یک کارشناس حوزه موسیقی با اشاره به وضعیت برگزاری مراسم در برخی از هیات‌های بزرگ و عدم آگاهی برخی از مداحان به حوزه صدای خوانندگی و موسیقی مذهبی گفت: مداحان ما بعضا آدم‌های دوره‌ندیده‌ای هستند و از فن موسیقی خیلی چیزی نمی‌دانند.

مداحی

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از اتفاقاتی که در طول یک دهه گذشته در حوزه هیات با چالش مواجه شده است موضوع مداحی، موسیقی مذهبی و چهره شدن مداحان است. برخی معتقدند برخی مداحان بدون اینکه دوره‌های آوازخوانی و شناخت دستگاه‌های موسیقی را پشت سر بگذارند به حوزه خواندن وارد می‌شوند و مخاطب دیگر یک صدای با کیفیت را نمی‌شنود. از این رو برای بررسی این موضوع به سراغ پدرام جوادزاده -کارشناس حوزه موسیقی- رفته‌ایم تا بیشتر از ابعاد این موضوع مطلع شویم.

آقای جوادزاده آیا مداحی به عنوان موسیقی مذهبی به شمار می‌رود یا این دو از هم متفاوت هستند؟

موسیقی مذهبی بزرگتر از مداحی است، یعنی دو قیاس نیست، مداحی بخشی از موسیقی مذهبی است، موسیقی مذهبی یعنی هر دینی از هندو، از مسیحت، از بودا، از یهودیت و اسلام و غیره فرقی نمی‌کند در هر جای عالم، یک آیین‌ها و یک مناسک و مراسمی دارد که در همه ادیان از پدیده‌ای به نام موسیقی استفاده می‌شود، در دین اسلام هم به همین شکل است اما با این تفاوت که مهم‌ترین موسیقی مذهبی در اسلام مداحی نیست، «تلاوت قرآن» است.

ما خواننده‌ای داریم که همه می‌دانند او ضدانقلاب است اما پول می‌گیرد برای شهید هم می‌خواند، کنسرت هم برگزار می‌کند و...

یعنی مبدا موسیقی مذهبی «تلاوت قرآن» است؟

تلاوت قرآن اتفاقاً بخشی از بهترین، درجه‌یک‌ترین و بزرگترین مِلودی‌هایی است که در جهان اسلام در هر حوزه‌ای از موسیقی ساخته شده است. در واقع قرآن نقطه آغاز موسیقی مذهبی در تجربه اسلامی است. به صورت کلی مداحی بیشتر برای تشیع است، در واقع یک بخشی از این کلان‌مفهوم موسیقی مذهبی است.

البته از دوره صفویه یک تار و پود و فراز و فرود دیگری پیدا کرده و اهمیت متفاوتی دارد، بالاخره ما از دوره صفویه آیین‌هایی که در هیات برگزار می‌شود، یک رنگ و بوی دیگری پیدا کرده و اهمیت متمایزی داشته و به طور طبیعی مداحی این مسیر را طی کرده است، در روزگار ما، مراسمات مذهبی خیلی پدیده مهمی است و حجم بزرگ و اتفاق بزرگی از موسیقی مذهبی ما به شمار می‌رود.

از این بابت باید همیشه این یادمان باشد و گوشه ذهن‌مان داشته باشیم که مداحی یک بخشی از موسیقی مذهبی و کوچکتر از آن است. نکته دوم اینکه ما اینجا یک مشکلی داریم که وقتی از تلاوت قرآن صحبت می‌کنیم، چه تلاوت قرآن را در نغمات موسیقی ایرانی قرار بدهیم و چه مثل دیگر جریان‌های اصلی مثل قرائت مصری بخواهیم تبعیت بکنیم، یعنی یک آدمی می‌رود سال‌ها آموزش موسیقی مذهبی می‌بیند و یاد می‌گیرد شور و همایون و... یعنی چه. به عبارتی دیگر یک نوعی از کلاس آواز را، ‌ منتها برای خواندن قرآن آموزش می‌بیند و یک قاری می‌شود، کلاً‌ در قرائت قرآن موسیقی بیشتری می‌َشنوید، چون قاریان قرآن عموماً دوره می‌بینند، یعنی کلاس می‌روند و سال‌ها ممارست می‌کنند.

به یک قاری درجه یک بین‌المللی راحت‌تر می‌توانید ایراد بگیرید تا به یک مداح سرکوچه!

نقطه مقابله آن در مداحی است، در مداحی ما کاری نداریم که باید یک کلاسی رفت و کاری کرد، هر کسی میکروفن را می‌گیرد و شروع به خواندن می‌کند! هر چقدر شما آنجا نغمات زیبا و اصولی و اتفاقات درست می‌شنوید و از نگاه موسیقیایی همه چیز سرجایش است در مداحی برعکس است، یعنی شما اصلاً بی‌دین و ایمان و نامسلمان هم باشید، اگر به عنوان یک موزیسین قرائت قرآن را بشنوید، همه چیز سر جایش درست است و اگر اهل زیبایی باشید، لذت را هم درک می‌کنید. در نقطه مقابل در مداحی اوضاع خراب است، هر چقدر قاریان قرآن ما در ایران، قاریان درجه یک و دوره‌دیده، درست، آگاه و اهل فن هستند اما در مداحی اوضاع خراب است. شما راحت‌تر می‌توانید به یک قاری درجه یک بین‌المللی ایراد بگیرید تا به یک مداح سرکوچه! مداح‌ها در ایران به یک نقطه‌ای رسیدند که به اهل‌فن گوش نمی‌دهند که ما باید موضوع و این وضعیت ناجور را درست کنیم.

جان کلام‌ حرف‌های من این است که مداحی به عنوان یک نوعی از موسیقی مذهبی است، حالا اگر ما می‌خواهیم برای یک قله درخشان در تاریخ بشریت «یعنی امام حسین(ع)»، با این حجم از زیبایی حرفی بزنیم و کاری بکنیم، می‌شود آن را زشت، انجام داد؟، می‌شود آن را غلط انجام داد؟، یا می‌شود در مورد درست‌ترین آدم‌های تاریخ کار غلط بکنیم؟، نمی‌شود و عقل به ما می‌گوید نه! منتها چون ما مسیر را غلط رفتیم، یعنی شما در قرائت قرآن مسیر را اشتباه بروید همه به شما ایراد می‌گیرند و همه جلوی شما می‌ایستند. شما راحت‌تر می‌توانید به یک قاری درجه یک بین‌المللی ایراد بگیرید تا به یک مداح سرکوچه! برخی مداح‌ها در ایران به یک نقطه‌ای رسیدند که به اهل‌فن گوش نمی‌دهند.

چرا به یک خواننده‌ای که می‌دانیم ضدانقلاب است پول می‌دهیم!

در موسیقی مذهبی ما یک سری خواننده هم داریم که کار مذهبی کردند، ‌ آنها کجای این موضوع هستند؟ مثل ربنای آقای شجریان!

اگر ما سراغ مداحی می‌آییم یک تفاوتی با مثلاً موسیقی پاپ مذهبی دارد، شما علی‌القاعده از خواننده انتظار ندارید که آدم عالم به اصول و مبانی دینی باشد، البته اگر باشد این کار را اعتقادی انجام می‌دهد جای تقدیر دارد ولی خواننده است، خواننده پول می‌گیرد، الان ما در ایران خواننده‌ای داریم که ضدانقلاب است اما همه دستگاه‌ها هم با او کار می‌کنند و همه هم می‌دانند او ضدانقلاب است، اما او پول می‌گیرد برای شهید هم می‌خواند، یک بخشی از کارهایش سفارشی است، کنسرت برگزار می‌کند، آلبوم موسیقی هم بیرون می‌دهد. من با این موضوع مشکل دارم، من در ایران کار اجرایی می‌کنم و مسئولیتی دارم و با این مشکل دارم که ما به یک خواننده‌ای که می‌دانیم ضدانقلاب است، پول می‌دهیم!.

ولی نکته مقابلش این است که من می‌توانم سراغ مداحی بیایم که مبانی ندارد؟، اینجا دیگر هیات است و سالن کنسرت نیست! جنس عوض شده است. درواقع من اگر به عنوان یک موزیسین بروم از امام حسین(ع) بخوانم یا برای امام حسین (ع) اثری بسازم، این حساسیت اسلامی کمتری دارد نسبت به اینکه من به عنوان یک مداح در هیات کاری انجام بدهم، من که در سالن کنسرت ادعای قدسی بودن آن صحنه را ندارم ولی هیات مقدس است و ماجرا تغییر می‌کند. بعد اگر من به عنوان یک خواننده یک بارقه‌ای از عشق الهی در وجودم به وجود آمده و حضرت یک لحظه‌ای قلابش را انداخته و من را گرفته و یک قطعه‌ای را خواندم جای تعجب ندارد، ممکن خیلی هم اهل دل نباشم اما یک کاری برای امام حسین(ع) کرده‌ام، اما شما نمی‌توانید مداح باشید و اهل دل نباشید، اول باید مست این درگاه شده باشید و بعد وارد این میدان شوید و جنس‌ها متفاوت است. بنابراین مداحی ما یک گونه‌ای از موسیقی مذهبی است که اهالی آن چیزی از موسیقی نمی‌دانند.

به نظر شما به اندازه ۱۰ درصد هم در میان مداحان اشراف موسیقیایی نداریم؟

فکر می‌کنم خیلی کمتر، با اغماض فهم از جامعه مداحی در ایران این است که شاید ۷ الی ۸ درصد مداحان یک مقداری سعی کردند یک چیزهایی از موسیقی یاد بگیرند و آن هم حرفه‌ای نیست. از سال ۷۱ الی۷۲ به بعد نسلی که وارد مداحی می‌شوند، که از میان ۴۰ ساله‌ها یا سی و خرده‌ای‌ سال‌ها بیشترین مخاطب را هم دارند، تقریباً هیچ کدام از آنها در این حوزه تخصصی ندارند.

لازمه هیاتی بودن گمنام بودن است نه سلبریتی شدن

از اوایل دهه ۷۰ فرم مداحی در کشور ما عوض شده است، پیش از این یک نفری اگر قرار بود مداح شود، پای منبر می‌نشست و از استادش یاد می‌گرفت، چهارپایه‌خوانی می‌کرد و همینطور یک سیر تجربی را پشت سر می‌گذاشت و استاد می‌دید و به یک جایی می‌رسید، اما از اوایل دهه ۷۰ یک اتفاقی در کشور می‌افتد که ما از این مرحله عبور می‌کنیم و مداحان یک شبه ره صد ساله را می‌روند! درواقع مسیر مداحی از اصل خواندنش برای امام حسین(ع) جدا می‌شود و وارد فاز شورخوانی و شور دادن به جلسه می‌شود، آن هم با شعرهای خیلی سطحی و بدون موسیقی، بدون صدای خوب، شاید طرف اصلاً صدا هم ندارد و فضا کاملاً عوض می‌شود که در دهه ۸۰ این موضوع به اوج می‌رسد. اما سوال! وقتی مستمعی وارد هیات می‌شود باید از آن هیات یک چیزی یاد بگیرد و بیرون ببرد، یا یک صدای خوب یا یک جلسه‌گردانی خوب، با یک بار معنوی از جلسه کسب کند. اما متاسفانه مداحی‌هایی که از دهه ۸۰ به بعد دارد اوج می‌گیرد خروجی خوبی ندارد و بلکه یک جایی ریتم جلسه ریتمِ نرمالِ‌ هیاتیِ معنوی هم نیست، به نظر شما این آسیب از کجا نشات می‌گیرد؟

صدای خوب برای چه می‌خواهیم؟، صدای خوب یک ابزاری است برای اینکه آن معنا که قرار است تو را آدم بکند به شما منتقل شود، اصلاً ما می‌رویم هیات که آدم شویم، هیاتی که من را آدم نکند به چه دردی می‌خورد؟، می‌روم کنسرت موسیقی گوش می‌کنم! اگر قرار است موسیقی هدف شود و مراسم و بالا و پریدن در هیات هدف بشود، خیلی جاهای دیگر در دنیاست که برویم بالا و پایین بپریم، استودیوم، دیسکو و...، اما هدف در هیات این نیست، ‌ کل اینها در خدمت معناست. مثلاً استاد تاج اصفهانی را به خوانندگی می‌شناسیم، کرواتی بوده و مال زمان شاه است، او در اصفهان مداح بوده، استاد تاج اصفهانی که از قله‌های رفیع آواز ایرانی است، در ایام محرم مداحی می‌کرده، در اصل خیلی از مداحان بزرگ، خواننده‌های زمان خودشان بودند.

در مورد این صد سال اخیر صحبت می‌کنم یعنی از دوره احمدشاه به بعد، از ابتدای دوره قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم، خواننده‌های بزرگ ما در دهه اول محرم مداحی می‌کردند و این چیز عجیبی نبوده، اینها استاد آواز بودند با آن صدایی که خدا به آنها داده و این همه دوره که دیدند، برای امام حسین(ع) هم می‌خواندند. در دهه‌های اخیر ما بین خواننده و مداح تفکیک قرار دادیم، درواقع ما در حال رفتن به سمت نوعی از سکولاریسم فرهنگی در ایران هستیم، یعنی اینکه شما خواننده هستید باید ذاتاً بچه قرتی باشید، اگر خواننده بودید نماز خواندید و برای امام حسین (ع) خواندید با شرایط جامعه جور در نمیاد، الان خواننده‌ای داریم که عشق امام حسین(ع) را دارد و چند اثر هم خوانده، اما همه مخاطبانش پدر او را درمی‌آورند می‌گویند تو خواننده‌ای نباید کار مذهبی بخوانی! ما اینها را متاسفانه جدا کردیم.

نکته دوم این است که مداح ما کلاس آواز نمی‌رود و اصلاً نیاز نمی‌بیند، در این میان یک نکته‌ای وجود دارد، ما یک پدیده‌ای را در ۴۶ سال بعد از انقلاب طی کردیم آن هم این است که گوش‌هایمان را به صداهای گوش‌خراش عادت داده‌ایم، ما اینکه برویم در یک هیاتی یک صدای ناخراش بشنویم، عادت کرده‌ایم، انگار زیبایی‌شناسی ما در هیات سقوط کرده است، امروز در هیات‌های ما صحنه‌هایی درست می‌کنند که برای تئاتر فلان استفاده نمی‌شود، دکور می‌زنند، نور و صحنه‌آرایی می‌کنند اما بار موسیقایی آن هیات پایین است، درواقع یک پدیده‌ای برای مداحان ما اتفاق افتاده و آن هم این است که مداحان ما به نحوی با خوانندگان موسیقی در ایران یا بازیگران و مجری‌های تلویزیون یک وجه‌اشتراک دارند و آن هم این است که همه آنها سلبریتی شدند.

حالا در خواننده، اگر طرف موسیقی هنری غیرتجاری دارد کار می‌کند ما با سلبریتی شدن او مخالفیم، یعنی موسیقی غیرتجاری، یعنی غیر از پاپ معنایی برای سلبریتی نباید در آن جستجو شود.

علی‌القاعده یک مجری تلویزیون که دائما برنامه اجرا می‌کند عاشق آن شهرت است، یعنی اگر به آن فکر هم نکرده، یک جایی از خودش پرسیده است که من یکی دو سال جلوی دوربین بودم، شهرت دارد اتفاق می‌افتد، می‌خواهم یا نمی‌خواهم؟، اگر بماند یعنی می‌خواهد. ولی این طرف در هیات حضرت فاطمه(س) آدم‌های گمنام می‌خرد، اصلاً ماجرای ما متفاوت است!، اما امروز مداح ما می‌خواهد سلبریتی شود و سلبریتی شده است، حالا مداحی که سلبریتی شده می‌گوید من ۲ میلیون دنبال‌کننده دارم، شاید اصلاً از خودش بپرسد که چرا من باید بروم کارم را بهتر بکنم؟، شهرتم را دارم! فقط من دقیقاً نمی‌دانم امام حسین(ع) کجای این چرخه است؟

یعنی شما وقتی در هیات فلان مداح معروف ایران می‌روید، خیلی اتفاق معنوی در شما نمی‌افتد، شاید خیلی‌ها بالا و پایین بپرند، جیغ بکشند اما خروجی معنوی چقدر دارد؟ چقدر معنا منتقل میکند؟

به اعتقاد شما امروز در قبل و بعد از هیات هیچ اتفاقی برای مستمع نمی‌افتد؟

ما یک بحثی در حوزه مدیریت داریم به این شکل که ما از ستانده می‌فهمیم چه خبر بوده است، شما فرآینده و داده را رها کنید، ببینید خروجی شما به درد می‌خورد یا نه؟، اگر خروجی خوب بود، ببینید چه فرآیندی اتفاق افتاده است، برای محصول فرهنگی هم همین کار را بکنید. من وقتی به هیات می‌روم و می‌آیم، خروجی‌اش من هستم، اگر من رشد کردم، اگر هیولای درونم و نفس لجام‌گسیخته آتشین من آرام شد، اگر آدم شدم این هیات، هیات بوده است، به قول بزرگان اگر رفتیم زیارت آمدیم یک قدم به سمت آدم شدن تکان خوردیم، زیارت ما زیارت بوده، اگر نبوده رفتیم یک جایی چرخیدیم آمده‌ایم.

نکته این است که در گذشته، مداح کسی بود که بعد از واعظ همیشه کار خود را شروع می‌کرد، پس اولاً وعظ اصل هیات بود یعنی عالم جلیل‌القدر مهم بود، بعد یک مداحی انتهای هیات روضه‌ای می‌خواند، یک سوگی بود و یک نمکی می‌داد، بنده خاطرم است که می‌رفتیم پای منبر آقامجتبی تهرانی تا سخنرانی ایشان را بشنویم، ما ۴۰ ساله‌ها یا نزدیک به ۴۰ ساله‌ها، اینها را در تهران دیدیم، ما تاریخ شفاهی زنده این ماجرا هستیم و در بچگی ما این موضوع مرسوم بود، پس اصل آن در هیات‌ها و حسینیه‌ها «وعظ» بود و الان این نکته برعکس شده است. حالا آن موقع که آن واعظ نفر اصلی بود و ما می‌رفتیم که حرف بشنویم و واعظ به قلب ما سیخونک بزند، یک نمکی هم پایانش بگیریم و بیرون بیاییم، آن موقع مداحان برای خودشان آخوندی بودند، یعنی کتاب می‌خواندند، اهل علم بودند.

کتابی شهید مطهری درباره عاشورا دارد که در آنجا از واعظان و مداحان بیسواد گلایه می‌کند و می‌گوید برخی به دنبال بزرگ‌نمایی در عاشورا هستند و مثلا می‌گویند «به خاطر امام حسین(ع) معجزه‌ای شد و ظهر عاشورا طولانی شد»، که شهید مطهری همه اینها را رد می‌کند و می‌گوید شما اصلاً دارید قیام را نابود می‌کنید، ارزش قیام چیز دیگری است، اصلاً بحث مبارزه با ظلم و خون امام حسین(ع) است که دنیا را گرفت، این یک مبنای فلسفی در تاریخ تشیع دارد و خیلی به تعداد شهدا ربطی ندارد.

در مداحی هم با آدم‌هایی مواجه هستیم که نه نیاز دارند بروند موسیقی یاد بگیرند و نه نیاز می‌بینند که خیلی از اسلام سر دربیاورند، ما مداحی داریم که برنامه اجرا می‌کند، میهمان در برنامه می‌گوید من به دخترها می‌گویم حجاب نکنید، آیه قرآن است، بعد همان مداح در تایید می‌گوید بله شما درست می‌گویید! شما چه چیزی را تایید می‌کنید!؟، این آیه قرآن است؟، تو چه چیزی را تایید می‌کنی؟، تو چه مداحی هستی که آیه قرآن را نمی‌دانی! اینجاست که من می‌گویم ما می‌توانیم ۲۵ یا ۳۰ سال برای امام حسین(ع) خوانده باشیم ولی ظاهراً چیزی از اسلام نفهمیم.

تکلیف مستمع در این وسط چیست؟

از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی بپرسید!

خیلی نکته مهمی است. الان حس می‌کنم خیلی از مردم دوست دارند بروند در هیات‌های گمنامی که مداح معروفی هم ندارد عزاداری کنند، موافقید؟

من خودم دنبال هیات خانگی می‌گردم، ۵ نفره باشد یک نمکی داشته باشد. مخاطب در اینجا هم قربانی و هم تولیدکننده است مثل هر پدیده فرهنگی دیگری، موسیقی پاپ هم الان مثل مداحی است که یکسری آدم هستند که به لطف اتوتیون که نرم‌افزارهای کامپیوتری دارد، یک صدای شبیه خرسی دارند که این صدای شبیه خرس یک صدای بسیار زشتی شده است، اما می‌خوانند و مخاطب دارند و آن طرف هم خیلی وضع خراب است.

یکسری تهیه‌کننده هم دارند این موسیقی پاپ ایران را می‌چرخانند و همه هم آنها را می‌شناسیم، اینها می‌آیند یک آدم بی‌هنری را به یک سلبریتی تبدیل و آن را تجاری می‌کنند و یک محصول از آن می‌سازند، مخاطب می‌رود کنسرت پول می‌دهد و صدای آشغال و زباله‌ای که در موسیقی تولید می‌شود را می‌شنود، مخاطب از یک طرف قربانی است چون موسیقی خوبی روی صحنه نیست، از یک طرف این روند را بازتولید می‌کند.

در مداحی هم همین است، ما از یک طرف به عنوان مخاطب از توده همیشه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اینها آدم‌های آگاهی باشند و بروند هیات درستی را انتخاب کنند، می‌گویند فلانی معروف است هیات او برویم، وقتی به هیات آن مداح می‌روند قربانی می‌شوند چون آن هیات خروجی‌ای که باید داشته باشد، ندارد. اگر خروجی داشت وضع خیابان‌های ما اینطوری بود؟ هیات مدرسه انسان‌سازی بود، الان چند هیات مدرسه انسان‌سازی است؟

ما در روزگاری هستیم که تعداد هیات از مسجد در ایران بیشتر است و مخاطبش بیشتر که این هم از مشکلات ما است. زمانی مسجد اصل ماجرا بود و تا دهه ۷۰ برطرف‌کنندۀ نزاعات محلات و مشکلات مردم به شمار می‌رفت، ‌ مسجد پایگاه مردمی مرتبط با حاکمیت بود، حلقه وصل بود که الان متاسفانه نیست، یعنی یکسری متغیرهای مختلف این وضعیت را برای ما ایجاد کرده است.

بخش دوم این گفت‌وگو ساعت ۲۱ یکشنبه(۲۴تیر) منتشر می‌شود.

کد خبر 866963
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار موسیقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 153
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 315
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    یک سری از نوحه گو ها کارشان شبیه لهو لعب. است
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      روح استاد شجریان شاد باشه و خدا به فرزندش عمر با عزت بده
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    متاسفانه دیگه از اون سینه زنی های بی ریا و صداهای عجین با اشعار جاافتاده و منقلب کننده خبری نیست و فقط پوسته ای نمایشی از عزاداری محرم بجای مانده که اکثریت جامعه همراهی نمی‌کنند و عزاداری سنتی و دلنشین امام حسین به شکل غریبانه ای به حاشیه رفته!!!
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      آره همه هیئت ها خالیه یه نفر هم نمیره حسینه زنجان را بگو که خالی از جمعیت شده عجب چرا مزخرف میگی از رو بی بی سی بزن رو تلویزیون ایران تا ببینی چه خبره امام حسین علیه السلام امروز داخل خود آمریکا و انگل یس هم طرفدار داره پرچم اسلام بالاست
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      اکثریت برا شما چند میلیونه؟ ۱۶ میلیون
    • سید حسام IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      اشتباهی لایک کردم یکم کمتر ماهواره ببین. لبیک یا حسین
    • افشبن IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      87 52
      دقیقا غلط گفتید چونکه مقرض هستید. مرد حسابی یه نگاهی به جمعیت بکن تا بفهمی.
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      کسی که مدعی حظور جمعیت است فقط کافیست یک ظهر نهار و یا یک شب شام در حسینیه و مساجد ندهند آنوقت برو ببین چمعیت چقدر میاد
    • حامد US ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      داداش شما اشتباه متوجه شدی چرا مذهب رو به رای میچسبونی اتفاقا اونایی که رای ندادن مثل خوده بنده بیشتر عاشق امام حسین هستن و برای همین هم رای ندادن امیدوارم که منظورمو گرفته باشی
    • عبلپور IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      16 13
      دمتگرم جواب اون آقا که درجواب شما گفته جمعیت ایران ۱۶میلیونه نیست من میگم بله جمعیت ایران ۱۶ میلیون نیست ولی جمعیت ایران همان دوهزار نفر ظرفیت حسینیه ها هم نیست مردم ایران الان حدود ۹۰میلیون هستن ولی متاسفانه الان از نظر امثال ایشون جمعیت کلی ایران همان ۱۳میلیون رای دهندگان جلیلی هستن
    • حسن IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
      10 1
      تا شما بسوزین اتفاقآ هرسال شلوغ تر هست حسینیه ها و مساجد
  • محمد IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    مداحی همانطور که از اسمش پیداست در مدح بزرگان دینی یا سیاسی و ... گفته می شود اما این مداحی های جدید فقط کلمات نا مفهوم با اکوی زیاد برای جذب مخاطبی که به محتوای شعر هم کاری ندارد بکار می آید کجایند حاج سازگار ، علیزاده ، موذن زادها تا ببینند اینها با مداحی چه کردند .
  • قیصر IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    خداوکیلی شجریان آدم خوبی بود
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      تو بخوای تشخیص بدی ترامپ هم میشه خوب
    • ناشناس IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      باسلام و احترام تا دیدگاه ها از خوب و بد چی باشد مرحوم شجریان بسیار درحیطه کاری خودش از ابتدا خوب شروع کرد الی آخر بلاخره قاری قرآن بوده.
    • سعید IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      شجریان رو خدا رحمتش کند موسیقی اصیل ایرانی رو به نام شجریان میشناسن
    • علی IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      استاد شجریان استوره انسانیت و بزرگی بود که همتایی نداشت روح آن بزرگ مرد ایران زمین شاد بادا
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      مگه ترامپ آدم خوبی نیست؟ حتما پوتین خوبه . اره؟
    • حجت IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      87 12
      کار حق ب کجا رسیده که شما تعیین میکنین کی خوبه کی بد شاید......
    • امید IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      30 2
      شمر هم نماز می‌خواند اما عاقبتش!!!!
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      24 6
      ۰۸:۴۲ چرا دوقطبی میکنی؟وقتی ترامپ خوب نیست یعنی منظور اینه که پوتین خوبه؟چه ربطی داره؟ترامپ که سردار سلیمانی رو ترور کرد آدم خوبیه؟یک آدمکش بنظرت خوبه؟خدا بهت رحم کنه
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      8 4
      علی جان اسطوره درسته البته.شجریان الان زنده بود میگفت دادا تو از من دفاع نکن😂
  • علی منیریان IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    سلام و عرض ادب. راستش سوالی داشتم ازتون جناب خبرگزاری همشهری. این تندگویی عبارت حسین حسین که چندسالیه توو اکثر هیات‌ها و مراسمات عزاداری مذهبی مُد شده چیه؟ یعنی چی که میخوان باعث وهن شیعه و اباعبدالله-علیه‌السلام- بشن با این کاراشون؟؟ ممنون میشم اگه جواب بدین.
    • سیما IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      نظردادن راجع شجریان به شما نیمده ...
    • مدافع ولایت IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      33 73
      خطاب به کاربر سیما: تو چرا سوختی؟ هان؟
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    انرژی خودتونو صرف خدمت به مردم کنید
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      46 31
      خب دارن به مردم خدمت میکنن خخخخخخخخخخخ
  • امیری IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    یعنی خیلی کارسختیه که اموزش ببینن
    • اسی هستم IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      27 8
      چه خدمتی ،بلده مگه ،ازین راه نون میخورن ،
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    ورود آلات موسیقی به هیات ها متاسفانه
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      6 4
      شکنجه‌ی آلات موسیقی صحیح‌تر است.
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    مطالب قابل تأملی مطرح شده .پیشنهاد میکنم بعد از ایام محرم مناظره ای بین ایشان و استاد دانشگاه و مداح معروف حدادیان برگزار شود.
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      باشه به نوبت اول مناظره روحانی و زاکانی که روحانی جا زده بعد مناظره زنگنه و جلیلی که زنگنه جا زده بعد مناظره های دیگه بعد هم فقط از حدادیان کینه داری یا بقیه هم هستند
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    هیچ چی سر جایش نیست فقط پول مهمه و شهرت
    • حمید IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      23 80
      کلا بر عکس میگی همه چیو خخخخخخخخخخ
    • مهدی IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      9 9
      حالتون چطوره میکرفونو برعکس گرفتی
    • زندگی بالا وپایین داره IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      5 4
      شما پیش روحانی ویا زنگنه بودی ببینی جا زده،اصلا دوست عزیز صداوسیما اجازه نمیده به روحانی بیاد مناظره،اگه راست میگی منبع را منتشرکن...
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    اتفاقا در این برهه ی زمانی مردم نسبت به همین به قول شما ضد انقلابی ها بیشتر حرف شنوی دارند
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      10 10
      از طرف شخص خودت حرف بزن تو یک نفر بیشتر نیستی.اینقدر بدم میاد ازینا که از سمت مردم و ملت و....نظر میدن
  • فرشاد IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    هیچکس حق نداردبرای نوحه خوان سینه زن زنجیرزن آقاامام حسین ع شرط بگذارداین اقانظرشخصی داده که به دردخودش میخوره مانمونه های بسیاری داریم عرق خور شراب خور دزد راهزن و... به برکت عزای امام حسین ع و ورودناگهانی به تکایا هدایت شدنداین اقا ازهمان کسانی است که صاحب انقلاب واجاره نشین انقلاب راه انداخته بسیاری ازشهدای دفاع مقدس ازگروه های مختلف جامعه بودن همین نگرش دارد ریشه نظام مقدس مارامیخشکاندنظام وانقلاب مااینگونه نیست که درسالهای ابتداچون جانیفتاده بودجذب میکرد وبعدچون تنومندشد دفع کنداستادشجریان فخرایران است وهرکس لحظاتی به سماوات اتصال پیدامیکندکه ربنای ایشان ازهمان لحظات بودهمانطوری که اذان موذن زاده وزینب زینب حاج سلیم بودانقلاب مال شما واسلافتان نبوده ونیست
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    همش فیلم واسه پول واسه پول واسه پول،
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    هرکی با پایدارچی نباشه ضد انقلاب وضد دین این تفکر دولت سایه واطرافیانه مگه به پزشکیان نگفتند کافر ورای دهندگان نادان و..... این تفکر شماست
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    اینا باید خودشان درست باشند دروع وریا وعوام فزیبی ازمدهب جمع شود
    • عمران 11 IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      3 4
      لطفاً چرت نگو اون دنیا باید جواب بدهید
  • ناشناس IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    در عوض ما مسئولانی داریم با پرونده‌های متعدد ،که همه می دانند و جالب این جاست که خودشان هم می دانند که همه میدانند.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    مرحوم استاد شجریان مرد بسیار بزرگی است و هم پسر ایشان. بعدش . تو مداحی این دوره فقط فریاد می کشند
  • دانیال IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    خداشاهده شجریان خوب بود !!!یا برخی از این مداح های که شما تاییدشون میکنی انگار پارتی گرفتن !!! متاسفانه اولین نفر خود شما باید نقد بشی
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    متاسفانه بعضی از این هیئات مذهبی ومداحی هیج جنبه ای معرفتی وآموزندگی ندارند! صرف هیجان است و بس خلاص!؟۰
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
      1 0
      حرف حق
  • ناشناس IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    هر ضد انقلاب بی دین کافر نیست میخواهد خواننده باشد یا مداح
  • US ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    از کدوم انقلاب صحبت میکنی کسانی که با شما باشند آدم خوبی هستن ولی استاد شجریان که حرف دل مردم رو میزنه ضد انقلاب میشه
  • علی سلماسی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    با سلام اینکه شما یک طرف ایستاده اید و هر کس که برخلاف میل و سمت شماست را ضد انقلاب می‌ نامید به من بگو این انقلاب به کدام اهدافش رسیدمگر قرار نشد ایران بهشت شود کسانی که نمیتوانن دنیای مردم را درست کنن مطمن باش اخرتشان را هم نابود خواهد کرد
  • ممد IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    مگه امام حسین برای انقلابه؟؟
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      5 6
      اگه دشمنان میزاشتن بهشتم میشد، وقتی از همون اوایل انقلاب منافقین، آمریکا و اسرائیل، انگلیس و فرانسه و آلمان و.... هرطور که تونستن با ایران دشمنی کردن و تمام تلاششونو کردن که ایران به جایی نرسه، چطور خواستی بهشت بشه
  • محمد IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    چه فلاکتی
  • سید شاهرخ IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    87 29
    یادش بخیر قدیم‌ها عزاداری ارباب خیلی شلوغ بود الان خیلی کم رنگ شده
    • علیرضا IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      4 6
      حالت خوبه؟
  • مرتضی IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    67 35
    دم شما گرم بالاخره یکی توی مملکت پیدا شد با شجاعت حرف دل ما رو بزنه.. ولی کو گوش شنوا..!!
  • پسر روانی IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    68 15
    امروز فقط پول حرف اولو میزنه تو هرکاری انجام میدی بخاطر پوله
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    56 47
    چرا مداحان عزیز که این همه زحمت میکشن بد جلوه میدی فکرت عوض کن انگ نچسبون
  • حیدراحمدی IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    64 99
    این واقعه در 1403 سال قبل بوده چرا برای آنها ما خودمان را اذیت کنیم
    • حمید IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      5 2
      این موضوع معرفتی است به حیوانات مربوط نمی‌شود!
  • حسین IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    87 55
    حالا انگار مداهها برای پول نمیخونن همه دکون دستگاه درست کردن
    • سعیده IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      4 2
      هرسال عزاداری میکنیم 🏴 تا از دل تاریخ پاک نشود :( این جنگ نابرابر🗡
  • حمید IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    83 30
    متأسفانه عزاداری های امروز شده دنس اسلامی با ورژن اسلامی که فقط مخصوص آقایانه
  • نبی الله IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    وقتی می‌گویی فلان استاد کراواتی بوده و..... یعنی شما هم درک درستی از دین و موسیقی نداری !!!، اساساً چرا کراوات ذهن افراد کوته‌نظر را مشغول می‌کند!!!
  • اردکانی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    61 11
    سلام بزرگوار.ما در عزاداری ها مداحی رابا دل میشنویم فقط صدا نمیشنویم اینه که وقتی مرحوم کوثری یا چنین صداهایی را میشنویم دل و قلبمون زودتر از گوشمون میشنوه
  • هاتف IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    22 9
    مداحی و نوحه قشنگ باشه طرفدار داره مثلاً من به شخصه صدای مهدی رسولی رو قبول دارم تو ایام محرم گوش میدم یا مداحیه شب اول محرم سینه زنه ارزوشه روان و دلنشین باشه گوش میدم مثلاً افرادی که تو حوزه پاپ هستن همشون صدای قشنگی دارن نه براساس متن و سلیقه مردمه خیلیا صدای مثل معتادا دارن ولی بعضیا این صدا رو دوست دارن مثال عرض کردم
  • بهمن US ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    29 14
    حیف از اصطلاح کارشناس. واقعا تمامی کلمات بی محتوی و تهی از معنی شدن
  • روح الله IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    43 11
    انشاءالله خدا به آبروی امام حسین ع دست همه ما وهمه مسلمانان رابگیرید لبیک یاحسین
  • مصطفی IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    66 23
    روانشاد استاد شجریان انسان فرهیخته ای بود
  • بهروز IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    47 9
    خیلی از شعر هایی که در مداحی ها خونده میشه کفرآلود و ضد دین هست و به نوعی توهین محسوب میشه
  • نفیس IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    41 15
    گوگل فقط کارش ایجاد فتنه ست پس بیخود قاطی مسائل حاشیه دار نشید و اصلا نظر ندید‌چون سرکاریم
  • محمد IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    20 23
    خیلی عالی و خوب بود واقعا همه حرفهای این بزرگوار درست بود کاش فکری به حال این موضوع شود
  • طاها IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    39 22
    میگم مگر موسیقی حرام نبود؟؟؟
  • رجبی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    43 5
    خودتون روناراحت نکنید درست میشه
    • سید IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      1 2
      داداش موسیقی داریم تا موسیقی، ما نود قرآن رو با موسیقی میخونیم تمام ادیان الهی کتاب های مقدسشون رو با موسیقی میخونن و زیبا تر از همه قرآن که انگار داری شعر میخونی انقدر شنیدنیه
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    20 4
    حالا نه که مداحای دیگه پول نمیگیرن
  • حسین IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    21 6
    مداحی چه ربطی به انقلاب دارد از دوران صفویه تا الان داره مداحی میشه مگه انقلابی بودن
  • نازنین US ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    15 1
    اصل این آدم بد نیست،اصل آدم خوبه که می میره،بگید آدم خوب رو تأیید کنند که دنیا محل گذره.
  • عباس IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    3 2
    عالی
  • صادق شعله سعدی شیراز IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    5 4
    احسنت و بارک الله!
  • رضا IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    24 7
    با سلام لطفا هر کسی درباره استاد شجریان نظر نده تا دیده بشه همه ی مردم ایران با ربنای شجریان خاطره دارن اصلا موقع افطار دیگه تلویزیون مثل قبل دیدنی نیست بدون ربنا ، راسی اگه بهتر بلدی بخونی بسم الله ما هم حمایتت می کنیم
  • محمدرضا US ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    22 3
    من خودم با اینکه موسیقی کار می‌کنم با ورود یا تلفیق موسیقی یا مداحی مخالفم، به نظرم هر چیزی جای خودش هست
  • فرشته AT ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    18 4
    حداقل عکس اون خواننده رو بزار نه مداح
  • Hamid IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    14 0
    لعنت خداوند برکسانی که نشر اکاذیب میکنند
  • وحید IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    23 6
    واضح نگفتی دوست من منظورت از ضد انقلاب کیه اسم استاد شجریان بردی ما که ۲۵۹
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    18 12
    جمعیت ۱۰ درصدی نظر درباره شجریان می دهند
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      11 3
      مداح فقط فقط سیدجوادذاکرخدارحمتش کند.
  • ش IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    11 4
    ایراد گرفتن الکی از کارهای بقیه چی؟ اون هم کلاس میخواد؟
    • ع و IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      2 0
      روحش شاد شاد
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    22 9
    سلام لطفا اسم استاد شجریان رو وسط نکشید یا حداقل دهنت رو ابکشی کن بعد ایشون رو مثال بزن
  • مریم IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    22 5
    همه مداح ها پول میگیرن بسته بنوع معروفیتشون پول بیشتری هم میگیرن
  • خلیل IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    14 4
    خیلی از مداحان بزرگ که الان می بینید هیچ دور و کلاس هم ندیدن که الان هم چندین سال هم هست حضور دارن
  • بنده خدا IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    17 9
    چقدر احساس میکنم نویسنده این متن شبیه حاجی گرینوف اخراجیای خودمونه
  • حمید US ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    24 12
    تو اول برو دهنتو ده بار اب کشی کن بعد اسم استاد شجریان رو
  • سید IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    14 19
    اسلام با ملی گرایی مخالف است .....افراد ملی بدرد ما نمی‌خورند افراد مسلم‌ بدرد ما میخورند ....امام خمینی
    • غلمعباس IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      2 1
      بسیار عالی وبجا گفتین
    • رسول IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      2 2
      تو اول برو ببین شجریان کی بوده بعد حرف مفت بزن ...
  • احمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    2 0
    دیگه از مداحی خبری نیست فعلن آهنگ های موسقی را کاپی میکنن میخونن
  • صادقی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    2 0
    آقای جواد زاده به عنوان کارشناس موسیقی نکات خوبی در حوزه ی تخصصی خود به طور کلی بیان کردند ولی دو تذکر لازم میدانم بدهم یکی اینکه در مورد مسائل کلان فرهنگی واشتباه ودرست بودن آن ایشان نمیتوانند نظر قطعی بدهند چون احاطه ندارند. دوم اینکه کلا مداح ها را آدم های بیسواد معرفی کرده وسیاه نمایی میکند .مداحی وآموزش وابداع آن حتی قبل از علم موسیقی وارد ایران شده واتفاقا سبک های خوبی هم داشته ودارد واساتید اهل علم وباسوادی دراین حوزه داریم که شاگرد تربیت می کنند واینکه کلاس موسیقی کلاسیک مدنظر این آقا را نرفته اند دلیل بر بی سوادی ایشان نیست شاید لازم باشد کارشناس شما سواد خود را در حوزه ی سبکها وآموزش ومکتب مداحی مذهبی ایرانی بالا ببرد.
  • محمد پیرایش IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 0
    نظرات عالی درست سازنده در ساخت این برنامه ها فعال‌تر و جدی تر باشید،
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    4 0
    هیچ کس با عزاداری مخالف نیست اما نه تا ساعت دو سه نصف شب با چندین بلند گوی آنچنانی
  • . CH ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    5 1
    آخه تو چه میدانی از مداحی که به عشق امام شهیدان میخونه، مگه تو واسه عاشق شدن کلاس رفتی که راه و روش عاشق شدن رو یادبگیری،با اسم قرآن میای جلو که حرفتو به کرسی بنشونی...
  • . CH ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 1
    آخه ... مشخصه کجات میسوزه ،نمیتونی ببینی این همه مردم با چه اشتیاقی پای منبر این مداح ها میان،
  • آ . ن . م IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 2
    استاد شجریان برای شما مقام کارشناس بیسواد نخونده ، او برای دل مردم خوانده و تا ابد در دل مردم خواهد ماند🙏
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 1
    سلام اولا دوست عزیز مداحی یک دایره گسترده است که موسیقی جزئی از اون هست نه اینکه مداحی زیر مجموعه موسیقی باشه ما خیلی ها رو داریم که صدا وصوت لحن ندارن ولی مداحی میکنن دوما درباره قرآن هم این مطلب اشباهه چون خدا در قرآن فرمود رتل القرآن ترتیلا نگفته حتما در دستگاه موسیقی باشه سوما بنده با این انحصار که شما میگید خیلی مخالفم من خودم در مسابقات اذان وقرآن بودم بعضی ها واقعا قشنگ میخوندند ولی چون در دستگاه نمیخوندند رد میشدند الان مگه اذان موذن زاده اردبیلی چشه چهارما ما هیئت وعزاداری رو مثل کنسرت نمیریم شاید تو کنسرت صدای خوب مهم باشه ولی در مداحی ما برای عزاداری و ذکر مصیبت میریم نه اینکه حتما صدای خوب گوش کنیم
  • حسین چوپان IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    0 1
    احسنت ،،،کاملا حرف حساب رو زدید استاد بزرگوار
  • مهبد IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 1
    واسم جای سؤاله چرا باید با همچین تیتری عکس آقای بنی فاطمه گذاشته بشه؟؟؟؟...
  • سید علی مطهری IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 0
    واقعا عالی بود درس گرفتیم از این همه صحبت درود ب شرفت
  • ETGEtm IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    2 0
    بهتره به جای آهنگ های نامفهوم دلایل قیام و فلسفه و دلیل شهادت امام حسین رو توضیح بدید به جای برانگیخته کردن احساسات عقل و فهم مردم رو بکار بندازید
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 0
    مگه مداحان ما کم میگیرن یه برنامه اجرا کنند
  • امیر IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    4 0
    اگه به معنای واقعی کلمه حادثه عاشورا رو یه سری افراد درک کرده بودند ماه محرم ماه عزاداری و مراسمات اینچنینی نبود و بیشتر جنبه سخنرانی و مراسمات توجیهی و آموزشی داشت تا عزاداری بلکه ماه حق طلبی و مطالبه گری بود ماهی که خیلی از ستم دیده ها که توان مالی و اجتماعی نداشتن منتظر بودند تا این ماه برسه و یک فردی یا گروهی بیاد و کمکشون کنه و براشون هزینه کنه تا حقی که از اون ها در هر جایی صلب شده بود رو به دست بیارن و خیلی از نهاد ها و ادارات باید شش دنگ حواسشون رو جمع میکردن که مرتکب خطا لااقل در این ماه نشن چون حادثه کربلا یک مکتب آموزشیه نه داستانی تراژدی برای عزاداری
  • مشکوک IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    4 0
    ما اصلا چیزی به نام موسیقی مذهبی تو دین اسلام نداریم سایر دین ها چرا ولی اسلام نه، مگر اینکه جدیدا بخوان اسلام رو مدرنیته کنن بخوان موسیقی رو با دین اسلام وقف بدن
  • راد IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    0 0
    مداحی با موسیقی مذهبی فرق داره با هم مقایسه نکنید خوانندگی با مداحی فرق داره خواهشا تحقیق کنید
  • علی هادی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    0 2
    سلام در مداحی هر نوع موسیقی باشد حرام است امّا بستگی به زبان انگلیسی فارسی غربی و غیر دارد که باید تشخیص داده شود که آیا موسیقی است یا زبان فرد
  • حزب الله US ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 1
    من امروز ، روز عاشورا، هیئت بودم. جز آب و شربت آبلیمو ، چیز دیگه ایی هم نمیدادن. خیلی هم مجلس شلوغ بود. چرا قضاوت ناحق میکنی جوون؟از خدا و مادرشون فاطمه (س) حیا کن.
  • احمدآقا IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    3 0
    حالا برا چی چی عکسی بنی فاطمه گذاشتید؟ دنبال شبهه اید؟
  • آتوسا IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    3 0
    مرحوم شجریان در قلب همه ی مردم ایران جای دارند
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    2 1
    اگه نوحه خوان ها انقلابی ومسلمونن چرا پول میگیرن بابت اینکه برا امام حسین نوحه میخونن...
    • ستاره IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      1 3
      تو از جای همه مردم ایران حرف میزنی و نظر میدی؟والا شجریان تو دل من یکی و خیلیا دیگه که جای نداشت و نداره
  • صفرعلی کمالی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    0 0
    عالی
  • اشکان IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    3 0
    شجریان اسطوره موسیقی ایرانی ،⭐💫💫
  • صدیقه قلندری IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    2 1
    سلام علیکم خرابی اشعار در شعر نو هست که اصلا قافیه هم ندارد وبیشتر به خال وابرو و...غیره اشاره شده تا به رشادت و شهامت شجاعت وباز طبل وطنبور ها هم بر کا ر مضاعف گشته است
  • Jj IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 2
    گوگل خودش ضد انقلابه.واونای که نظر دادن بدترن
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    1 0
    برو رسم صداقت را تواز راه شهیدان گیر
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    2 0
    موافقم بعضی مداح ها اصلا خودشون آرامش ندارن چون ایمانشون کمه عشقشون کمه گاهی هم عقلشون وقتی مداحی می‌کنن اعصابت خورد میشه اینقدر جیغ جیغ می کنن یا حرکات عجیب غریب به خدا بی احترامی هست ،نمی دونم چرا فک‌می کنن خواننده ان. زشته واقعا بعداینا که آرامش ندارن معنویت ندارن چطور می خوان حلقه وصل باشن دم اونایی که محترمانه مداحی می کنن گرم خدا حفظشون کنه اجرشون با صاحب هیئت.من دیروز قطعه چاووشی امسال رو شنیدم اشکم جاری شد اصلا ملاک همینه دلت می لرزه اشکت سرازیر میشه روحت تمیز میشه جلا می گیره،البته خداروشکر مداحای خیلی خوبی هم داریم .
  • مهدی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    2 0
    مداح فقط مداح های قدیمی مثل ذاکر حلالی و...
  • سعید پیرمحمدی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    6 0
    سلام عزادار ی همه قبول باشه ولی یک شب تا صبح بیدار بمون ببین تا حالا توی زندگی حق الناس کردی یا نه بعد برو عزاداری
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    4 0
    مداحه می گوید اقا می خواهم سگت باشم هاپ واق می کنند حسین آدم می خواهد نه سگ نه خر
  • Seyed IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    0 2
    بسیار خوب و جامع بود این گفتگو
  • حسن IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    0 0
    مگر شجریان مسلمان نیست .او مسلمان است ربنا می خواند.۳
  • محمد IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    2 1
    نظری خاصی ندارم فقط با انتقاد موافقم ولی نه اینچنین انتقادی که بگویند فلان خواننده ضد انقلاب است پول میگیرد ودرباره شهید هم میخواند وبعدش عکسی رو از هیئتی منتشر کند که مداح اون جناب آقای سیدمجیدبنی فاطمه هستن خب این تصویر شبهه درست می کند برادر عزیز یعنی شما داری میگی ایشان(اقای بنی فاطم ه)ضد انقلاب هستند؟؟؟؟
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    3 0
    حیف وقتی ک برای خوندن این متن گذاشتم 😑
  • سعیده IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    2 2
    بابا مداحان چه پول بگیرن چه بعضی هاشون نگیرن. خدا فقط جای حق نشسته اینقد برای خودتون صغری کبری نکنین. خدا و آقا امام حسین و حضرت ابوالفضل و حضرت خانم فاطمه و زهرا و... کلا اهل ائمه به طریقه و شیوه ی نوحه خوانی و راه روش تکیه این دم و دستگاه ها و... بخصوص جمعیت کاری ندارن. فقط دل پاک و سوز دل آدمها و مسلمان واقعی و مؤمن و... براشون مهمه. چه بسا اینطور آدمهای با خدا با ایمان اونقد کمه اونقد کمه که کل جهان پر شده از دلهای سیاه. آدمها هیچ وقت به ظاهر نگاه نکنین. باطن ها مهم هستن. خیلی ها به درگاه خدا رو سیاه هستن بلکه درون خود را بشناسیم و توبه کنیم ........
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    2 0
    عبارت " مداح سر کوچه " مناسب و در شان و منزلت اهل بیت نیست. حتی اگر از نظر تکنیکی ضعیف باشن... آره واقعا تو دوره موذن زاده ها مردم تو این بحثا بخاطر حرمت و احترامی که برای اهل بیت قائل بودن هم که شده خیلی رو کلمات و ادبیاتشون حساس بودن.. ...
  • محمد IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    3 0
    این اراجیف رو ازکجا سر هم کردین شما مگر خدا هستی که مردم را قضاوت میکنید واقعا متاسفم برای شما و امثال شما به امید نابودی شما
  • ایی IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    2 1
    نوحه خون فقط سید جواد ذاکر روحش شاد یادش گرامی باد 🖤🖤🖤🖤🖤🖤
  • هاله IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    3 0
    مداح هر هیئتی رو خود اون هیئت و صاحباش تعیین میکنند نه جناب عالی
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    0 1
    سلام لطفا به جای مداحی از فلسفه دین اسلام وسخنان پربار فلاسفه دین مثل آقای بهشتی وعالملن دیگر درمراسم تاسوعا وعاشورا سخن بگویید.ممنونم
  • عنبرنسا IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    0 1
    مداح و موسیقی؟!😂
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    4 0
    خوب برای دیگران حکم صادر میکنید آقای شجریان ربنایی که خونده اونقدر به دل می نشیند انگار صداییه که از عرش اومده تازه تز پایان نامه ایشون بوده و در دوره دانشجویی خواندن .
  • مهدی محمدیان IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    1 1
    مداحان متاسفانه ترانه هارا برداشته وکلمات را عوض کرده و مداحی می کنند حتی بعضی ها ترانه های استانبولی را می خوانند مثل هایدی وسیله و....
  • حمید رضایی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    0 0
    بسیار دقیق و کارشناسانه بحث کرده در واقع دردودل و دغدغه من همین بوده.شورخوانی اصلا هیچ خاصیتی ندارد و شور است و در ان شعور و شناخت وجود ندارد. اشعار سخیف که همش .قربونت برو و فدات بشم گاهی این الفاظ برای ساحتمقدس حضرت زهرا س وحضرت زینب بکار میرود که خالی از اشکال نیست. کسی مه میخواد مداحی را شروع کنه اول باید قاری قران بشه و دستگاه موسیقی قرانی و تحریر و نقمات فرا بگیرد اخلاق مداحی در الویت است حفظ اشعار الان مد شده از رو گوشی میخونند.هنر مداحی در دستگاه و حفظ اشعار است
  • مهدیار IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    0 0
    واقعا بنی فاطمه
  • محمدرضاارجمندی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    0 0
    سلام.فکرکنم خواننده موردنظر شمادر بچگی آسیب جسمی وروحی دیده.ایرج بسطامی حتی شجریان درمقابلش هیچ بود.برای دل مردم می‌خواند.حالاخواننده ای برای شهدا پول می‌گیرد..................
  • جلال مداح IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
    0 0
    حرفهای آقای جواد زاده بسیار متین و درست است جد پدری من و عموهایم رحمت الله همگی در جنوب ایران مداحان بسیار معروف و به نامی بودند وبسیار خوش صدا و آنز مان حرام می دانستند برای امام حسین ع مداحی کنند و پول بگیرند همگی کشاورز و کارگر بودند ومردم ازتمام روستاها و شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم می آمدند ،اتفاقی که برای مرحوم موذن زاده هم به کرات دیدیم اما کجاست حال چنین مداحی هایی .
  • پاشایی IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
    1 0
    چقد چرت و پرت گفت ، البته به جزء شجریان‌ش
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
    1 0
    چقدر حرفهای تکان دهنده ای بود . متأسفانه جامعه مداحی فقط به سمت و سوی صدا و معروفیت رفته...میخان برن هیأت میگن هیات آقای فلانی خوبه شلوغ و فلان ...غذا میخان بگیرن میگن چیه ... عزیزم اگر تبرک میخای برنج خالی هم باشه تبرک ...دنبال چی هستی ؟دل آدم به درد میاد وقتی یاد عزاداریهای قدیم و نوحه ها و مداح های بی ریا میفته
  • Mahdi IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 1
    مداح های خوب خیلی زیاد هستن
  • حسن IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    1 0
    دلیل خاصی داره که عکس آقای مجید بنی فاطمه رو گذاشتید ...؟ براتون متاسفم
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام روح استاد شجریان شاد. هم قاری درجه یک قران بود، هم استاد موسیقی تنها صدای شش دانگ. هم انسان با اخلاق
  • علی IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    0 0
    موضوع جدی تر از موسیقی در مداحی شعرهایی است که خوانده می شود. اینقدر که در زبان های دیگر مانند عربی و... شعرهای حماسی از امام حسین می شنویم در شعرهای فارسی خبری از حماسه نیست . فقط قربون چشم و ابرو وقد و بالا می‌رویم اخیرا هم چای و غذا عراقی و مشایه اضافه شده پس کجاست شجاعت حسین در مقابل کفر و ظالم. کجاست زیر بار نرفتن در مقابل حاکم قاصب و فاسدی چون یزید . راه را اشتباه میریم خدا خودش راه حسین و آزادگی اش را به ما نشان بدهد