محله یوسف‌آباد مسجد کم ندارد، اما چیزی حدود یک قرن ‍پیش قلعه تاریخی یوسف‌آبادی مسجد قدیمی داشت که با معماری خاصش زبانزد تهرانی‌ها بود.

یوسف آباد

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور : دیگر از قلعه قدیمی یوسف‌آباد خبری نیست و سال‌هاست مسجد قدیمی آن جایش را به یک حسینیه داده است؛ اما پای خاطرات قدیمی‌های محله که می‌نشینیم هنوز شکل و شمایل آن را به‌خوبی توصیف می‌کنند. محسن شاعری از ساکنان قدیمی یوسف‌آباد که با خانواده‌اش در قلعه زندگی می‌کردند، می‌گوید: «آن روزها تنها یک مسجد داشتیم که به مسجد قلعه معروف بود. مسجد گلدسته نداشت و دیوارهایش آجری بود. اما معماری باشکوه و خاصی داشت.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

شاعری می‌افزاید: «آجرها به‌صورت مستطیلی و مشبک در کنار هم قرار گرفته بود. مسجد شبستان زنانه نداشت و زنان بیرون مسجد در فضایی که برای نماز در نظر گرفته‌ شده بود نماز می خواندند. ماه محرم هیئت و دسته عزاداری بیرون مسجد مراسم برگزار می‌کردند و در داخل مسجد پذیرایی می‌شدند.»

به گفته این ساکن قدیمی یوسف‌آباد، وقتی بحث تقسیم اراضی و فروش آن به میان آمد فردی زمین مسجد را خرید و آن را وقف کرد. نقل است که او خواب دید این زمین را به حسینیه تبدیل کند و بعد از اینکه قلعه از بین رفت کم‌کم حسینیه نیز به مسجد اضافه شد و در حال حاضر با نام حسینیه سالار شهیدان میزبان اهالی است. آن روزها قلعه به‌صورت کدخدامنشانه اداره می‌شد و بیشتر مشکلات و گرفتاری با حضور بزرگان در همین مسجد به سرانجام نیک می‌رسید.

مسجد سالار شهیدان همان مسجد تاریخی قلعه یوسف‌آباد است

شاعری به سایر مساجد محله هم اشاره می‌کند و می‌گوید: « مسجد جمکران و مسجد مهدیه در یوسف‌آباد را خمینی‌های مقیم محله اداره می‌کردند و هنوز هم آن‌ها متولی این مساجد هستند. جماعتی از اهالی خمین و ترک‌های ابهر و قزوین سال ها پیش در یوسف‌آباد ساکن شدند. مسجد شفای یوسف‌آباد هم با نام سید رضی شیرازی متبرک بود و بسیاری به شوق دیدار و نمازخواندن درجوار او به مسجد شفا می‌آمدند. مسجد سادات‌ محله را هم ابوالقاسم عجائبی وقف کرد. مسجد سادات از پر رفت‌وآمدترین مساجد یوسف‌آباد است که به محلی برای دورهمی اهالی و رفع مشکلات تبدیل شده است.»

کد خبر 870169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha