۱۹ وزارتخانه دولت در انتظار معرفی وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان هستند. سازوکار تعیین وزرا تغییری با دوره شهید سیدابراهیم رئیسی نکرده است.

مسعود پزشکیان

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: مروری برای سازوکار معرفی وزرای پیشنهادی از سوی دولت‌ها حداقل در ادوار اخیر گویای یه روند کلی است: تعیین یک کمیته مرکزی و کارگروه‌های زیرمجموعه و در نهایت انتخاب با رای‌گیری از میان چهره‌هایی که برای وزارت به این کارگروه‌ها معرفی شده‌اند. شائبه اصلی این کارگروه‌ها در همه ادوار غیر شفاف بودن شاخص‌ها و ذینفع بودن اعضای آنها بوده است. با این حال روسای جمهور منتخب تلاش داشته‌اند تا چنین سازوکاری را در ابتدای تشکیل دولت‌های خویش مستقل معرفی کنند.

مسعود پزشکیان در حکمی محمدجواد ظریف سرشناس‌ترین چهره کارزار تبلیغاتی خود را به‌عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم منصوب کرد. پزشکیان شاخص‌های ۱۸ گانه‌ای را برای انتخاب وزرا تعیین کرده است که این شاخص‌ها انتشار عمومی هم پیدا کردند.

علی عبدالعلی‌زاده، علی ربیعی، علی طیب‌نیا، رضا صالحی امیری و محمدجواد ظریف نام‌های پرتکراری در ارجاعات رسانه‌ای برای بررسی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بوده‌اند. براساس یک سازوکار شکل گرفته از سال‌های قبل کارگروه‌هایی مسئول پیشنهاد وزرای کابینه به مسعود پزشکیان هستند.

سال ۱۳۹۲ پس پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از کمیته‌ای به نام کمیته انتصابات برای تعیین وزرای کابینه او نام بردند. علی یونسی، مرحوم علی‌اکبر ترکان، محمدرضا نعمت‌زاده، اسحاق جهانگیری، حسام‌الدین آشنا و حسین فریدون برادر حسن روحانی مهمترین چهره‌هایی بودند از آنها به‌عنوان هیات گزینش وزرای کابینه یازدهم نام برده می‌شد.

دولت سیزدهم نیز سیاق مشابه روحانی برای تعیین وزرا داشت. راه‌اندازی یک سامانه مردمی به نام سامانه یاران رئیسی اگرچه وعده انتخاباتی شهید رئیسی برای ارائه ترکیب کابینه‌اش بود، ولی خروجی این سامانه مشخص نشد و براساس گزارش‌های منتشر شده همانند سنت گذشته، حلقه‌ها، افراد ذی‌نفوذ و چهره‌ها نقش اصلی را در کمیته انتصابات و معرفی نامزدها ایفا کردند.

سیدابراهیم رئیسی در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه خود در مردادماه ۱۴۰۰ در مجلس درباره این فرآیند گفته بود: برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و کارگروه‌های تخصصی تعیین شد تا هم برنامه عزیزان بررسی شود و هم با تک تک کسانی که در معرض وزارت هستند مصاحبه شود. در هر کارگروه حداقل ۵ نفر مورد مصاحبه و ارزیابی قرار گرفتند. مصاحبه کنندگان، خودشان، شاخص‌هایی برای نمره دادن تعیین کرده بودند و از نظر یکدیگر مطلع نبودند. نظرات در جای دیگری جمع بندی می‌شد و هر کدام از مصاحبه‌گران خودش نظر می‌داد، اما نظر وی در جایی دیگر جمع‌بندی می‌شد و نظر اینها مورد توجه قرار گرفت. رئیسی می‌گفت محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم و حجت‌الله عبدالملکی اسامی پرتکرار پیشنهادی مردم در این سامانه بودند. سایت ریاست‌جمهوری درباره نقش رئیسی در انتخاب نهایی کابینه در همان زمان نوشته بود: رئیس‌جمهور منتخب پس از مطالعه و بررسی همه‌جانبه مطالب ارائه‌شده از سوی کارگروه‌ها، شخصا با گزینه‌های اولویت‌دار گفت‌وگو می‌کند و نسبت به اتخاذ تصمیم نهایی اقدام خواهد کرد.

در عین حال یاسر جبرائیلی و مقداد نیلی اسامی پرتکراری در پشت صحنه معرفی وزرای کابینه دولت رئیسی بودند.

آنچه فراتر از تشکیل کارگروه‌ها اهمیت دارد، خروجی آنهاست که طی روزهای اخیر مکرر از سوی چهره‌های کارزار انتخاباتی پزشکیان نیز به‌طور مکرر گوشزد شده است تا لابی‌ها جایگزین شاخص‌های مدنظر رئیس‌جمهور در انتخاب وزرای کابینه نشود.

کد خبر 866508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • امید IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    4 2
    رای مردم به پزشکیان، رای به تغییرات اساسی در کابینه و روند اجرایی کشوراست. قهری ها از صندوق هم امیدی به این تغییرات نداشتند که نیامدند لااقل امید این هایی رو که اومدند نامید نکنید.
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      خدا کنه بعد از ۴ سال که زیاده بعد از یک سال شما ۱۶ میلیون گردن گیر پزشکیان باشید
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 0
    از کی تا به حال کابینه با صلاحیت و شایستگی تعیین شده که این بار دومش باشد . اول وقت صبح شنبه خندیدیم؛ انشالله همیشه دل تان بخندد .
  • حمید IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 0
    طبق شعار های انتخاباتیشان، افرادی که فاقد صلاحیت و رزومه قوی در بسیاری از ادارات و ارگان های دولتی در حال حاضر پست گرفتند رو بایستی کنار گذاشته شوند و افراد دارای صلاحیت جایگزین آنها شوند.
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      2 0
      دلت خوشه هامگه قبلی ها به شعارشان عمل کردند که این بخواد عمل بکنه؟
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      نگران نباش الان قطارشون را راه می اندازند و همه را از مدیر تا آبدارچی اخراج می کنند و افراد خودشون را می‌چینند یواش یواش داریم برمیگردیم عقب به دوران سیاه روحانی
  • مهندس نرم افزار IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 0
    اینها همه مشق سیاست است. همه وزرای انتخابی ، قطعا قبلا وزیری یا فرماندار بودند. غیرخودی که نمی‌گذارد
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      از کجا بیارن قحط الرجال اصلاح طلبی است دولت روحانی هیچ وقت تکمیل نشد بیشتر با سرپرست اداره می‌شد
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 0
    ارزانی بیاد ، اصلا وزیر از مریخ بیاید
  • Borzoo NO ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    این کاپشـــــن و این تابستان ؟؟؟ آقای پزشکیان می توانستی شال و دستکش هم اضافه میکردی.. / اون محمود که مثل شما کاپشن می پوشید و دم از مبارزه با اسرائیل و آمریکا میزد . الان با پیراهن در استانبول در حال گشت و گذار است