با انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، جزئیات و نحوه واردات خودروهای دست دوم برای مردم مشخص شد.این آیین‌نامه دارای شروطی است که هر فردی قبل از واردات خودرو باید بداند.

خودرو

به‌گزارش همشهری آنلاین، پس از یک سال و نیم بررسی هفته قبل بالاخره هیأت دولت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد و از این پس هر ایرانی می‌تواند با رعایت ضوابطی که در این آیین‌نامه تعیین شده خودروی مورد نظر را از سایر کشورها وارد کشور کند.

طبق آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده واردات خودرو صرفا برای مصارف شخصی مجاز است و واردکننده حق ندارد تا ۵سال خودروی مورد نظر را بفروشد. همچنین سن خودرو نباید بیشتر از ۵سال باشد و باید از کشورهایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی یا اتحادیه اروپا وارد شود. خودروهای وارداتی همچنین باید استاندارد آلایندگی یورو ۵داشته باشند و وضعیت ایمنی خودرو نیز باید به تأیید سازمان ملی استاندارد برسد.

اما نکته مهم در واردات خودروهای کارکرده تعرفه گمرکی این خودروهاست. در آیین‌نامه خودروهای کارکرده تعرفه مجزایی برای این خودروها درنظرگرفته نشده و احتمالا تعرفه واردات خودروهای دست دوم همان تعرفه آیین‌نامه خودروهای وارداتی است.

آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد چنانچه این تعرفه برای خودروهای کارکرده نیز لحاظ شود صرف با واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سی‌سی و خودروهای هیبریدی است که تعرفه کمتری دارند.

به‌طورمثال تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتوری کمتر از ۱۵۰۰سی‌سی ۵۵درصد است و یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد چنانچه فردی قصد وارد کردن یک خودروی ۱۰هزار دلاری داشته باشد احتمالا هزینه نهایی این خودرو رقمی در حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.

اما درمورد خودروهای هیبریدی باتوجه به تعرفه پایین‌تر این خودرو هزینه نهایی خودرو بسیارکمتر از خودروهای بنزینی است و متقاضیان احتمالا می‌توانند خودروهای ۱۰هزار دلاری هیبریدی را با ارقامی در حدود ۷۰۰میلیون تومان با نرخ دلار آزاد وارد کشور کنند.

صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

بیشتر بخوانید:

چگونه خودروهای اسقاطی پرطرفدار شدند؟ | رشد قیمت با ثبت نام های جدید

ثبات قیمت در بازار خودروهای داخلی و خارجی؛ خودروی تازه وارد سایپا چقدر قیمت گذاری شد؟ | جدول قیمت ها

هزینه واردات خودروی دست دوم

علاوه بر مسایل فنی که مردم در واردات خودروهای کارکرده باید مدنظر داشته باشند یک‌سری قوانین اداری و گمرکی که مشمول هزینه‌های واردات می‌شود نیز باید از سوی وارد کننده‌ها درنظر گرفته شود.

بخش عمده این هزینه‌ها شامل عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و نرخ سود بازرگانی است. همچنین طبق آیین‌نامه واردات خودرو که احتمالا مشمول خودروهای کارکرده نیز هست ۴درصد مالیات علی الحساب، عوارض خاص واردات خودرو و هزینه استاندارد نیز باید از سوی وارد کننده‌ها پرداخت شود.

هزینه‌ها و عوارض گمرکی خودروهای وارداتی برای خودروهای زیر ۱۵۰۰سی‌سی ۵۵درصد، خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی ۷۵درصد و از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی ۹۵درصد است.

همچنین هزینه‌ها و عوارض گمرک خودروهای هیبریدی برای خودروهای معادل ۱۵۰۰سی‌سی ۵درصد، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی ۲۵درصد، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی ۲۵درصد است.

براساس آیین‌نامه خودروهای کار کرده حقوق ورودی خودروهای سواری طبق اصلاحیه تبصره۶ قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو دریافت می‌شود. طبق این قانون حقوق ورودی خودروهای سواری ۲۵درصد ارزش سیف (CIF) است.

ارزش سیف (CIF) نیز جمع کل کرایه از مبدا تا گمرک، بیمه بین راهی و قیمت کالا در مبدا است. به بیان بهتر سیف شامل هزینه‌های بیمه، حمل ونقل بار و قیمت خودرو در مبدا است که ۲۵درصد جمع این مبلغ از واردکننده دریافت می‌شود. به این مبلغ یک نرخ سود بازرگانی نیز اضافه می‌شود که قرار است این نرخ بعدا اعلام شود.

یکی دیگر از شروط واردات خودرو ارائه یک گواهی اسقاط خودرو است. برای این کار هم باید عوارض و هزینه‌هایی پرداخت شود. یکی از این هزینه‌ها، عوارض راهنمایی و رانندگی معادل ۱۰درصد ارزش گمرکی خودرو و هزینه نقل و انتقال دارایی معادل ۳درصد از ارزش گمرکی است. عوارض شهرداری نیز برای دریافت گواهی اسقاط خودرو بسته به نوع خودرو باید پرداخت شود.

کد خبر 867896
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • DE ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    36 6
    چرا واردات خودرو نو آزاد نمیشود چون میخواهید رانت‌خواری کنید...
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      4 17
      چون ارز زیادی از کشور خارج میشه کمبود دلار پیش میاد یه عده ذوق مرگ میشن دلار را گران میکنند دودش تو چشم همه میره
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    28 1
    چقدر سخت و پیچیده! خوب رک و راست بگید وارد نمیکنم خلاص!!
  • US ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    18 4
    واردات خودرو دست دوم فقط مخصوص جهان سومی ها هستش واقعا شرم آور است
  • سیداسمانی CH ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    4 0
    باطریهای ماشین‌های برقی اگر چنانچه پنج سال از زمان تولید گذشته باشد خراب شده وبزودی از کار خواهند افتاد وهزینه سنگینی روی دست خریدار خواهند گذاشت مردم فقط ماشین صفر برقی خریداری کنید وگرنه ممکنه پشیمان شوید ولی ماشین بنزینی دسته دوم صد برابر بهتر از ماشین‌های ساخت داخل بوده وبزودی سایپاه وایران خودرو کارشون تمومه
  • AU ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    11 0
    این همه ادا و اصول واسه واردات چهار تا خودرو دست دوم که همه جای دنیا حتی برای خرید و فروشش ۱۰ دقیقه وقت بیشتر زمان نمیخواد...
  • ... IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    11 1
    الان امارات و کردستان عراق افغانستان و همسایگان دریاچه خزر بابت واردات خودرو چقدر هزینه میدن ما ملت ایران ارزش یک خودرو مناسب استاندارد خارجی نداریم ...
  • DE ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    8 1
    پزشکیان گفته باید تا مهرماه واردات خودرو نو با تعرفه زیر 50% را برای افراد حقیقی آزاد کند بدون محدودیت حجم موتور و قیمت
  • شهروند IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    8 1
    هزینه گمبرگ باید کاهش یابد یعنی چی ۱۶۰ درصد ؟ مگه شما چیکار کردید که بک و نیم برابر کارخانه تولیدی می خوابد پول بردارید این پول فقط دزدی هست تعرفه بیش از ۵۰ درصد هیچ کجای جهان وجود ندارد...
  • خودم IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    11 2
    میگفتین وارداتش ممنوعه سنگین تر بود! شرایطی گذاشتید که عملا هیچکس وارد نکنه غیر از یکسری از خودیا
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    7 1
    چه کیسه کلفتی دوخته دولت برای واردات خودرو، بعد میگن چرا گرونه؟
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    5 1
    راحت بگین ممنوعه،این ادا اطفال چیه
    • شهبازی IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
      0 2
      مجید دلبندم ادا اطوار نه اطفال تو اول برو سواد یاد بگیر بعد بیا اظهار فظل کن
  • ایرانی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    4 0
    خواب دیدی خیره ، آخرش باز هم کنسل میشه
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    3 2
    همان ال نود و ساندرو اگر بیاید از صدتا از این خودروهایی که نه خدمات پس از فروش داره نه قطعاتش پیدا خواهد شد بهتره شما فقط، دنبال رانت هستید وگرنه چرا باید خودتان و حزبتان دنیال واردات خودرو باشید و تولید داخلی با میلیونها کارگر را منهدم کنید ...
  • تارا US ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    2 2
    فکر نکنم استاندارد اروپا و ژاپن به پای استاندارد خودروهای داخلی برسه
  • ن ک IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    5 1
    ملت باید مشغول بشه وقت چه ارزشی داره !
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    2 0
    یک طوری نوشته باید استانداردهای داخلی را پاس کند انگار ماشین های ما تماما استاندارد و ماشینهای اروپایی و ژاپنی استاندارد ندارند. یکبار میگفتند بنز استاندارد مورد نیاز را ندارد یاد آن افتادم.
  • Ebi IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    3 0
    الهی هر چه زودتر دست خائنین به این مردم قطع و هلاک بشن ونسلشون منقطع و نابود بشه.
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    2 0
    4 درصد مالیات علی الحساب. هزینه بارگیری و حمل و نقل از مبدا تا مقصد25درصد. بعلاوه 55 درصد برای یک خودروی 800سی سی که یه چیزی توی مایه های ام وی ام 110 هست اونم مدل2019 و هزینه شماره گذاری و دیگر موارد هم مشخص نیست! یعنی مارا ...فرض کردید که یه ماشین توی مایه های ام وی ام 110 چینی بیخاصیت را با قیمت چند برابر سوار بشیم؟؟ پیکان خسته در برابر چنین خودرویی حکم کادیلاک8سیلندر را دارد با امنیت بالا حالا آلایندگی ایجاد میکنه به ما چه صدی 10تا میسوزونه به توچه این مشکل ما است بازم صد شرف چنین اسباب بازیهای بدرد نخور را دارد همچین تیتر زدن واردات خودروی خارجی آزاد شد انگار واردات کامارو و فورد و فراری و بنز پورشه را آزاد کردن واردات فرقون که دیگه اینهمه توی بوق و کرنا کردن نداشت ...