مدافع عنوان قهرمانی ستاره‌هایش را از دست داده اما باز هم پرستاره است؛ قوی است اما دروازه‌بان ندارد؛ بهترین مدافعان را دارد اما شکننده‌ترین است!

پرسپولیس

همشهری آنلاین- پرسپولیس با جدا شدن بیرانوند، ترابی، دانیال و عبدالکریم حسن دقیقا ۴بازیکن اصلی فصل گذشته‌اش را از دست داد که تا امروز فقط جای خالی یک نفر از این جمع پر شده است. اما در میان این کاستی‌ها شاید حواس خیلی‌ها به این نیست که تیم قهرمان فصل گذشته در برخی از پست‌ها بسیار پرستاره و در یک پست حتی غنی‌ترین تیم ایران در تمام این سال‌هاست. در پست دفاع میانی، پرسپولیس با داشتن دو مدافع میانی تیم ملی به علاوه گولسیانی که همین چند هفته قبل در یورو بازی کرده، بهترین و باتجربه‌ترین مدافعان میانی حال حاضر لیگ برتر را در اختیار دارد. مثلث بسیار باارزشی که فقط یک اتفاق می‌تواند آنها را از بهترین شدن باز دارد؛ مصدومیت.

نقش مرتضی در یورو ۲۰۲۴

در لیگ بیست‌ودوم (۰۲-۱۴۰۱) پرسپولیس با زوج دفاعی پورعلی‌گنجی و گولسیانی به قهرمانی لیگ برتر رسید. یک فصل بعد، محمدحسین کنعانی‌زادگان بعد از ۲فصل دوری از پرسپولیس دوباره از قطر بازگشت و به خط دفاعی قرمزها اضافه شد. با ورود این بازیکن یحیی گل‌محمدی گولسیانی را به نیمکت فرستاد و از ابتدای فصل زوج میانی پورعلی‌گنجی و کنعانی را به زمین فرستاد. بازی کردن این زوج و نیمکت‌نشینی گئورگی فقط ۴هفته دوام آورد و پاره شدن رباط صلیبی، فصل را برای مرتضی پورعلی‌گنجی تمام کرد. گولسیانی که قبل از این اتفاق هم یک بار به عنوان بازیکن ذخیره در دقایق پایانی منجی پرسپولیس شده و گل تساوی به ذوب‌آهن را زده بود از این هفته فیکس شد و پیش رفت تا باز هم زننده بعضی از مهم‌ترین گل‌های فصل پرسپولیس باشد. او که سابقه گلزنی در دربی تهران را هم دارد، در روز پایانی فصل گذشته گل قهرمانی قرمزپوشان را ۳دقیقه مانده به پایان لیگ وارد دروازه مس رفسنجان کرد و سپس برای شرکت در یورو۲۰۲۴ راهی آلمان شد. همه این اتفاقات می‌توانست برای مدافع گرجستانی رخ ندهد، اگر مصدومیت غیرمنتظره پورعلی‌گنجی پیش نمی‌آمد. البته خود گئورگی هم در مقطعی از فصل به‌خاطر مصدومیت زانو چند بازی را از دست داد اما در نهایت به مقطع پایانی فصل و زدن گل قهرمانی رسید.

بهترین‌ها، مسن‌ترین‌ها، مصدوم‌ترین‌ها

حالا مرتضی پورعلی‌گنجی برگشته و دوباره هر ۳نفر در دسترس سرمربی هستند، ضمن اینکه با رفتن علی نعمتی و حنانوف حالا فقط فرشاد فرجی ذخیره این پست محسوب می‌شود. کنعانی‌زادگان، پورعلی‌گنجی و گولسیانی در کنار اینکه همگی مدافعان باکیفیت و باارزشی هستند، یک ویژگی مشترک هم دارند که ممکن است برای پرسپولیس دردسرساز شود. گولسیانی همان‌طور که اشاره شد از یک مصدومیت مزمن در زانویش رنج می‌برد و دو مدافع ایرانی هم از جمله بازیکنانی هستند که دو بار دچار پارگی رباط شده‌اند و هر دو پای چپ و راست‌شان با این مشکل روبه‌رو است. ۲مدافع ملی‌پوش با ۲رباط جراحی‌شده و یک مدافع خارجی با یک زانوی مشکوک، پرسپولیسی‌ها را همان‌قدر که به کیفیت این نفرات ایمان دارند از آینده آنها بیمناک می‌کند. از ابتدای فصلی که پیش روی تیم‌هاست تا پایان آن، هر لحظه احتمال مصدومیت این مدافعان مسن و شکننده (به لحاظ فیزیکی) وجود خواهد داشت. شاید پرسپولیس باز هم مجبور شود هفته‌هایی از فصل را بدون حضور یک یا تعدادی از این نفرات سپری کند. فراموش نکنیم که در دربی برگشت فصل گذشته هیچ یک از این ۳نفر در اختیار یحیی نبودند و مصدومیت و محرومیت باعث شد پرسپولیس با زوج نعمتی و فرجی به مصاف استقلال برود.

۹ و ۶؛ نیازهای خط میانی

پرسپولیس در دفاع میانی و خط حمله تیم کاملی است که نیازی به نفرات جدید ندارد. اما همان‌طور که ذکر شد در دفاع میانی خطر مصدومیت ستاره‌ها وجود دارد و در خط حمله هم نگرانی‌ها بر سر این است که ستاره‌های بازگشته به جمع سرخپوشان می‌توانند مثل دوران قبلی خودشان در این تیم موفق باشند یا نه. بازی علی علیپور -آقای گل لیگ هفدهم- را چند سالی است هیچکس ندیده و مصدومیتی که او طی این دوران متحمل شده نیز تردیدها را بیشتر می‌کند. ولی اگر این بازیکن شبیه سال‌های قبل از رفتنش برای پرسپولیس بازی کند و آل‌کثیر و عبدی هم در فرم خوبشان باشند خط حمله سرخپوشان در این فصل مشکلی نخواهد داشت. در خط میانی، معضل بزرگ همان پیدا کردن جانشین برای مهدی ترابی است و در عوض قرمزها می‌تواند خوشحال باشند که جواهری مثل اوستون اورونوف را از دست نداده‌اند. در این خط نیاز به خرید یک هافبک دفاعی هم احساس می‌شود.

دو هفته زمان و دو علامت سوال

در کنار تمام این نکات و چنان که همه می‌دانند ضروری‌ترین نیاز سرخپوشان در حال حاضر جذب یک دروازه‌بان و یک مدافع چپ است. دو پستی که ظاهرا فقط برای یکی از آنها می‌توان از بازیکن خارجی استفاده کرد و پرسپولیس برای پست دوم سهمیه خارجی نخواهد داشت. ولی بعید نیست مدیران پرسپولیس این مشکل را با توسل به تبصره‌های این قانون حل کنند و برای هر دو پست بازیکن خارجی بگیرند. در مورد دروازه‌بان چند گزینه داخلی از قبیل پورحمیدی، اخباری و حقیقی هم وجود دارد که هر از گاهی نام آنها شنیده می‌شود. اما در دفاع چپ ظاهرا هیچ گزینه ایرانی را نمی‌توان برای پرسپولیس متصور شد و این تیم با جدیت به دنبال مدافع خارجی است که شاید او هم مثل مدافع راست جدید این تیم از مراکش بیاید. در مجموع باید گفت پرسپولیس با وجود رفتن چند ستاره‌اش باز هم تیم کم‌ستاره‌ای نیست و لیست بازیکنانش نسبت به سایر رقبا ستاره‌های کمتری ندارد. اما خالی ماندن دو پست مهم این تیم، آن هم در فاصله فقط ۲هفته تا اولین بازی فصل جدید، نگرانی هواداران تیم قهرمان را به اوج رسانده است.

کد خبر 869963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha