تکیه شوفرها سال ۱۳۲۴ به همت مرحوم حاج‌حسین عظیمی در میدان قزوین تهران راه‌اندازی شد. در سال‌های اولیه مراسم عزاداری در تکیه به روضه‌خوانی و سینه‌زنی و اجراهای جسته و گریخته نمایش تعزیه خلاصه می‌شد.

تکیه شوفرها

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : با توجه به دربرگیری نمایش تعزیه و اثرگذاری آن بر مخاطبان، حاج‌حسین آقا از دهه ۴۰ تصمیم می‌گیرد تا برای برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله حسین(ع) در تکیه فقط نمایش تعزیه اجرا شود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

عباس عظیمی فرزند آن مرحوم که همچنان راه پدر را دنبال می‌کند و چراغ اجرای مراسم تعزیه را در ایام محرم در همان گاراژ پدری میدان قزوین روشن نگه داشته است، با بیان مطلب می‌گوید: «پدرم ارادت زیادی به دین، اباعبدالله و خاندان پیامبر داشت و تأکید داشت چراغ عزاداری اباعبدالله همیشه باید روشن باشد. به همین دلیل هر سال از شب دوم محرم تا یازدهم از تعزیه‌خوان‌های بزرگ سراسر کشور دعوت می‌کرد با حضور در این تکیه و اجرای نمایش تعزیه، فرصت آشنایی همه مردم با ابعاد شخصیتی ابا عبدالله و مظلومیت آنها در واقعه کربلا فراهم شود و از این واقعه درس بگیرند.»

تکیه شوفرها؛ پاتوق چهره‌های سیاسی، هنری و فرهنگی | برپایی تعزیه از دهه ۴۰

بنا به تعریف عباس عظیمی، پدرش سال ۱۳۸۳ به رحمت خدا می‌رود و بعد از او همراه برادر و فرزندان و نوادگان همچنان به وصیت پدر عمل می‌کنند و اجرای مراسم تعزیه در تکیه شوفرها پا برجاست و حتی فرزندان، نوه‌ها و خودش در سال‌های گذشته نقش‌هایی را هم بازی کرده‌اند.

او در ادامه به ثبت تکیه و مراسم تعزیه آن در زمره میراث فرهنگی کشور اشاره می‌کند و همچنین به حضور چهره‌های شاخص سیاسی، فرهنگی ورزشی کشور تاکید می‌کند و می‌گوید: «تکیه ما یکی از قطب‌های تعزیه شهر تهران محسوب می‌شود و در طول این سال‌ها چهره‌های مهمی مهمان تکیه ما شدند. برای مثال چند سال پیش وزیر ارشاد وقت، آقای صالحی امیری که بعدها دبیر ملی کمیته المپیک هم شد، همراه خانواده‌اش برای تماشای نمایش در تکیه حاضر شدند. جالب اینجاست که او به‌صورت ناشناس و خیلی عادی آمده بودند که بعد ما متوجه حضورشان شدیم.»

عباس عظیمی به شخصیت‌های دیگری که در این تکیه حضور یافته اند اشاره می‌کند: «حسن روشن، حمید درخشان، جعفر مختاری از ورزشکاران و دوستانی هستند که برای تماشای نمایش تعزیه به تکیه شوفرها آمده‌اند. داود فتحعلی‌بیگی، علاء‌الدین قاسمی از هنرمندان و بسیاری از چهره‌های شاخص دیگری هم در تمام این سال‌ها از مهمان مراسم تعزیه بودند.»

در حال حاضر هم نمایش تعزیه در تکیه شوفرها با اجرای رضا حیدری از بزرگان تعزیه کشور برگزار می‌شود.»

تکیه شوفرها؛ پاتوق چهره‌های سیاسی، هنری و فرهنگی | برپایی تعزیه از دهه ۴۰

کد خبر 866997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha