سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

یک بررسی جدید در آمریکا نشان می دهد که ۴۰ درصد موارد سرطان و حدود نیمی از مرگ و میرهای ناشی از سرطان در این کشور با انتخاب های سبک زندگی مربوط هستند.

lifer style

به گزارش همشهری آنلاین، این عوامل خطرساز قابل‌تغییر شامل سیگار کشیدن، اضافه وزن، مصرف الکل، ورزش نکردن، رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید و عفونت‌ها می‌شوند.

پژوهشگران در این بررسی داده های ملی در مورد بروز سرطان و مرگ و میر ناشی از آن را در آمریکا تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که سیگار کشیدن تا حد زیادی عامل خطر اصلی از این لحاظ است که در ۲۰ درصد موارد سرطان و نزدیک به یک سوم مرگ و میر ناشی از سرطان نقش دارد.

این پژوهشگران می‌گویند علیرغم کاهش قابل‌توجه در مصرف سیگار در آمریکا تعداد مرگ و میر به علت سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار در این کشور نگران‌کننده است.

این بررسی نشان داد که اضافه وزن و چاقی با نزدیک به ۸ درصد موارد سرطان مرتبط بوده و پس از آن مصرف الکل با ارتباط در حدود ۵ درصد قرار می‌گیرد و اشعه ماوراء بنفش و عدم فعالیت بدنی رده‌های بعدی را اشغال می‌کنند.

هنگامی که پژوهشگران به بررسی نوع سرطان مرتبط پرداختند، دریافتند که ۱۰۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم، نزدیک به ۹۰ درصد موارد سرطان ریه و ۸۰ درصد موارد سرطان پوستی ملانوم ناشی از عوامل خطرساز بالقوه قابل تغییر هستند.

این پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها نشان می‌دهد که نیاز مداوم به افزایش دسترسی عادلانه به مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه و آگاهی در مورد اقدامات پیشگیرانه وجود دارد.

این اقدامات شامل دریافت واکسن برای ویروس هپاتیت B که باعث سرطان کبد می شود و ویروس پاپیلوم انسانی که می تواند باعث ایجاد چندین نوع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم شود، است.

منبع: HealthDay

کد خبر 866824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha