چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

دوچرخه‌سواری، فعالیتی لذتبخش و گامی برای  سلامتی و حفظ محیط‌زیست است، اما همین کار، نیازمند انتخاب دوچرخه‌ای مناسب است.

دوچرخه سواري

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: حسین عظیمی از فعالان بازار دوچرخه در گفت‌وگو با همشهری به بررسی نکات کلیدی در انتخاب این وسیله نقلیه ورزشی، از نوع و سایز تا اجزا و قطعات می‌پردازد. او همچنین تفاوت دوچرخه‌های باکیفیت و تقلبی یا فیک، مزایا و معایب خرید دوچرخه دست دوم، نکات مهم در نگهداری دوچرخه و چالش‌های خرید آنلاین را بررسی می‌کند.

برای استفاده آماتوری چه دوچرخه‌ای انتخاب کنیم؟

بهتر است دوچرخه‌های شهری را انتخاب کنید که تنها یک مدل هستند و فقط در رنگ و جنس تنه با هم تفاوت دارند.

آیا سواری این نوع دوچرخه‌ها لذتبخش هم هست؟

دوچرخه‌های شهری بهترین سواری را برای استفاده آماتوری و شهری دارند، چه از نوع دوچرخه‌های دنده‌ای یا ساده؛ البته برای شهرها و مسافت‌های دارای پستی‌وبلندی و به‌اصطلاح جاده‌های دارای دست‌انداز، دوچرخه‌های دنده‌ای کاربرد بهتری دارند.

مثلا اگر کسی بخواهد با دوچرخه سر کار برود، چه نوع دوچرخه‌ای مطلوب‌تر است؟

اگر بخواهیم از دوچرخه برای رفتن به محل کار و بازگشت به منزل استفاده کنیم، بهتر است دوچرخه‌ای با تنه محکم‌تر که دارای کمک‌فنر و دنده‌باشد، بخریم. اما اگر قصد ورزش و کمی هم تفریح داریم باید دوچرخه کوهستان بخریم. همچنین اگر قصد داریم با دوچرخه کارهای روزمره منزل مثل خریدها را انجام بدهیم بهتر است یک دوچرخه شهری معمولی که دارای ترک‌بند و سبد باشد، تهیه کنیم.

بین دوچرخه درجه یک و ۲ چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

درجه‌بندی کیفی دوچرخه‌ها به لوازم به‌کار رفته در آنها و شرکت واردکننده‌شان بستگی دارد. همچنین بعضی کشورها در ساخت دوچرخه سابقه طولانی دارند و ساخته‌های آنها دارای کیفیت بهتری نسبت به دیگر کشورهاست؛ بنابراین دوچرخه‌های ساخت این کشورها در دسته درجه یک‌ها قرار دارند.

همچنین دوچرخه‌های مقرون به صرفه‌ای که به‌صورت اقتصادی ساخته می‌شوند، هم در درجه پایین‌تری قرار دارند و هم اینکه از قیمت پایین‌تری برخوردارند. این نوع دوچرخه‌ها از هر مدل تنها در یکی دو اندازه ساخته می‌شوند و دارای محدودیت در انواع اندازه هستند.

چه مولفه‌ای کیفیت دوچرخه را تعیین می‌کند؟

لوازم به‌کار رفته در ساخت دوچرخه تأثیر مستقیمی در کیفیت آن دارد؛ البته در حال حاضر بیشتر لوازم دوچرخه در بازار، چینی هستند؛ با این حال لوازم ساخت برندهای معتبر اروپایی نیز در بازار پیدا می‌شود. وزن دوچرخه نیز در درجه‌بندی آن مؤثر است و این موضوع باز به لوازم به‌کار رفته در دوچرخه بستگی دارد؛ مثلا اینکه تنه دوچرخه از آلومینیوم، منیزیوم، کربن و... ساخته شده باشد.

دوچرخه‌ با ترمز دیسکی بهتر است یا لقمه‌ای؟

به‌طور حتم دوچرخه‌های دارای ترمز دیسکی بهتر هستند؛ هم به لحاظ عملکرد سیستم ترمز، هم اینکه معمولا این نوع ترمزها روی دوچرخه‌های باکیفیت بالا نصب می‌شوند. البته از سیستم ترمزهای قدیمی لقمه‌ای دیگر کمتر در ساخت دوچرخه‌ استفاده می‌شود. همچنین به لحاظ قیمتی دوچرخه‌های با ترمز دیسکی بسته به اینکه ساخت کدام کشور باشند، معمولا یکی دو میلیون تومان گران‌تر از دوچرخه‌های با ترمز معمولی هستند.

دوچرخه‌های دنده‌ای با دوچرخه‌های بدون دنده چقدر تفاوت دارند؟

تقریبا اکثر دوچرخه‌های موجود در بازار از نوع دوچرخه‌های دنده‌ای هستند. تمامی سبک‌های دوچرخه‌های کوهستان، جاده و بسیاری از انواع دیگر، همگی از نوع دوچرخه‌های دنده‌ای هستند. تنها بخشی از دوچرخه‌های شهری که با نام سینگل اسپید یا تک‌سرعته شناخته می‌شوند بدون دنده هستند. دوچرخه‌های دنده‌ای کمک می‌کنند در شیب‌های متفاوت بهترین بازدهی را داشته باشید.

تنها در شرایطی که مسیرهای مورد استفاده، بدون شیب باشند می‌توانید به دوچرخه‌های تک‌سرعته فکر کنید. در چنین شرایطی برای تردد داخل شهر دوچرخه‌های تک‌سرعته گزینه مناسبی هستند.

بیشتر بخوانید:

مستأجری‌ چه مقرراتی دارد؟ | ۱۰ نکته برای نوشتن اجاره‌ نامه

مروری بر قواعد محاسبه و پرداخت اجاره‌بها | کرایه خانه را چگونه بپردازیم؟

خرید دوچرخه‌ دست‌دوم را پیشنهاد می‌دهید؟

هیچ‌گاه خرید وسیله دست‌دوم را پیشنهاد نمی‌کنم، اما وضع اقتصادی بر خیلی از تصمیمات ما در زندگی تأثیر دارد؛ مثل همین خرید دوچرخه. از نظر من به‌عنوان کسی که شناخت خوبی درباره این موضوع دارد، خرید دوچرخه‌ کارکرده برند اصلی، بهتر از خرید دوچرخه‌ فیک با برند فرعی و بی‌کیفیت است.

ممکن است با همان مقدار پولی که بابت دوچرخه‌ دست‌دوم برند اصلی پرداخت می‌کنیم بتوانیم یک دوچرخه نو غیربرند بخریم، اما موضوع میزان کیفیت، قابلیت استفاده، طول عمر دوچرخه‌ و موارد بسیار دیگری است که به هیچ عنوان در دوچرخه‌ نو با کیفیت پایین لوازم وجود ندارد.

هنگام خرید دوچرخه نو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام خرید دوچرخه‌ نو باید به لوازم به‌کار رفته در آن دقت کنیم. یک‌سری از دوچرخه‌های موجود در بازار، دوچرخه‌هایی هستند که در ایران مونتاژ شده‌اند؛ یعنی تنه از یک شرکت معتبر خریداری و باقی لوازم به شکل متفرقه تهیه شده و سرهم می‌شوند. باید به ۳ گزینه هنگام خرید دوچرخه‌ نو دقت کنیم؛ اول تنه که باید از یک برند معتبر باشد، دوم لوازم به‌کار رفته از کیفیت خوبی برخوردار باشند و سوم شرکت ارائه‌دهنده دوچرخه‌ است که باید معتبر باشد.

آیا خرید دوچرخه‌ به‌صورت مجازی و از سایت‌های اینترنتی کار درستی است؟

به هیچ عنوان چنین پیشنهادی نمی‌کنم؛ چراکه اتحادیه فروشندگان دوچرخه‌ هیچ پایگاه یا صفحه مجازی‌ای برای فروش دوچرخه‌ ندارد. همچنین هیچ فروشنده آنلاینی عضو این اتحادیه نیست. برای خرید آنلاین نمی‌توان به‌راحتی اعتماد کرد؛ چراکه ممکن است برای معرفی دوچرخه‌ در سایت از عکس‌هایی استفاده شود که هیچ ربطی به دوچرخه‌ اصلی ندارند و اصلا یک دوچرخه‌ دیگر باشد.

مسئله دیگر اینکه در خرید دوچرخه‌ آنلاین نیز هیچ‌گونه حمایت پس‌از فروشی وجود ندارد و درصورت بروز مشکل قابل پیگیری و شکایت نیست. تنها راه شکایت در این مواقع از طریق پلیس فتاست که آن هم باز یک روند خاص و طولانی است که شاید حتی به نتیجه نرسد.

تفاوت دوچرخه‌های فیک و اصلی چیست؟

کیفیت سواری، رنگ، جنس تنه، قطعات حتی سیم‌ترمز در دوچرخه‌های اصلی نسبت به دوچرخه‌های غیربرند بسیار متفاوت است؛ در بعضی مواقع پیش آمده که دوچرخه‌های فیک حتی یک هفته هم کارکرد نداشته‌اند و خیلی زود و بعد از مدت کوتاهی استفاده دچار خرابی اساسی شده‌اند؛ مثلا ترک برداشتن تنه یا طوقه‌ها بیشترین ایراد در این نوع دوچرخه‌ها هستند.

دوچرخه‌ برند بخریم یا نخریم؟

بهتر است بگوییم دوچرخه‌ را از شرکت‌ها یا فروشگاه‌هایی بخریم که تولیدات آنها در بازار شناخته شده باشد و به‌اصطلاح امتحان خود را پس داده باشند؛ در غیراین صورت ممکن است خریدار با مشکل و دردسر مواجه شود و کار به شکایت کشیده شود.

از فروشنده دوچرخه قلابی چگونه شکایت کنیم؟

بعضی افراد دوچرخه‌هایی می‌خرند که قیمت پایین‌تری دارند و درواقع بدون داشتن شناخت کافی و تنها با دیدن شکل ظاهری دوچرخه‌ آن را خریداری می‌کنند، اما بعد از چند روز استفاده تازه متوجه می‌شوند که دوچرخه‌ای که خریده‌اند دارای مشکل بوده و خراب شده است؛ مثلا زنجیر سرجای خود نمی‌ماند یا اینکه لاستیک روی دوچرخه‌ تاریخ‌گذشته است و فاسد شده که بعد از چند روز دارای ترک‌های بزرگ و کوچک و پارگی می‌شود.

معمولا سازندگان، واردکنندگان و فروشندگان این نوع دوچرخه‌ها هیچ‌گاه بعد از فروش پاسخگوی مشکلات ایجادشده نیستند و هیچ خدماتی در اینگونه موارد ارائه نمی‌دهند؛ بنابراین خریدار و فروشنده با یکدیگر وارد دعوا می‌شوند.

در این مواقع باید از طریق اتحادیه فروشندگان دوچرخه، از فروشنده شکایت کرد. بعد از طرح شکایت فروشنده به اتحادیه فراخوانده می‌شود تا به مسئله رسیدگی شود؛ البته بیشتر این شکایت‌ها با ریش‌سفیدی به مصالحه می‌انجامد. اگر این اتفاق صورت نگیرد باید به مراجع قانونی در قوه قضاییه مراجعه شود که خود آن هم یک پروسه‌طولانی خواهد شد.

کد خبر 867377
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha