حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ رئیس جمهور گفتند: انقلاب اسلامی دخالت در امور کشور را به مردم هدیه کرد.

تنفیذ ریاست جمهوری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب که پس از اعطای حکم به آقای مسعود پزشکیان انجام شد، فرمودند: روز و مراسم تنفیذ آخرین برگ از کتاب قطور و پر مضمونی است که ملت عزیز ایران و دست‌اندرکاران به وسیله این انتخابات پرانگیزه تدوین کردند و در قفسه افتخارات کشور ایران آن را ماندگار کردند. 
ایشان افزودند: خدا را شاکر هستیم که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با وجود فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور فقید شهیدمان مرحوم آقای رئیسی رضوان‌الله علیه به بهترین وجه به حمدالله برگزار شد. با آرامش، سلامت، رقابت و برخورد اخلاقی رقبا با رئیس جمهور منتخب و محترم پس از انتخابات که این برخورد بسیار تحسین برانگیز بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیانات خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بیان کردند: این آزمون مهمی برای کشور بود و به حمدالله این آزمون با موفقیت انجام گرفت و نتیجه شیرین آن را ان‌شاءالله ملت عزیزمان خواهند چشید. 
ایشان در ادامه افزودند: لازم می‌دانم نقش سرپرست محترم ریاست جمهوری جناب آقای مخبر و هیئت دولت در مدیریت امور کشور را در دو ماه اخیر یادآوری کنم و از این آقایان تشکر کنم که نقش مهمی را ایفا کردند و توانستند به فضل الهی کشور را در وضعیت آرامش و با روحیه عمومی خوب مردم به انتخابات برسانند و انتخابات را به بهترین وجه به پایان ببرند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: ما به حمدالله یک مردم سالاری آمیخته با رقابت و سلامت را در کشورمان داریم. این مردم سالاری که امروز در کشور ما وجود دارد، ارزان و آسان به دست نیامده است، این نتیجه قیام مردم در قبال یک وضع نابسامان و مصیبت‌باری است که در گذشته در این کشور وجود داشته است.
ایشان افزودند: امام بزرگوار ما از روز اول پیروزی انقلاب با قاطعیت تمام یک امر بی‌سابقه در کشور را تثبیت کردند و آن، دخالت، حضور و تاثیر مردم در اداره کشور است. این کار بزرگ امام بزرگوار ما بود که یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ کشور ما است.
رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: قبل از اینکه ملت ایران به رهبری امام بزرگوار به مردم سالاری دست پیدا کند ما فقط تجربه مشروطیت را داشتیم که این تجربه یک تجربه ناکام بود. در مشروطیت مردم مجاهدت و تلاش کردند، شهید دادند و مبارزات فراوانی انجام دادند.
ایشان افزودند: لکن به دلیل اینکه یک رهبری قدرتمند، متنفذ و مردمی بر سر کار نبود از همان اولین روزها کشور دچار آشفتگی شد، بیگانگان دخالت کردند، خودسرهای داخلی وارد میدان شدند و کشور حدود ۱۵ سال در حال آشفتگی بود. بعد هم دیکتاتوری خشن رضاشاهی بر سر کار آمد. یعنی بین امضای حکم مشروطیت و روی کار آمدن یک دیکتاتور خشن بی‌رحم وابسته‌ای مثل رضاخان حدود ۱۵ سال بیشتر فاصله نشد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: همه زحمات ملت با روی کار آمدن رضا پهلوی بر باد رفت. خصوصیات و شاخص مهم حکومت پهلوی اول که ۴ سال از آن تقریباً به صورت نخست وزیر و فرمانده نیروهای مسلح بود و باقی آن به صورت سلطنت و پادشاهی بود. خصوصیت آن عبارت بود از یک طرف دیکتاتوری خشن و مظلوم کشی و فشار به ملت و از طرف دیگر ذلت، اطاعت و انفعال در مقابل عوامل خارجی.
ایشان ادامه دادند: رضا شاه را انگلیس‌ها بر سر کار آوردند و آنچه آن‌ها خواستند انجام گرفت. هم در باب سیاست، فرهنگ و نوع اداره کشور همان که آن‌ها می‌خواستند اتفاق افتاد. منابع ملی به غارت رفته قرارداد ظالمانه نفت که در شرف انتها بود به مدت ۳۰ سال تمدید شد. با مردم سخت‌گیری و سرکوب انجام گرفت و با دین، دینداری و روحانیت که عامل مهمی در حرکت مردم بود علناً مبارزه شد. 
رهبر انقلاب گفتند: بعد هم در اواخر دوره وقتی آن‌ها احساس کردند که رضا شاه یک گرایشی به آلمان هیتلری پیدا کرده با شروع جنگ جهانی دوم و حرکت‌های آلمان که نشان می‌داد در حال پیشروی است، همین انگلیسی‌هایی که او را سر کار آورده بودند آمدند و او را از کشور اخراج و سپس تبعید کردند و پسر نالایق او را به جای او نشاندند.
ایشان افزودند: محمدرضا هم همان راه پدر را رفت. یعنی سخت‌گیری بر مردم، اختناق شدید داخلی، کمک به بیگانگان در تصرف منابع ملی ایران عمدتاً نفت و ذلت در مقابل سیاست‌های بیگانه. این موارد بعدها در کتاب خاطرات خود خاندان پهلوی و نزدیکانشان آن‌ها منتشر شد شاهد بودیم که همین حرف‌هایی که ما می‌دانستیم و می‌گفتیم خودشان این حرف‌ها اقرار می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: تعیین نخست وزیر با هدایت بیگانگان و اراده آن‌ها، نوع خرید تسلیحات، نوع فروش نفت، قیمت هر کدام و بقیه مسائل عمده اداره کشور تابع اراده بیگانگان بود و فشار بر مردم هم بی‌دریغ انجام می‌گرفت.  
ایشان ادامه دادند: کار به جایی رسید که محمدرضا پهلوی برای سرنگون کردن یک دولت ملی که استثنا با رای مردم به سر کار آمده بود، به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مترصد شد تا در ایران کودتا کنند و با انجام آن کودتا دولت سرنگون شد. یعنی از این خیانت بالاتر و آشکارتر تصور نمی‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: این مردم سالاری که شما امروز در ایران مشاهده می‌کنید برآمده از قیام ملت ایران در مقابل چنان وضعی است. ملت ایران هرگز دخالت در امور اداره کشور را تجربه و آزمایش نکرده بود، انقلاب اسلامی به دست امام بزرگوار، برجسته و بی‌نظیر این را به ملت ایران هدیه کرد. باید قدر این مردم سالاری و حضور مردمی را دانست.
ایشان افزودند: ما در جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۴۰ سال اخیر،ده‌ها انتخابات اعم از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شوراها را همراه با رقابت و سلامت و با حضور پر انگیزه مردم داشتیم؛ گاهی بیشتر و گاهی کمتر. این مورد در درجه اول اهمیت قرار ندارد آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد انگیزه‌دار بودن مردم است که مردم باانگیزه پای صندوق‌های رای حاضر شده و رای خود را به صندوق می‌اندازند. اتفاق همواره بوده و وجود داشته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: انتخابات اخیر هم به‌خوبی انجام گرفت. مردم به حمدالله رئیس جمهور شایسته‌ای انتخاب کردند، بیانات امروز ایشان در اینجا متقن و عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردم‌سالاری اسلامی است. امیدواریم که خداوند ان‌شاءالله به ایشان کمک کند و همه ما باید در حد خودمان کمک کنیم که ایشان و دولتشان بتوانند این کارهای بزرگ را انجام دهند.
رهبر انقلاب در ادامه بیانات خود با ذکر توصیه‌هایی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران بیان کردند: این توصیه هم به دولت و مسئولانی است که انشا الله در جایگاه‌های مهم مسئولیت قرار خواهند گرفت و هم به عموم ملت و به خود ما توصیه می‌کنیم. 
ایشان ادامه دادند: توصیه اول این است که کشور و ملت ما، کشور و ملت بزرگی است، در میان ملت ما کسانی که صاحب‌فکر، ابتکار، تجربه و آراء جدید هستند، بی‌شمارند. وقتی که انسان پای صحبت این و آن می‌نشیند، آن قدر حرف، فکر و ابتکار نو در سخنان گوناگون افراد در قشرهای مختلف ‌می‌شنود که شگفت‌زده می‌شود. پیشنهادات مکتوب و حرف‌های حضوری آنچه به‌عنوان اعتراض می‌گویند و آنچه به‌عنوان اعتراض بیان می‌کنند همه برای انسان از این جهت مژده است که نشان‌دهنده فکر و ابتکار نو و تجربه خوب و راهگشایی برای آینده است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: این یک ثروت عظیم ملی است که باید از آن استفاده شود. دولت محترم و رئیس‌جمهور محترم ان‌شاءالله برای مردم، با مردم و در میان مردم از این ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند و از آن برای رسیدن به اهدافی که ذکر کردند و راهی که می‌خواهند بروند، بهره بگیرند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در کنار این فرصت‌های انسانی البته ثروت‌های طبیعی و مادی ما وجود دارد که آن هم فراوان است. ثروت‌های طبیعی کشور ما خیلی بیش از آن ز و مقداری است که تابه‌حال از آن بهره گرفته‌ایم و استفاده کرده‌ایم. ما می‌توانیم کارهای بزرگی را به اتکای این منابع انسانی و ثروت طبیعی انجام دهیم. شرط این است که همت بلند داشته باشیم، کارها را به جد دنبال کنیم و همکاران خوبی را ان‌شاءالله انتخاب کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: توصیه بعدی مربوط به کار جهادی است. با روحیه جهادی می‌توان کوه‌های مشکل را از جا کَند. کار جهادی یعنی خستگی‌ناپذیر، بی‌مزد، بی‌منت کار کردن، هدف را انجام وظیفه انسانی و خدایی قرار دادن و پیش رفتن. البته چهار چوب‌های قانونی و اداری وجود دارد که باید رعایت شود، اما، کار جهادی نوع و کیفیت است. صد در صد به صورت جهادی و غیر جهادی می‌توان کار قانونی انجام داد. 
ایشان افزودند: خیلی‌ها هستند که ظاهر قانون را رعایت می‌کنند اما کار پیش نمی‌رود و انجام نمی‌گیرد. آقای رئیس جمهور محترم چند روز قبل راجع به اینکه در برخی بخش‌های اداری ما فردی نشسته موظف و مسئول است، اما، محصول کار او در صبح تا شب محصول قابل توجه و به درد بخور نیست که حرف کاملاً درستی است. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان کردند: کار جهادی نقطه مقابل این اتفاق است. ما با کار جهادی کارهای بزرگی در کشور انجام داده‌ایم، دفاع مقدس ما با کار جهادی پیش رفت و توطئه‌های پیچیده رنگارنگ دشمن در این ۳۰ الی ۴۰ سال با کار جهادی خنثی شد.  
ایشان افزودند: شهید رئیسی رضوان الله تعالی علیه اهل کار جهادی بود و واقعاً شب و روز نمی‌شناخت و به دنبال آفرین و احسنت برای این حجم از کاری که انجام می‌داد نبود که از نزدیک آن را دیدیم و حس کردیم. او به معنای واقعی کلمه کار و تلاش می‌کرد و هر آنچه از دستش برمی‌آمد، انجام می‌داد. خیلی‌ها متوجه نمی‌شدند، کارهایی نبود که جلوی چشم مردم باشد. کار جهادی، ورود در میدان، مجاهدانه و اجتناب از کنترل از راه دور اینکه بخواهد مدیری از راه دور کارها را کنترل کند امکان‌پذیر نیست و باید به دل کار برود.
رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: توصیه بعدی عامل ارکان کشور است چون بدون این امر نمی‌شود کار را انجام داد. مجلس باید به دولت کمک کند، دولت باید روی حساسیت‌های مجلس حساب کند، قوه قضاییه در هر نقطه‌ای که مورد نیاز است باید حضور فعال داشته باشد و نیروهای مسلح هر جایی که دولت و مردم به آن‌ها نیاز دارند طبق وظایف خود حضور داشته باشند. همه بایستی نقش‌آفرینی کنند و این جلسات روسای قوا فرصت بسیار خوبی است. 
ایشان ادامه دادند: بنده در این باره توصیه می‌کنم و قبلاً هم به روسای جمهور قبلی توصیه کرده بودم. اکنون هم به آقایان توصیه می‌کنم این جلسات روسای سه قوه و تبادل نظر را جدی بگیرند چون کار بسیار خوبی است. تجربه ما است و سال‌های متمادی از آن استفاده کرده‌ایم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان کردند: توصیه بعدی رعایت اولویت‌هاست. البته مه می‌دانند که بنده نسبت به مسائل فرهنگی بسیار حساس هستم. مسائل فرهنگی و اجتماعی مسائل بسیار مهمی هستند شاید بیش از همه چیز اهمیت دارد. لکن امروز از نظر زمانی اولویت با مسائل اقتصادی است. یک تحرک اقتصادی حساب شده، قوی و پیگیر مورد نیاز است. البته کارهای با ارزشی در دولت قبل انجام گرفته که باید ادامه پیدا کند. کارهای دیگری نیز باید به آن‌ها اضافه شود.
ایشان افزودند: در مسائل اقتصادی هم از زاویه دید مسائل کلان بایستی به مسائل اقتصادی پرداخت. مسئله ارزش پول ملی، تولید، سرمایه گذاری، بهبود فضای کسب و کار از مسائل اصلی و کلی هستند. هم از نظر بهبود وضع معیشت مردم که یک کار فوری و کوتاه مدت است که می‌توان کارهایی را در راستای آن انجام داد. البته در هر دو زمینه کارهایی انجام گرفته و خوب است که ادامه پیداکند.
رهبر انقلاب گفتند: توصیه بعدی مربوط به فضای احساسات عمومی ناشی از انتخابات است که مخاطب این توصیه، آحاد ملت فعالان سیاسی و اجتماعی هستند. انتخابات طبعاً چالش برانگیز است و افرادی در انتخابات در دو طرف قضیه قرار می‌گیرند و چالش‌هایی به وجود می‌آید. نباید به وسوسه‌های دو قطبی سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد که توصیه موکد بنده است. 
ایشان ادامه دادند: نباید احساساتی که در دوره انتخابات افراد را به مجادله با یکدیگر وادار می‌کرد، ادامه پیدا کند و اجازه آن را ندهید. خاصیت انتخابات این است که یک نامزد رای می‌آورد و دیگری خیر. این نتیجه انتخابات است که یک نفر مورد علاقه شماست، رای می‌آورد و یک نفر مورد علاقه دیگری است که رای نمی‌آورد. این طبیعی است و نباید موجب نقار، اختلاف، شکاف و جدایی شود. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: در جمهوری اسلامی، سلایق و گرایش‌های گوناگون از ابتدای انقلاب تا به حال بالا آمده و به پایین رفتند. برخی امروز رای آوردند و برخی فردا رای آوردند. البته عکس این موضوع نیز وجود دارد. یعنی تلک الایام نداولها بین الناس که همان امتحان است. 
ایشان ادامه دادند: در همه انتخابات‌هایی که اتفاق افتاده، ملت ایران پیروز شده و ما شکست خورده نداریم. آن کسانی که وارد میدان شدند از یک نامزد حمایت کردند و آن نامزد رای نیاورد، شکست نخوردند، آن‌ها نیز جزو ملت ایران و پیروز هستند. بنابراین؛ حالت نقار، دلخوری و دلتنگی احتمالی که در اثنای مجادلات و مباحثات انتخاباتی گاهی رخ داده نباید ادامه پیدا کند. نه آن کسی که نامزدش رای آورده باید احساس اعتلا کند و نه آن فردی که نامزد او رای نیاورده نباید احساس شکست کند که مخاطب آن همه فعالان سیاسی، اجتماعی و انتخاباتی است.
رهبر انقلاب گفتند: توصیه بعدی قدرشناسی توان داخلی کشور و تکیه به آن است. مخاطب این سخن مسئولان محترم هستند که ان‌شاءالله زمام امور هدایت، پیشرفت و اجراییات کشور را بر عهده خواهند داشت. به توان داخلی اهمیت بدهند، ما می‌توانیم یک شعار همیشگی باقی بماند. 
ایشان افزودند: این سخن البته به معنای آن نیست که از از تعاملات خارجی استفاده نکنیم، هیچ عاقلی چنین سخنی را مطرح نمی‌کند چون باید از همه امکانات داخلی و خارجی و دوستان استفاده کنیم. حتی گاهی دشمنان ما یک حرکتی را انجام می‌دهند که به نفع ماست و باید از آن استفاده کرد. منتها توان داخلی را نباید نادیده گرفت و هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف و آویزان به یک موضوع خارجی کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: هر کاری که می‌توانید در سطح دنیا انجام بدهید را اجرا کنید. کارهای خوب، عزت‌آفرین و شرافتمندانه را انجام دهید. اما، از توان داخلی، قدرت داخلی و ابتکارات داخلی غفلت نشود که این تاکید بنده است.
رهبر انقلاب گفتند: توصیه بعدی درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی است. اولین مطلبی که در باب سیاست خارجی می‌خواهم عرض کنم این است که در مقابل امواج و حوادث جهانی به خصوص منطقه‌ای باید برخورد کشور فعالانه و اثرگذار باشد نه برخورد منفعل. 
ایشان افزودند: مسائل گوناگونی چه از نظر سیاسی، علمی، پیشرفت‌ها و ابتکارات فوق العاده و عجیب علمی مانند هوش مصنوعی در دنیا اتفاق می‌افتد باید با این اتفاقات به صورت فعالانه و اثرگذار برخورد کنیم و منفعل نباشیم.
رهبر انقلاب تاکید کردند: غفلت و تغافل از آنچه در دنیا و منطقه اتفاق می‌افتد، جایز نیست هر حادثه‌ای که پیش می‌آید یک موضوعی در برابر آن داریم، این موضع را صریح، روشن و با قوت و متانت ابراز کنید تا دنیا بشناسد و آن را متوجه شود که ایران اسلامی در این قضیه چه می‌گوید. 
ایشان ادامه دادند: دولت سیزدهم در این باره تلاش خوبی داشت خدا رحمت کند شهید خدمت مرحوم امیرعبداللهیان را که دیپلمات مذاکره کننده خیلی خوبی بود و تلاش و فعالیت خوبی داشت. بنده از نزدیک کارهای ایشان را می‌دیدم و خوب حرکت می‌کرد. این فعالیت و تلاش باید ان‌شاءالله ادامه پیدا کند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: ما در ارتباطات خارجی اولویت‌هایی داریم که یکی از این اولویت‌ها همسایگان ما هستند. ما جزو کشورهای همسایگان متعدد هستیم که از جمله امتیازات یک کشور است. ما تقریبا حدود ۱۴ همسایه در اطراف خود داریم که یک امتیاز برای ما محسوب می‌شود، بایستی بر روی روابط با همسایگان کار کنیم چون از اولویت‌های ما است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: البته این‌گونه نیست که یک انگیزه مخالفتی با برخی کشورها مثلاً کشورهای اروپایی که آن‌ها را جز اولویت‌ها ذکر نکردم، دشمنی نداریم. علت اینکه کشورهای اروپایی را به عنوان اولویت ذکر نمی‌کنم این است که آن‌ها در چند سال اخیر با ما به خوبی رفتار نکردند. این برخورد نامناسب در قضیه تحریم‌ها، نفت، قضایای گوناگون و عناوین جعلی مانند حقوق بشر به خوبی رفتار نکردند. آن‌ها این رفتار بد را نداشته باشند البته آن‌ها هم جزو اولویت‌های ما هستند و جزو مواردی هستند که ارتباط با آن‌ها برای ما دارای اولویت است. البته چند کشور هستند که اذیت‌ها و رفتارهای عنادآمیز آن‌ها را فراموش نمی‌کنیم.
رهبر انقلاب تاکید کردند: مسئله غزه آخرین مطلبی است که عرض می‌کنم. این مسئله یک مسئله جهانی است، موضوع فلسطین یک روز صرفاً موضوع کشورهای اسلامی بود، اما، امروز مسئله فلسطین و غزه یک مسئله عمومی جهانی است. از داخل کنگره آمریکا تا سازمان ملل و المپیک پاریس و همه جای دیگر این مسئله انتشار و گسترش دارد.
ایشان افزودند: رژیم صهیونیستی زشت‌ترین چهره یک باند جنایتکار از خود ارائه می‌کند. این‌ها دولت نیستند بلکه یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست هستند. این‌ها در ترور، قساوت و جنایت آن هم جنایت‌های عجیب و غریب نصاب جدیدی را در تاریخ جنایتکاری بشر در دنیا به جای گذاشتند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان کردند: امروز بمب‌های سنگین صهیونیست‌ها بر روی کسانی ریخته می‌شود که حتی یک گلوله شلیک نکرده‌اند. کودکان داخل گهواره‌ها، بچه‌های ۵ یا ۶ ساله، زن‌ها، بیماران، بیمارستان‌ها حتی یک گلوله به کسی شلیک نکردند و بمب‌ها روی سر آن‌ها ریخته می‌شوند. این جنایت یک جنایت بی‌سابقه است.
ایشان ادامه دادند:‌ قدرت مقاومت روز به روز بیشتر آشکار می‌شود، دشمن صهیونیستی با همه کمک‌های آمریکا و کمک‌های برخی دولت‌های خائن نتوانسته نیروی مقاومت را زمین گیر و مغلوب کند. هدفی که اعلام کردن ریشه کن کردن حماس بود در حالی که امروز حماس هاد و به طور کلی مقاومت در فلسطین با قدرت کامل ایستادگی کرده و نمی‌توانند کاری با آن‌ها انجام دهند. لذا؛ روی سر مردم غزه بمب می‌ریزند.
رهبر انقلاب گفتند: دنیا بایستی در مقابل این حادثه تصمیم جدی‌تری اتخاذ کند و دولت‌ها، ملت‌ها و  شخصیت‌های فکری و سیاسی در عرصه‌های مختلف باید جدا در این باره تصمیم بگیرند. با این نگاه انسان متوجه می‌شود که کنگره آمریکا چه ننگ بزرگی را پریروز برای خود هموار کرد که پای صحبت این جنایتکار (نتانیاهو) نشست و به آن گوش کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان گفتند: امیدوارم خداوند متعال ملت مظلوم فلسطین را پیروز کند، امیدواریم خداوند متعال ملت عزیز و بزرگ و پرانگیزه ایران اسلامی را به اهداف والای خود برساند. از خداوند متعال صمیمانه درخواست می‌کنیم که رئیس جمهور جدید عزیزمان و دولتی که تشکیل خواهد شد را توفیق بدهد کمک کند و بتوانند کارهایی که مایل هستند، محقق کنند.
ایشان همچنین افزودند: از خداوند متعال برای روح مطهر امام بزرگوار ارواح مطهر شهیدان؛ روح شهید سلیمانی و شهید رئیسی و همراهانشان را درجات آنها را رفیع کند و امیدواریم خداوند ما را هم به کاروان شهیدان ملحق کند.

کد خبر 869841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    0 0
    خخخخخ جای کاپشن احمدی نژادی خالی بود چه عجب آقای دکتر کت پوشیدند
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    0 0
    از چهره آقا مهربانی و نور میباره و ...