یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

در فضای مجازی توانایی و قابلیت‌های درمانی پزشکان ایرانی نسبت به همتایان خارجی‌شان بازتاب ویژه‌ای داشته است. اخیرا نیز یکی از کاربران شبکه ایکس در توئیتی به این مساله اشاره کرد که یک پزشک خارجی در گفت و گو با وی به توانایی و قابلیت پزشکان ایرانی نسبت به پزشکان هلندی اذعان کرده است.

پزشکی

همشهری آنلاین: اما همه این‌ها مرهون گسترش امکانات آموزشی و درمانی سال‌های اخیر در عرصه پزشکی و به ویژه در زمینه آموزش به متخصصان زن بوده است. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظام سلامت و به طور اخص جامعه پزشکی کشور به افتخارات و دستاوردهای چشمگیری در زمینه‌های مختلفی از جمله افزایش ۱۵ تا ۱۷ برابری پزشکان زن، اصلاح برنامه‌های آموزش پزشکی و قطع وابستگی به پزشکان و امکانات درمانی خارجی دست یافته است. در این میان افزایش پزشکان و متخصصان زن یکی از مهمترین دستاوردهای جامعه پزشکی ایران در سال‌های اخیر بوده است.

افزایش بسیار چشمگیر نسبت دانشجویان زن به مرد و هم چنین شاغلان به خدمت زن به مرد در بخش‌های مختلف آموزشی(از جمله هیات علمی و دانشجو) و عرصه ارائه مراقبت‌ها و خدمات سلامت، مانند انحصاری شدن رشته تخصصی زنان و زایمان برای بانوان و افزایش قابل توجه متخصصین خانم در رشته های داخلی و بخصوص جراحی، جراحی اعصاب و اورولوژی بانوان را می‌توان در مجموع از دستاوردها و افتخارهای جامعه پزشکی ایران قلمداد کرد.

چرا پزشکی ایران اعتبار جهانی دارد؟

رشد ۱۵ برابری پزشکان زن: طبق گزارش ارائه‌شده از طرف وزارت بهداشت تعداد متخصصان زن در چند دهه اخیر بیش از ۱۵ برابر شده(بنا بر برخی امارها ۱۷ برابر) و از حدودا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به بیش از ۶۶ هزار نفر افزایش یافته است. طبق آمار سازمان نظام پزشکی کشور درحال ‌حاضر حدود ۴۱ درصد از پزشکان کشور زن هستند. این رشد معنادار و مثبت حضور زنان در حرفه پزشکی در کشورهای گوناگون ناشی از افزایش تعداد دانشجویان زن در رشته‌های پزشکی بوده است.

افزایش ۱۰ برابری دانشجویان پزشکی: افزایش تعداد دانشکده‌های پزشکی از ۹ دانشکده در ابتدای انقلاب اسلامی به ۵۰ دانشکده (۵۰ دولتی و ۱۴ دانشگاه آزاد اسلامی) و از ۷ دانشکده دندانپزشکی به ۴۶ دانشکده. تعداد دانشجویان گروه پزشکی از ۲۵ هزار و ۸۴۸ نفر در ابتدای انقلاب اسلامی به ۲۳۴ هزار و ۳۲۵ نفر در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته که افزایشی ۱۰ برابری را نشان می‌دهد.

اصلاح برنامه آموزش رشته‌های پزشکی: اصلاح برنامه های آموزشی رشته‌های گروه پزشکی از درمانی محض به پیشگیری و درمانی و توجه به مسئله پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه در این برنامه‌ها و جامعه نگر شدن دانشجویان گروه پزشکی از طریق حضور آن‌ها در صحنه‌های ارائه مراقبت‌ها و خدمات سلامت در جامعه طی دوره‌های تحصیلی آموزشی.

بیشتر بخوانید:

قطع وابستگی به پزشکان و امکانات خارجی: به گزارش سایت فرهنگستان علوم پزشکی، ارتقای سطح خدمات درمانی کشور به نحوی که برخلاف سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی که تعداد زیادی پزشک خارجی در کشور طبابت می‌کردند و بیماران بسیار زیادی برای خدمات درمانی و گاهی حتی برای آزمایش‌های تشخیصی به خارج از کشور اعزام می‌شدند، در حال حاضر برای هیچ خدمت تخصصی و فوق تخصصی اعزام به خارج از کشور نیاز نیست. بسیاری از این گونه خدمات حتی در مناطق کم‌تر برخوردار یا مراکز استان‌ها نیز ارائه می‌شود. ناگفته نماند که در حال حاضر بیماران ایرانی مقیم خارج از کشور و نیز بیماران خارجی جهت دریافت خدمات درمانی به ایران می‌آیند و گسترش مراکز پیوند اعضاء در کشور از جمله پیوند کلیه، قلب، کبد، ریه، مغز استخوان و قرنیه چشم، جایگاه بالایی به ایران در میان کشورهای منطقه خاورمیانه داده است.

خداحافظی با بیماری‌های قدیمی و مرگبار: یکی از مهمترین دستاوردهای حوزه پزشکی در سال‌های اخیر کنترل و پیشگیری ازیک سری بیماری‌های مرگ‌بار و خطرناک در سال‌های گذشته بود. همچنین یک سری دیگر از بیماری‌ها در نتیجه تلاش جامعه پزشکی حذف یا موارد ابتلا به آن کاهش یافت. از این جمله می‌توان به موفقیت‌های کم‌نظیر در عرصه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر نظیر سیاه سرفه ، سل، ریشه کنی بیماری‌های آبله، فلج اطفال و کرم پیوک، حذف بیماری‌های کزاز نوزادی، جذام، شیستوزومیازیس، سرخک، سرخجه و دیفتری، کاهش موارد هاری و کنترل بیماری‌های اسهالی و کاهش چشمگیر سایر بیماری‌های واگیر نظیر هپاتیت و عفونت‌های حاد تنفسی و غیره) در کشور، اشاره کرد.

افزایش امید به زندگی: برنامه ریزی لازم جهت تامین، حفظ و ارتقای سلامت عادلانه و پاسخگو با تاکید خاص بر بعد سلامت معنوی اسلامی باعث افزایش امید به زندگی در بدو تولد و کاهش شاخص‌های مرگ و میر شده. امید به زندگی در بدو تولد که در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، در زنان ۵۳ و در مردان ۵۵ سال بوده است، به ۷۹.۶ سال در زنان و ۷۶.۱ سال در مردان رسیده است.

تصویب بیمه سلامت همگانی: تصویب قانون بیمه همگانی سلامت، تشکیل سازمان بیمه سلامت و افزایش تدریجی پوشش بیمه بهداشتی درمانی در سراسر کشور. نگارش سند سلامت اجتماعی ایرانیان و تصویب آن در شورای اجتماعی کشور، از دیگر دستاوردهای جامعه پزشکی کشور در حوزه سلامت بوده است.

اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع: آغاز راه‌اندازی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع روستایی و پایلوت شهری آن در جهت حرکت به طرف عدالت در ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی درمانی و آغاز تدوین راهنماهای بالینی با مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را نیز می‌توان از جمله دیگر افتخارات جامعه پزشکی به شمار آورد.

کاهش ۵۰ درصدی سوءتغذیه در کودکان: توسعه برنامه‌های بهبود تغذیه جامعه و کاهش ۵۰ درصدی سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال ازجمله دستاوردهای سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. از جمله دیگر اقدامات در این حوزه می‌توان به استقرار حدود ۱۶۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت شهری به منظور ارائه خدمات رایگان مشاوره تغذیه و رژیم درمانی، به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه، کاهش میزان اسید چرب ترانس در روغن‌های خوراکی و افزودن ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها به رژیم غذایی کودکان اشاره کرد.

ترویج تغذیه با شیر مادر: ترویج تغذیه با شیر مادر، استفاده بموقع و مناسب از تغذیه کمکی و پایش رشد شیرخواران و کودکان. هدفمندی یارانه‌های اقلام غذایی ضروری، حمایت‌های تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده و کودکان زیر ۵ سال نیازمند و مبتلا به سوءتغذیه و نیز اجرای الگوی بسته امنیت غذایی در مناطق محروم کشور نیز از دیگر اقدامات توسعه‌ای در حوزه سلامت در سال‌های اخیر بوده است.

کد خبر 869722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha