خیلی از افراد تصور می‌کنند ماسک‌های پوستی یا تنفسی کاملا بی‌ضرر هستند اما حتی ماسک‌ها هم در صورت رعایت نکردن نکات لازم می‌توانند به پوست صورت ما آسیب برسانند.

ماسک کافئین

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: یکی از راه‌های حفظ سلامت و زیبایی پوست صورت، استفاده از ماسک‌های پوستی یا ماسک‌های تنفسی است. در این میان برخی افراد با تهیه ماسک‌های خانگی مثل عسل، ماست، آب لیمو، پوست میوه‌ها و ... به زیبایی و طراوت پوست خود کمک می‌کنند و عده‌ای نیز با خریداری ماسک‌های آماده، برای رسیدگی به پوست خود زمان می‌گذارند.

اما باید بدانیم که چه ماسک‌های صورتِ خانگی و چه ماسک‌های آماده باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا ما طراوت و سلامت پوست خود را از دست ندهیم. برای این کار اول باید نوع پوست خود را بشناسید. خیلی‌ها تا میانسالی هم نوع پوست خود را نمی‌شناسند و مثلا اگر پوست مختلطی دارند، محصولات مناسب پوست خشک را مصرف می‌کنند و به این ترتیب به پوست خود آسیب می‌زنند. در قدم بعدی باید ماسک‌هایی را انتخاب کنید که موردتایید وزارت بهداشت باشند.

چند روز پیش سازمان غذا و دارو اسامی چند ماسک غیرمجاز را اعلام کرد و از مردم خواست که در صورت مشاهده این محصولات در بازار، موضوع را به نزدیک‌ترین معاونت‌های غذا و دارو در سراسر کشور گزارش دهند. در مرحله بعد باید آگاه باشید که زیاده‌روی در استفاده از ماسک - حتی ماسک‌های خانگی - نیز می‌تواند به پوست شما آسیب بزند.

خیلی‌ها تصور می‌کنند ماسک‌های صورت کاملا بی‌ضرر هستند اما حتی ماسک‌ها هم می‌توانند به پوست آسیب برسانند. ماسک‌های تنفسی ممکن است باعث مشکلات پوستی شوند؛ آکنه و پوسته شدن پوست یا همان ماسکنه، کهیر و خارش مزمن بخشی از این مشکلات پوستی هستند.

بیشتر بخوانید؛

آلرژی یا حساسیت: اگر به مواد تشکیل‌دهنده ماسک حساسیت داشته باشید، ممکن است دچار قرمزی، خارش، التهاب یا حتی تاول شوید. ماسک‌ها دما، رطوبت و اصطکاک پوست را افزایش می‌دهند. بنابراین پوست شما را بیشتر مستعد تحریک می‌کنند. مواد شیمیایی بسیار کمی در ماسک‌ها استفاده می‌شود. با این حال برخی از ماسک‌ها می‌توانند برای بعضی از افراد حساسیت یا آلرژی پوستی ایجاد کند.

استفاده بیش از حد: استفاده مکرر یا طولانی‌مدت از ماسک‌ها می‌تواند باعث خشکی، تحریک و آسیب دیدن پوست شود. درضمن احتمال رخ دادن عوارض پوستی ناشی از ماسک تنفسی به خصوص زمانی که ماسک بیش از چند ساعت در روز استفاده شود، رخ می‌دهد. اگر در دستورالعمل ماسک نوشته شده که فقط ۱۰ دقیقه روی پوست بماند، نباید به امید تاثیر بیشتر، آن را ۳۰ دقیقه روی پوست خود نگه دارید. پس طبق دستور رفتار کنید تا به پوست خود آسیبی نرسانید.

ترکیبات نامناسب: برخی ماسک‌ها حاوی مواد شیمیایی قوی یا الکل هستند که می‌توانند پوست را تحریک کنند. به ویژه اگر پوست حساسی داشته باشید.

عدم تطابق ماسک با نوع پوست: ماسکی که برای نوع پوست شما مناسب نباشد (مثلاً ماسک چرب برای پوست خشک) می‌تواند تعادل رطوبت و چربی پوست را بر هم بزند و مشکلاتی مانند خشکی یا آکنه ایجاد کند.

عدم رعایت بهداشت: استفاده از ماسک‌های غیر بهداشتی یا ماسک‌هایی که در شرایط مناسب نگهداری نشده‌اند، می‌تواند باعث عفونت‌های پوستی شود.

محصولات تاریخ گذشته: استفاده از ماسک‌های منقضی‌شده ممکن است به پوست شما آسیب برساند.

تداخل با درمان‌های دیگر: برخی ماسک‌ها ممکن است با سایر محصولات مراقبت از پوست یا داروهای درمانی تداخل داشته باشند و باعث تحریک پوست یا کاهش اثربخشی ماسک شوند.

هر ماسکی مناسب هر پوستی نیست

کارشناسان تاکید دارند که برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست صورت، همیشه از محصولات معتبر و متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید و قبل از استفاده از هر محصول جدید، آن را روی یک ناحیه کوچک از پوست آزمایش کنید. همچنین دستورالعمل‌های استفاده از ماسک‌ها را بخوانید و به دقت رعایت کنید و در صورت بروز هر گونه واکنش غیرعادی، استفاده از ماسک را متوقف کنید و در صورت امکان با یک متخصص پوست مشورت کنید. یادتان باشد هر ماسکی برای پوست شما مناسب نیست. حتی ماسک‌های ظاهرا ساده‌ی خانگی.

کد خبر 868233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha