هم به خط شده‌اند که احتمال خالی شدن بیشتر آب پشت سدهای برقابی را درصورت اضافه مصرف مردم تشدید کرده و ممکن است کشور را با کمبود آب مواجه کند.

زنگ خطر رشد مصرف برق

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو رشد ۷درصدی مصرف برق را یک عدد بزرگ خواند و گفت که برای حفظ پایداری شبکه سراسری باید همه مشترکان برق همکاری کنند و دست از مصرف مازاد بردارند. رشد خیره‌کننده مصرف در شرایطی که دمای هوا در کشور به مرز ۴۰درجه رسیده، زنگ خطر جدی به شمار می‌رود؛ چراکه نیروگاه‌ها بیش از این توان تولید ندارند و اگر فشار زیاد شود ممکن است برخی نیروگاه‌ها از مدار خارج و شبکه سراسری برق هم دچار ناپایداری شود.سال گذشته در چنین روزهایی اوج مصرف برق ۷۱هزار مگاوات بوده، اما اکنون به بیش از ۷۶هزار مگاوات رسیده؛ یعنی ۵هزار مگاوات بیشتر. حال حساب کنید که به ازای هر یک درجه گرم شدن هوا، ۱۸۰۰مگاوات بر مصرف اضافه می‌شود و تامین آن غیرممکن است و اگر شهروندان همکاری نکنند، قطع برق اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.اگر هم وزارت نیرو نخواهد به قطع برق تن دهد، فشار بر صنعت و تولید بیشتر می‌شود.

ابهام‌زدایی از یک شایعه

در ۲روز گذشته برخی در فضای مجازی شایعه رهاسازی آب پشت سدهای برقابی حوزه کارون بزرگ را مطرح و این فرضیه را تقویت کردند که دولت سیزدهم در حال خالی کردن آب پشت این سدهاست تا دولت چهاردهم در زمان آغاز به کارش با بحران برق مواجه شود، اما فراز رابعی، رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ با رد این شایعه گفت: رهاسازی آب سدهای برقابی طبق برنامه انجام می‌شود و وضعیت سدهای کارون با وجود کاهش ۴میلیارد مترمکعبی آورد رودخانه‌ها مطلوب است. او افزود: همه‌ساله از ابتدای سال آبی (مهرماه) برنامه مدیریت منابع و مصارف سدهای کشور ازجمله سدهای حوضه کارون تدوین و ابلاغ و مطابق برنامه، میزان خروجی سدها تنظیم می‌شود که به این ترتیب زنجیره کارون حدود ۷۵درصد از نیروگاه‌های برقابی کشور را شامل می‌شود. این مخازن به‌صورت زنجیره‌وار آب رهاسازی شده را تبدیل به انرژی می‌کنند و در سد گتوند ذخیره می‌شود؛ در نتیجه براساس نیاز پایین‌دست در تابستان، رهاسازی آب صورت می‌گیرد.

نبرد برای قطع نشدن برق | جدیدترین وضعیت تولید و مصرف برق را ببینید

کد خبر 866164
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha