چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

بعد از کشف یک میدان نفتی بزرگ در کویت، بحث تعطیلی بزرگ کسب‌وکارهای اسرائیلی با تداوم جنگ غزه خبرساز شده است. در این میان تلاش چین برای خروج از تله رکود ناشی از کرونا نیز پررنگ است درحالی‌که کاهش تقاضای این کشور برای نفت، روند این بازار را خنثی کرده است.

نفت عرب

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت «نفت کویت» یک کشف نفتی عظیم در میدان النخاته در شرق جزیره کویتی فیلکه انجام داده که ذخایر آن، ۳.۲ میلیارد بشکه برابر کل تولید نفت کویت در سه سال، برآورد شده است.

شرکت «نفت کویت» در بیانیه خود اعلام کرد که وسعت تخمینی اولیه چاه نفتی تازه کشف شده، حدود ۹۶ کیلومترمربع است. این شرکت افزود: برآوردهای اولیه از ذخایر هیدروکربنی موجود در این چاه، تقریباً ۲.۱ میلیارد بشکه نفت سبک و ۵.۱ تریلیون فوت مکعب استاندارد گاز برآورد شده که معادل ۳.۲ میلیارد بشکه معادل نفت است.

بر اساس گزارش رویترز، کویت با تولید فعلی حدود ۲.۴۸ میلیون بشکه در روز، پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک است و افزایش ظرفیت تولید به چهار میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۵ را هدف‌گذاری کرده است.

تعطیلی ۴۶ هزار کسب‌وکار اسرائیلی با جنگ غزه

یک روزنامه عبری فاش کرد که ادامه جنگ در غزه، به اقتصاد اسرائیل به‌شدت لطمه زده و حدود ۴۶ هزار کسب‌وکار در سرزمین‌های اشغالی از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر، مجبور به تعطیلی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت ریسک اسرائیلی CofaceBdi به روزنامه عبری ماریو اعلام کرد: از زمان آغاز جنگ، حدود ۷۷ درصد از کسب‌وکارها آسیب دیده‌اند که حدود ۳۵ هزار کسب‌وکار کوچک با حداکثر پنج کارمند را تشکیل می‌دهند و آسیب‌پذیرترین بخش در اقتصاد هستند.

وی بر مبنای رتبه‌بندی ریسک این شرکت افزود: آسیب‌پذیرترین صنایع، صنعت ساخت‌وساز هستند و درنتیجه کل اکوسیستمی که پیرامون آن فعالیت می‌کنند، سرامیک، تهویه هوا، آلومینیوم، مواد ساختمانی و موارد دیگر هم آسیب می‌بینند.

در این گزارش تأکید شده است از زمان آغاز جنگ در غزه، تقریباً هیچ گردشگر خارجی وجود نداشته و هیچ صنعتی در امان نمانده است.

بازار نفت در نقطه خنثی

قیمت نفت در روز سه‌شنبه (۲۶ تیر) به‌رغم بی‌ثباتی‌های سیاسی در آمریکا و خاورمیانه کاهش یافته است. تأثیر افزایش ارزش دلار و تقاضای پایین در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا این بی‌ثباتی‌ها را خنثی کرده است.

بر همین اساس، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۵ سنت کاهش به ۸۴ دلار و ۶۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۱ سنت کاهش ۸۱ دلار و ۶۰ سنت معامله می‌شود.

نفت خام برنت پس از ۴ هفته پیاپی افزایش قیمت، ۱.۷ درصد در هفته گذشته کاهش قیمت داشت. قیمت نفت آمریکا هم ۱.۱ درصد طی هفته گذشته کاهش یافته است.

برق آمریکا با «توفان بریل» رفت

پس از وقوع توفان گرمسیری ویرانگر بریل که دوشنبه هفته گذشته از تگزاس عبور کرد و حداقل ۱۰ کشته برجای گذاشت، ۲.۲۶ میلیون مشترک برق در خاموشی فرو رفتند و حدود ۷۰۰ هزار آمریکایی همچنان در انتظار وصل شدن برق هستند.

شرکت «سنتر پوینت انرژی» که در این ایالت، ۲.۶ میلیون مشتری دارد، اعلام کرد تلاش کرده است صدمات وارد شده به شبکه برق این منطقه را تعمیر کند اما حدود ۵۰۰ هزار مشتری تا هفته آینده بدون برق خواهند ماند.

علاوه بر مشترکان خانگی، این خاموشی‌ها بر زیرساخت حیاتی مانند بیمارستان‌ها، مراکز توان‌بخشی و تأسیسات تصفیه آب، تأثیر گذاشت.

صعود بیت کوین با ترور نافرجام ترامپ

ترور نافرجام دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گردهمایی تبلیغاتی پنسیلوانیا، بلافاصله به رشد قیمت بیت کوین منجر شد و طی دو روز اخیر قیمت آن از محدوده ۵۸ هزار دلار به بالای ۶۳ هزار دلار رساند.

در زمان ترور ترامپ، بیت کوین از قیمت ۵۸ هزار و ۳۳۷ دلار صعود کرد و در کمتر از یک ساعت به ۵۹ هزار و ۷۹۶ دلار رسید که بالاترین قیمتی است که بیت کوین در هفته گذشته شاهد آن بوده است.

کریپتو گزارش کرد: سود بیت کوین در مقایسه با بزرگ‌ترین میم کوین‌های الهام گرفته شده از ترامپ، بسیار کم به نظر می‌رسد زیرا همه آنها پس از انتشار این خبر شاهد جهش چشمگیر قیمت بودند.

مازاد تجاری چین صعودی شد

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که صادرات این کشور در ماه ژوئن ۸.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۹۹.۱ میلیارد دلار رسیده درحالی‌که واردات این کشور به‌طور غیرمنتظره‌ای ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بود که صادرات چین ازنظر ارزشی ۸ درصد و واردات ۲.۸ درصد افزایش می‌یابد، درحالی‌که در ماه قبل به ترتیب ۷.۶ درصد و ۱.۸ درصد افزایش یافت.

صادرات قوی‌تر از حد انتظار یکی از معدود نقاط روشن اقتصادی این کشور بوده است که در غیر این صورت، علی‌رغم تلاش‌های رسمی برای تحریک تقاضای داخلی پس از همه‌گیری کووید-۱۹، همچنان در حال تلاش برای حرکت است.

کد خبر 867265
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha