همیشه در نقل‌وانتقالات بخش زیادی از بازیکن‌های ایرانی آزاد هستند! قانون ۳۰ساله‌ها قطعا این معضل را جدی‌تر می‌کرد که فدراسیون دیروز با یک عقب‌نشینی درست آن را تغییر داد.

روزبه چشمی

همشهری آنلاین- یکی از معضلات باشگاه‌های ایرانی در این سال‌ها قراردادهای کوتاه‌مدت بازیکنان و تلاش‌های هرساله و تکراری مدیران برای تمدید قرارداد با ستاره‌ها بوده است. در لیگ‌های حرفه‌ای دنیا همواره مرسوم است که باشگاه‌ها با بازیکنان قرارداد بلندمدت می‌بندند تا هر سال دغدغه و نگرانی حفظ آنها را نداشته باشند و از طرف دیگر وقتی این بازیکنان از تیم‌های دیگر خواهان پیدا می‌کنند، شرایط برای فروش آنها و درآمدزایی برای باشگاه فراهم باشد. جالب اینکه در آن سوی دنیا حتی بازیکنان هم از قراردادهای بلندمدت استقبال می‌کنند و این موضوع به‌عنوان یک عرف مرسوم بین همه آنها پذیرفته شده است. گاه دیده می‌شود باشگاه‌ها بازیکنی را که هنوز ۲سال از قراردادش باقی مانده، پای میز مذاکره می‌نشانند تا قرارداد او را ۲-۳سال دیگر تمدید کنند. اما در ایران، قراردادهای بازیکنان اغلب یک‌ساله و گاهی هم ۲ساله بسته می‌شود و در روزهای پرالتهاب نقل‌وانتقالات همیشه بازیکن‌ها دست بالا را دارند. ستاره‌هایی که پیشنهاد چرب‌تری از باشگاه‌های دیگر دارند، به‌راحتی جدا می‌شوند و آنهایی که می‌مانند هم با ناز و اطوار و بازارگرمی هر سال رقم خود را بالاتر می‌برند. با این وضعیت، بخش زیادی از انرژی مدیران باشگاه‌ها که قاعدتا در تابستان باید صرف مذاکره و چانه‌زنی و خرید بازیکن جدید شود، صرف مذاکرات طولانی‌مدت با بازیکنان خودی و نهایتا تمدید قرارداد آنها برای یک سال دیگر می‌شود! جالب اینکه وقتی مدیری در میانه فصل برای تمدید قرارداد ‌سراغ بازیکنانش می‌رود، آنها همه‌چیز را به پایان فصل موکول می‌کنند، حال آنکه در اروپا پیشنهاد تمدید قرارداد در میانه فصل اتفاق خوشحال‌کننده‌ای برای بازیکنان محسوب می‌شود.

قانون اشتباه، به سود ۳۰ساله‌ها

پرسپولیس امسال مهدی ترابی، دانیال اسماعیلی‌فر و علی نعمتی را به‌دلیل پایان قراردادشان به‌سادگی از دست داد و سپاهان هم به همین دلیل شاهد رفتن میلاد زکی‌پور به استقلال بود و هیچ‌کس نتوانست مانع او شود. اینها فقط بخش کوچکی از انتقال‌های این مدلی در فوتبال ایران است که همگی با سود صفر برای باشگاه مبدأ و با سود کلان برای بازیکن‌ها انجام می‌شوند. با قانون جدیدی که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای این فصل وضع کرده‌ بودند، کار از این هم خراب‌تر می‌شد. فدراسیون حکم کرده بود که در لیگ ایران از این فصل قرارداد بازیکنان بالای ۳۰سال به‌اجبار باید یک‌ساله باشد تا امسال دیگر از همان قراردادهای انگشت‌شماری که حرفه‌ای‌تر بسته می‌شد و ‌زمانی بیشتر از یک سال داشت هم خبری نباشد! در واقع با اعمال این قانون تمامی بازیکنان بالای ۳۰سال ایران سال آینده بازیکن آزاد می‌شدند! فوتبال ایران و لیگ برتر همه‌ساله با یک جمع کثیر از بازیکنان آزاد مواجه است که باکیفیت‌های این جمع به‌سوژه‌هایی برای رقابت باشگاه‌ها و طبعا سیر صعودی قیمت‌ها تبدیل می‌شوند. این قانون اشتباه باعث می‌شد تعداد این سوژه‌ها با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شود.


این اصلاح کاملا ضروری بود

به جمیع این دلایل، قانون وضع‌شده توسط فدراسیون غیرمنطقی و مخرب به نظر می‌رسید که خود فدراسیونی‌ها هم خیلی زود به آن پی بردند و روز گذشته اصلاحیه‌ای اساسی برای این قانون منتشر کردند. قانون‌گذاران فوتبال، سن این قانون را از ۳۰سال به ۳۵سال افزایش دادند و مشکل تا حدود زیادی حل شد. حالا مثلا پرسپولیس و استقلال می‌توانند با بازیکنانی نظیر پورعلی‌گنجی، احمدزاده و روزبه چشمی مذاکره مجددی داشته باشند و قرارداد آنها را برای مدتی بلندتر از یک سال ببندند.

کد خبر 868077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha