یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی ادعایی را درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده و گفت که «شکست» دولت بایدن دلیل وقوع آن بوده است.

لیندزی گراهام

به گزارش همشهری‌آنلاین،‌ «لیندزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با تکرار ادعای این کشور مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، گفت که «شکست» جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کامالا هریس، معاون اول او می‌تواند منجر به تولید تسلیحات هسته‌ای از سوی ایران در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شود.

شبکه فاکس نیوز در این باره گزارش داد: گراهام در گفت‌وگو با برنامه «فیس د نِیشین» شبکه سی‌بی‌اس گفت که سنای آمریکا، هفته گذشته، گزارش «بهت‌آوری» را از مدیر آژانس اطلاعات ملی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران دریافت کرده است.

ادعای عجیب گراهام در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات ‌هسته‌ای جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، صرفا صلح‌آمیز است.

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از سختگیرانه‌ترین تدابیر بازرسی و راستی‌آزمایی را برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده است.

ایران در حال عمل به تعهدات خود ذیل توافقات با آژانس بوده و تعامل آن با آژانس ادامه دارد.

با این حال، گراهام گفت: چیزی که من نگران آن هستم، حرکتی سریع به سمت یک سلاح اتمی است. من بسیار نگرانم که نه‌تنها جبهه دومی(در جنگ اسراییل) گشوده شود، بلکه از این سه-چهار ماه پیش از انتخابات برای حرکت سریع به سمت یک سلاح هسته‌ای استفاده کنند و ما باید به آن‌ها اخطار بدهیم. نباید این اتفاق بیفتد.

پیشتر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده بود که ایران ممکن است «در مدت یک الی ۲ هفته» مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید سلاح اتمی تولید کند.

در حالی که بلینکن بی‌اثر شدن توافق هسته‌ای(برجام) را مقصر پیشرفت سریع فعالیت‌های هسته‌ای دانسته بود، گراهام به عملکرد بایدن و هریس اشاره کرد.

بایدن طی ۲ هفته گذشته، پس از انتقادهای بسیار به عملکرد ضعیف او در مقابل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا، کناره‌گیری کرده و هریس، معاون اول خود را به عنوان جایگزین خود تایید و از او حمایت کرد.

هریس، رسما، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهور آمریکا شده است که قرار است در نوامبر برگزار شود.

گراهام با گفتن این که بایدن و هریس «شکست بزرگی» از نظر کنترل ایران بوده‌اند، افزود که رژیم صهیونیستی در حال پرداختن بهای آن است.

آمریکا مدعی حمایت مالی و نظامی ایران از گروه‌های مقاومت منطقه، از جمله حماس و کنترل اقدامات آن‌ها است.

حماس در پی عملیات «طوفان الاقصی» در هفت اکتبر که آغازگر جنگ غزه و حملات تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی شد، بیش از ۹ ماه است که در حال مقاومت است.

مقامات ایران با حمایت از آرمان‌های آزادی‌بخش گروه‌های مقاومت منطقه، از جمله حماس، این ادعای آمریکا را رد کرده‌اند.

این سناتور آمریکایی در ادامه اظهارات ضدایرانی خود گفت، اگر به ایران اخطار داده نشود و برای حملات انجام‌شده به رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله لبنان پاسخگو نشود، آن‌ها(حزب‌الله لبنان) به هدف قرار دادن اراضی اشغالی ادامه خواهند داد.

او همچنین با مطرح کردن اظهاراتی جنگ‌طلبانه علیه ایران گفت: بنابراین، تا زمانی که ایرانی‌ها باور نکنند که به آن‌ها حمله خواهد شد و ما پالایشگاه‌های نفت آن‌ها را در فهرست هدف قرار می‌دهیم، پای ایران که در میان باشد، شاهد چیزهای بیشتری خواهیم بود.

اظهارات ضدایرانی گراهام با ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و دفاع از رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی بدون عضویت در معاهده ان‌پی‌تی(پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) دارای بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا است و با دهه‌ها اشغال فلسطین و پافشاری بر سیاست‌های اشغاگرانه خود، امنیت و ثبات این منطقه را به خطر انداخته است.

کد خبر 870076
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    1 0
    وقتی که عملا تهدیدمستقیم به حمله به خاک ایران از سوی کشوری که دارای بزرگترین زرادخانه هسته ای است میشویم عدم تولید و نداشتن سلاح هسته ای توسط ایران حماقت محض است.