یکی از انتظارات فعالان بخش خصوصی از دولت جدید ایجاد زمینه‌هایی برای توسعه صادرات است به زعم آنها در این زمینه اصلاح نرخ نیمایی می‌تواند به صادر کننده‌ها برای افزایش صادرات انگیزه بدهد.

صادرات چین

به‌گزارش همشهری آنلاین، یکی از چالش‌های فعلی اقتصاد ایران افزایش صادرات است.طبق آمارها با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه صادرات نفت وجود دارد باید زمین‌هایی ایجاد شود تا صادرات کالاهای غیرنفتی نیز افزایش یابد، با این حال به‌زعم فعالان اقتصادی و همینطور بخش خصوصی یکی از چالش‌های موجود برای افزایش صادرات شکاف نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد است که انگیزه صادرات را از بین برده است.

در واقع صادر کنندها با مشتقات فراوان کالاهای خود را صادر می‌کنند اما سود اصلی آن نصیب وارد کننده‌ها می‌شود. صادرکننده‌ها مجبورند ارز خود را نزدیک به ۴۰درصد ارزان‌تر از قیمت بازار در سامانه نیما عرضه کنند درحالی‌که بخش عمده هزینه‌های آنها به غیراز حامل‌های انرژی به نرخ آزاد محاسبه می‌شود در چنین شرایطی اما وارد کننده‌ها با خرید این ارز ارزان قیمت از سامانه نیما، سودهای کلانی به‌دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید

اولویت‌ های اقتصادی رئیس‌جمهور جدید چه باید باشد؟

زمزمه تک نرخی شدن ارز | آیا ارز تک نرخی خواهد شد؟

در چنین شرایطی روز گذشته پیمان سنندجی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به اینکه اصلاح نرخ ارز و تأکید بر تک نرخی شدن آن، ازجمله مهم‌ترین درخواست‌های فعالان اقتصادی در دولت چهاردهم است، معتقد است که الزام برای عرضه‌ ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، با هدف کنترل نرخ ارز، قطعا معضلاتی را به‌دنبال خواهد داشت.به‌گفته او اصلاح نرخ ارز نیمایی و هدایت آن به سمت تک‌نرخی شدن، درخواست‌ مکرر فعالان بازار است. چندی پیش ۱۰ انجمن بزرگ اقتصادی نیز با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار واقعی‌سازی نرخ ارز نیما به‌صورت شناور مدیریت شده بودند. حال باید دید دولت چهاردهم چه اقدامی در این زمینه انجام خواهد داد.

کد خبر 866282
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha