یک روز عادی است. عباس‌آقا مثل همیشه کرکره مغازه را بالا می‌کشد و با سلام‌وصلوات کار را شروع می‌کند. صدای چرخ‌خیاطی‌اش سکوت صبحگاهی خیابان را می‌شکند. دقایقی بعد صدای شلیک  و موجی از خون از پشت میز کار عباس‌آقا به سمت خیابان جاری می‌شود.

سلسبیل

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: ترور شهید عباس بنایی خاطره دردناکی برای اهالی قدیمی محله سلسبیل است. از خیاط معروف و خوش‌خلق محله همه به نیکی یاد می‌کنند. جوان خوش‌نامی که به دست گروهک منافقین در ۱۷ شهریور ۱۳۶۱ ترور شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

سید رسول امینی سال‌هاست در پی جمع‌آوری اطلاعات تاریخی محله و تاریخ شفاهی سلسبیل، خاطرات مهمی را ثبت کرده است. یکی از این خاطرات به ترور شهید عباس بنایی مربوط می‌شود.

او می‌گوید: «عباس و محمدرضا بنایی دو برادر از محله سلسبیل بودند که هردو شهید شدند. عباس ترور شد و محمدرضا در جنگ تحمیلی در اروندرود به مقام شهادت رسید. عباس را همه می‌شناختند. مغازه خیاطی‌اش در چهارراه مرتضوی معروف بود. روزهای انقلاب منافقین در محله‌ها خانه‌ای را اجاره می‌کردند تا رفت‌وآمد و فعالیت‌های اهالی را زیر نظر بگیرند. عباس‌آقا جوانی انقلابی بود مثل همه جوان‌های محله و اهالی بعد از ترورش ساکت ننشستند.»

ماجرای ترور خیاط معروف سلسبیل | چرا چهارراه مرتضوی به چهارراه ۴۳شهید معروف شد؟

امینی می‌افزاید: «بالاخره مخفیگاه منافقین چند خانه پایین‌تر از مغازه خیاطی عباس‌آقا شناسایی شد و بچه‌های محل آنها را به سزای اعمالشان رساندند. کشف مخفیگاه‌های منافقین در سلسبیل همین یک مورد نبود. نزدیکی پارک زحمتکشان که قبلاً به پارک باباییان معروف بود جوانان محل لانه منافقین را کشف کردند. آن روز منافقین توان فرار نداشتند و با خوردن سیانور به زندگی‌شان پایان دادند.»

بچه‌های انقلابی سلسبیل با پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی دوباره به میدان نبرد حق علیه باطل رفتند و تنها در محدوده چهارراه مرتضوی محله سلسبیل ۴۳ جوان شهد شهادت را نوشیدند.

ماجرای ترور خیاط معروف سلسبیل | چرا چهارراه مرتضوی به چهارراه ۴۳شهید معروف شد؟

امینی می‌گوید: «چهارراه مرتضوی در میان اهالی به چهارراه ۴۳ شهید معروف است. از سه‌راه کمیل تا چهارراه مرتضوی در یک محدوده کوچک جوان‌های بی‌شماری برای رفتن به جبهه‌ها داوطلب شدند. مسجد باب‌الحوائج در کوچه مسجد که این روزها به کوچه شهید خداوردی معروف است پایگاه اعزام بود. آنجا پاتوق جوان‌های محله بود. دسته‌دسته باهم ثبت‌نام می‌کردند. در بیشتر عملیات‌های دفاع مقدس ردی از بچه‌های سلسبیل وجود دارد.»

در عملیات آزادسازی خرمشهر، عملیات جزیره فاو و ... جوان‌های زیادی از محله شهید شدند.۴۳ جوانی که در محدوده چهارراه مرتضوی شهید شدند باهم رفیق وهم‌محله‌ای بودند.

کد خبر 868721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha