آغاز محرم با سیاهپوش کردن کوچه‌ها و برپایی چایخانه‌ در محله‌ها همراه است. برخی از شهرها اما با آداب و رسوم خاص خودشان آداب سوگواری و عزاداری دهه محرم را برگزار می‌کنند.

محرم در دزفول

به گزارش همشهری آنلاین دزفولی‌ها در دهه نخست محرم، آئین چلاب‌ زنی را برگزار می‌کنند. این آئین شیوه متفاوتی از سینه زنی است. سوگواران حسینی، به صورت دایره‌وار در کنار یکدیگر می‌ایستند و هر یک دست خود را بر شانه نفر بعدی می‌گذارند. بدین ترتیب یک حلقه انسانی تشکیل می‌شود که در مرکز آن مداح قرار گرفته و با گویش محلی نوحه‌خوانی می‌کند و سایر اعضا نیز با شیوه و ریتم خاص سینه‌زنی خود مداح را همراهی می‌کنند.

آیین‌ های عزاداری محرم در استان ها | چلاب زنی ؛ عزاداری خاص دزفولی ها
مراسم علم یراق در دزفول

علم یراق

رسم علم یراق صبح روز عاشورا در دزفول برگزار می‌شود. مردم در قالب هیات‌های عزاداری به سمت بقعه مبارکه امامزاده «رودبند» (ع)حرکت می‌کنند و در آن جا علم‌های بزرگ که طول بعضی از آن‌ها تا 12 متر می‌رسد را با شال‌های رنگی سبز، سیاه و یا سفید تزئین می‌کنند. سپس آن‌ها را بر سر شانه خود تا بقعه امامزاده(ع) حمل می‌کنند. علم‌ها را در مقابل بقعه امامزاده (ع) تکان می‌دهند و به این رسم علم یراق می‌گویند.


شبیه خوانی با لهجه محلی

یکی دیگر از مراسم عزاداری در دزفول، مراسم شبیه خوانی است. در این مراسم عده ای به عنوان بازیگر، هر کدام نقش یکی از شخصیت‌های مهم صحنه ی کربلا را بر عهده می‌گیرند و نمایش اجرا می‌کنند. آنچه شبیه‌خوانی در دزفول را متفاوت می‌کند، اشعاری است که همگی به لهجه محلی خوانده می‌شود.
در مراسم شبیه‌خوانی تاسوعا حتما گهواره‌ای که به عنوان نمادی از گهواره حضرت علی اصغر(ع) درست شده، وجود دارد. شبیه‌خوانان مرثیه می‌خوانند. مردم هم نذر خود را به گهواره علی اصغر(ع) می‌اندازند.


مراسم چوب بازی

مراسم چوب بازی از رسوم دیگر مردم دزفول برای عزاداری در محرم است. این رسم در واقع نمادی از صحنه رزم و جنگ و با برگزاری نمایش همراه است. برای اجرایا نی مراسم مردان به دو گروه تقسیم شده و با چوب، سپر، شمشیر و زره با هم به شکل نمایشی مبارزه می‌کنند. طبل، دهل، شیپور و سرنا هم حتما در این مراسم نواخته میشود.
مراسم چوب ‌بازی معمولا در مقابل تکیه‌های عزاداری اجرا می‌شود.
روز تاسوعا مردم برای عزاداری در دسته‌های سینه‌زنی، زنجیر زنی و دمام‌زنی از قسمت جنوبی شهر دزفول (محله صحرابدر) به طرف قسمت شمالی شهر می‌روند و مردم قسمت شمالی شهر از آنان پذیرایی می‌کنند.در عصر عاشورا نیز دسته‌های عزاداری از قسمت شمالی شهر به سمت قسمت جنوبی حرکت و در خیابان‌های اصلی عزاداری می‌کنند.

مراسم چلاب زنی دزفولی ها را اینجا ببینید:

کد خبر 864994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha