مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

از مسجد ارگ در قلب بافت تاریخی گرفته تامسجد لرزاده بامعماری قاجاری، شهر تهران مساجدقدیمی ومعروف بسیاری رادرخود گنجانده است. این مساجد جدااز نقشی که در برگزاری نماز و تاثیرگذاری تاریخی‌ که در پایتخت دارند، اغلب به عنوان پایگاهی‌ برای اجرای برنامه‌های معنوی به ویژه در محرم شناخته می‌شوند.

مسجد

همشهری - سعیده مرادی: بعضی از این مساجد دارای معماری چشم‌نواز بوده و می‌توانند مقصدی متفاوت برای سیاحت و زیارت افرادی باشند که در این روزهای پر از معنویت، دوست دارند در فضایی متفاوت عزاداری کنند.

مسجد ارگ

مسجد ارگ در دوره قاجار به‌خواسته مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه بنا شد و به مسجد «مادرشاه» نیز معروف است. این مسجد را می‌توان از سیاسی‌ترین مساجد کشور دانست.

ارگ، سیاسی‌ترین مسجد تهران

مسجد ارگ معماری ویژه‌ای ندارد. این مکان نخستین مسجد تک شبستانی بود که بعدها در سال ۱۳۴۰ کمی توسعه یافت و شکل امروزی خود را گرفت. اهمیت مسجد ارگ به موقعیت جغرافیایی آن برمی‌گردد که در مرکز شهر و در کنار بازار قرار دارد و از گذشته تاکنون، پایگاهی مهم برای فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی بوده است. با گذشت سالیان هنوز هم برنامه‌های مسجد ارگ به ویژه در ایام محرم برقرار است و برخی از برنامه‌های این مسجد زنده و مستقیم از صداوسیمای کشور پخش می‌شود.

نشانی: چهارراه گلوبندک، خیابان پانزده خرداد، ‌ خیابان داور

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: گلوبندک

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: پانزده خرداد

مناسب: خانواده

شکوه عزاداری حسینی در مساجد

مسجد لرزاده

مسجد لرزاده از مساجد معروف تهران است که توسط علی اکبر برهان در دهه ۲۰ شمسی تأسیس شد. معماری این مسجد را حسین لرزاده بر عهده داشت.

مسجدی با معماری قاجاری

مسجد لرزاده براساس معماری قاجاریه با طاق‌های هفت کاسه، ستون‌های متعدد و محراب کوچک با کاشی کاری فیروزه‌ای رنگ توسط ساخته شده است. مساحت این مسجد هزار و صد متر مربع بوده و چیزی درحدود ۶۰۰ متر مربع آن به فضای شبستان شامل صحن سابق، شبستان زنانه و مردانه اختصاص دارد. این مسجد هنوز هم بعد ۸۰ سال حال و هوای سنتی اش را حفظ کرده است. مراسم عزاداری در این مسجد هنوز شکل سنتی دارد و دور از هر نوع تجملات برگزار می‌شود.

نشانی: خاوران، ۱۷ شهریور، کاظمی، بین لرزاده و توکلی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: لرزاده

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان قیام

مناسب: خانواده

کد خبر 866596
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha