چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
۰ نفر

یک گزارش جدید سازمان ملل می‌گوید سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۰ میلیون نفر در جهان با اچ‌آی‌وی – ویروس عامل ایدز - زندگی می‌کردند و بیش از ۹ میلیون نفر از آن‌ها درمان نمی‌شدند.

HIV

به گزارش همشهری آنلاین گزارش جدید «برنامه مشترک ملل متحد برای ایدز» یا یوان‌ایدز (UNAIDS) (آژانس مسئول کنترل ایدز در سازمان ملل) درمان نشدن میلیون‌ها نفر از افراد دارای عفونت اچ‌آی‌وی در سال ۲۰۲۳ باعث شد که در هر دقیقه به‌ علل مربوط به ایدز بمیرد.

این گزارش می‌گوید درحالی‌که پیشرفت‌هایی در مسیر پایان دادن به همه‌گیری جهانی ایدز رخ داده است، اما اکنون پیشرفت در این مسیر کند شده است و بودجه‌های اختصاص داده شده به آن کاهش یافته‌اند و عفونت‌های جدید با ویروس ایدز در سه منطقه از جهان یعنی خاورمیانه و آفریقای شمالی، اروپای شرقی و مرکزی و آمریکای لاتین در حال افزایش هستند.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۳، حدود ۶۳۰،۰۰۰ نفر در اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست دادند که کاهش قابل‌توجهی نسبت به ۲.۱ میلیون مرگ به این علت در سال ۲۰۰۴ است. اما این آخرین رقم تلفات بیش از دو برابر هدف تعیین‌شده برای سال ۲۰۲۵ برای رساندن میزان مرگ‌های مربوط به ایدز به کمتر از ۲۵۰۰۰۰ مورد است

تعهدات رهبران جهانی برای پایان دادن به همه‌گیری ایدز

وینی بانییما، مدیر اجرایی یوان‌ایدز نیز در این باره گفت: «رهبران جهان متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ همه‌گیری جهانی ایدز به عنوان یک تهدید بهداشت عمومی پایان دهند و می‌توانند به قول خود عمل کنند، اما فقط در صورتی که اطمینان حاصل کنند منابع لازم برای این پاسخ به همه‌گیری ایدز فراهم است و حقوق انسانی هر کسی حفظ می‌شود.»

رهبران جهان به عنوان بخشی از این تعهد قول دادند تا سال ۲۰۲۵ عفونت‌های سالانه اچ‌آی‌وی را به زیر ۳۷۰،۰۰۰ مورد کاهش دهند، اما در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۳ عفونت‌های جدید بیش از سه برابر بیشتر از این میزان و در حد ۱.۳ میلیون مورد بود.

در سال گذشته در میان ۳۹.۹ میلیون نفر در سطح جهان با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند، ۷۷ ٪ به درمان دسترسی داشتند و در ۷۲ ٪ آن‌ها هم تکثیر ویروس سرکوب شده بود.

پیشرفت‌ها در زمینه درمان ایدز

سزار نونز، مدیر دفتر نیویورک یوان‌ایدز نیز در یک کنفرانس خبری گفت که پیشرفت‌هایی در درمان‌های اچ‌آی‌وی رخ داده است – از جمله داروهای تزریقی که می‌توانند به مدت شش ماه در بدن باقی بمانند، اما تزریق دو وعده سالانه این دارو ۴۰،۰۰۰ دلار خرج برمی‌دارد، مبلغی که تأمین آن فقط از عهده ثروتمندترین افراد دچار عفونت اچ‌آی‌وی برمی‌آید.

نونز گفت همچنین هفت مورد از افراد دچار عفونت اچ‌آی‌وی پس از درمان شدن به علت داشتن سرطان خون (لوسمی)‌ هیچ نشانه‌ای از ویروس ایدز در بدن خود نشان نداده‌اند.

اوگفت که داروهای تزریقی برای درمان اچ‌آی‌وی و این هفت مورد که ظاهراً ویروس ایدز از بدنشان پاک شده است، در بیست‌وپنجمین کنفرانس بین المللی ایدز که از روز دوشنبه در شهر مونیخ آغاز شد، مورد بحث قرار خواهند گرفت.

او گفت در حال حاضر، درمان روزانه با قرص‌های خوراکی ضد اچ‌آی‌وی فقط حدود ۷۵ دلار برای هر نفر در سال خرج برمی‌دارد. این هزینه پایین به بسیاری از کشورها اجازه داده است تا تعداد افراد دارای عفونت اچ‌آی‌وی را که درمان دریافت می‌کنند، افزایش دهند.

نونز گفت یوان‌ایدز به پشتیبانی از ساخت واکسنی برای پیشگیری از ایدز ادامه می‌دهد.

منبع: آسوشیتدپرس

کد خبر 868968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha