ایران جزو کشورهای موفق و مقرون به صرفه برای خدمات درمانی و آزمایشگاهی است، ظرفیتی که می‌تواند به جذب بیماران خارجی برای درآمدزایی ارزی بدل شود.

درمان

به گزارش همشهری آنلاین، جذب بیماران خارجی برای ارائه خدمات درمانی غیرفوری در ایران به دلیل تفاوت هزینه‌ها و دسترسی‌های گسترده کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. چون نه تنها خارجی‌ها که ایرانی‌های سفر کرده به اقصی نقاط دنیا هم این موضوع را تایید می‌کنند و هزینه بلیت و سفر را می‌دهند تا خدمات ارزانتر اما با همان کیفیت کشورهای توسعه‌یافته را در کوتاه‌ترین زمان در ایران دریافت کنند.

خیلی‌ها تایید می‌کنند که زمان دسترسی به عمده خدمات درمانی و آزمایشگاهی -چه فوری و چه غیرفوری- در ایران بسیار کوتاه‌تر از سایر کشورهاست و مثال‌های زیادی هم وجود دارد که بیماران در برخی کشورها به دلیل زمانبر بودن مسیر درمان و دریافت خدمات با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند. کم بودن مراکز درمانی و آمار پایین پزشکان متخصص، بیماران این کشورها دچار چالش‌ها زیادی کرده است.

نکته مهم این که بسیاری از کشورهای دنیا نظام بیمه‌ای برای پوشش خدمات درمانی دارند اما زمان برای استفاده از این خدمات بیمه‌ای آنقدر طولانی است که بیماران را در وضعیت بسیار خسته‌کننده‌ای قرار می‌دهد یا آنها را ناچار به پرداخت هزینه‌های گزاف در بخش خصوصی می‌کند. در حالی که همین حالا، در ایران استفاده از خدمات بخش دولتی هم چندان زمانبر نیست و بیماران در صف انتظار جانکاه نمی‌مانند. در این مطلب چند مقایسه هزینه‌ای و خدماتی درباره ارائه خدمات درمانی بخوانید.

مقایسه هزینه خدمات پزشکی در دسترس (بدون پوشش بیمه)

سریع و اقتصادی: خدمات پزشکی ایران یک استاندارد جهانی | MRI در ایران ۵۰ دلار، در آمریکا ۴۰۰ دلار و در اروپا ۱۵۰ یورو

زمان انتظار برای درمان‌های پزشکی

سریع و اقتصادی: خدمات پزشکی ایران یک استاندارد جهانی | MRI در ایران ۵۰ دلار، در آمریکا ۴۰۰ دلار و در اروپا ۱۵۰ یورو

مراکز درمانی پیشرفته و پزشکان مجرب

بسیاری از پژوهش و مطالعات نشان می‌دهد که ایران جزو کشورهای مقرون به صرف برای خدمات پزشکی است که همان خدمات را هم به دلیل برخورداری از مراکز درمانی پیشرفته و پزشکان مجرب در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته در کوتاه‌ترین زمان ارائه می‌کند. در بسیاری از کشورهای دنیا حتی با وجود پوشش بیمه‌ای هم به دلیل کمبود مراکز درمانی یا آمار پزشکان، زمان طولانی برای بسیاری از خدمات آزمایشگاهی و جراحی‌ها با پوشش بیمه‌ وجود دارد و این شرایط در مناطق روستایی این کشورها سخت‌تر است. وضعیتی که باعث می‌شود هزینه‌های بالا در بخش خصوصی، بیماران را از دریافت خدمات درمانی محروم ‌کند.

سرعت ارائه خدمات اورژانسی

نه تنها خدمات غیرضروری که در بخش اورژانس هم ایران آمار خوبی دارد. زمان انتظار در بخش اورژانس هم یک شاخص کلیدی در سنجش کیفیت خدمات بیمارستانی است و تاثیر بسزایی بر رضایت و بهبود بیماران دارد. مطالعه منتشر شده در وب سایت NBCI از سوی دانشگاه علوم پزشک ایران نشان می‌دهد که به طور میانگین مجموع زمان انتظار در بخش‌های مختلف اورژانس بالاتر از استانداردهای ملی و بین‌المللی است.

ویزیت توسط پزشک ۵.۹ ± ۰.۶ دقیقه

بین اولین ویزیت تا اولین مراحل درمانی ۵ ± ۴۵ دقیقه

بین مراجعه به آزمایشگاه تا دریافت نتیجه ۹۴ ± ۳۳.۹ دقیقه

بین مراجعه به رادیولوژی تا دریافت نتیجه ۳ ± ۲۳.۲ دقیقه

بین مراجعه به ECG تا دریافت ۳۲.۲ ± ۷ دقیقه

زمان انتظار برای اولین مشاوره تخصصی ۸/۳۲ ± ۳/۹۹ دقیقه

جراحی زیبایی هم مورد توجه است

نه تنها خدمات آزمایشگاهی و جراحی‌ها در سطوح بالای مثل زنان و زایمان، جراحی چشم، ارتوپدی، جراحی زیبایی، بیماری‌های قلب و عروق، اورولوژی، درمان‌های طبی غیرضروری، جراحی عمومی، سرطان‌ها و تروما که خارجی‌ها حتی برای جراحی‌های زیبایی هم ایران را ترجیح می‌دهند چون به گفته دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نه تنها پزشکان ایرانی ماهر و با تجربه‌ای هستند که به دلیل یارانه‌هایی که دولت در زمینه پزشکی می‌دهد، هزینه‌های درمان کمتر بوده و در نتیجه تقاضا بیشتر شده است.

کد خبر 866473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    0 0
    بابت همان چند دلار، ديگه بعضی بيمارستان ها و برخی پزشکان مريض های ايرانی را قبول نمی کنند و اگر هم قبول بکنند، چند برابر زير ميزی و رو ميزی می گيرند که طرف نداره بده و با مرگ دست و پنجه نرم می کنه، بعدش آن به اصطلاح مريض های خارجی از همين کشورهای اطراف را بهترين سرويس و هتلينگ خواهند داد، اگر هم کسی حرف بزند می گويند ما برای کشور ارزآوری انجام می دهيم.