مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱
۱ نفر

شیوه برداشت خرما به روش سنتی مهارت خاصی می‌طلبد. مخاطبان با دیدن این ویدئو از مهارت یک کشاورز بوشهری متعجب شده اند.

نخلستان

به گزارش همشهری ‌آنلاین درست در همین روزهای خرماپزان نخلستان‌های جنوب کشور، ویدئویی دست به دست می‌شود که مهارت و سرعت یکی از کشاورزان در برداشت خرما را نشان می‌دهد؛ آن هم در دمای ۵۰ درجه.
ضرب‌المثل «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» حکایت از این دارد که برداشت و چیدن خرما کار آسانی نیست. کشاورزان با یک طناب ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متری درخت نخل را بالا می‌روند تا دست‌شان به خرما برسد.

بیشتر بخوانید:
نوبرانه تابستانی نخل به بازار رسید + اینفوگرافیک

رسم سنتی برداشت خرما

«پَروَند» یا «پرونگ» کمربندی است که با یک طناب زخیم و یک سری الیاف پهن بافته شده و دور نخل بسته می‌شود تا کشاورز برای بالا رفتن از نخل از آن استفاده کند، برخی پروندها از الیاف و برگ درخت نخل و گاهی نیز از الیاف مصنوعی بافته می شود. کشاورز پروند را دور خود و نخل می‌بندد تا هم کمکی باشد برای بالا رفتن از نخل، هم وقتی می‌خواهد خرما را بچیند برایش تکیه‌گاهی باشد و هم اینکه به نوعی امنیتش برای پرت نشدن از نخل را تضمین کند. کشاورز بعد از بستن پروند، پاهایش را به کمر نخل زده و پله پله بالا می رود تا بالاخره به بالای نخل می‌رسد و برداشت را آغاز می‌کند. هر نخل حدود ۶ تا ۹ خوشه خرما دارد که به آن «پَنگ» می‌گویند. کشاورز این پنگ‌ها را با داس خود می‌برد و با دو یا سه زنبیل به پایین می‌فرستد و بعد از بریدن آخرین پنگ، خود نیز به پایین می‌آید.
این روزها برداشت محصول از درخت نخل آغاز شده و تا شهریور ادامه دارد.

فیلم این کشاورز را اینجا ببینید:

کد خبر 868886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بوشهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha