چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹
۰ نفر

اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه خواست آب را برای دولت آقای پزشکیان گل‌آلود کند.

سیدهادی سیدافقهی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی برای همشهری نوشت:

اسرائیل در جریان ۲عملیات ترور خود در لبنان و ایران هزینه‌های تشدید تنش و جنگ در منطقه را می‌پردازد. این رژیم جلاد و آدمکش در حال غرق‌ شدن است؛ چون تمام اهدافش در غزه به بن‌بست خورده است. صهیونیست‌ها گفته بودند آزادی گروگان‌های خودشان در دست حماس را تضمین می‌کنند؛ فلسطینی‌ها را از نوار غزه کوچ می‌دهند؛ حماس را نابود می‌کنند و قدرت جدیدی را حاکم بر غزه می‌کنند، اما هیچ‌کدام از این اهداف محقق نشده است.

علت دوم مبادرت اسرائیل به حملات تروریستی در خارج از سرزمین‌های اشغالی این است که هرچه زمان می‌گذرد، اختلافات کیان غاصب و جامعه صهیونیستی روزبه‌روز شدیدتر و شکاف‌ها عمیق‌تر می‌شود. رژیم صهیونیستی بر همین اساس به‌دنبال ماجراجویی است تا نظرات داخل را علیه یک هدف و حادثه متمرکز و متحد کند.

علت سوم را باید در مواجهه آمریکایی‌ها نسبت به مسئله اسرائیل جست‌وجو کرد. ایالات متحده درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری است و به همین علت نسبت به ماجراجویی‌های نتانیاهو محتاطانه‌تر عمل می‌کند. نتانیاهو نیز چاره‌ای ندیده جز اینکه به کنگره آمریکا برود و در آنجا شعار بدهد. متأسفانه دولت در سایه و عقاب‌های حزب جمهوری و حزب دمکرات، این چراغ سبز را به اسرائیل نشان دادند که می‌تواند اقداماتی انجام دهد ولی نباید از آمریکا توقع داشته باشد که مستقیم وارد نبرد شود، بلکه تنها می‌تواند روی حمایت آمریکا حساب باز کند.

یکی از شیوه‌های حمایتی آمریکا ترور شهید هنیه بود که فضای حمایتی ایجاد کردند و اسرائیل موفق شد از یکی از کشورهای اطراف این شلیک را انجام دهد یا قبل از آن در ضاحیه جنوبی چنین حمایتی از اقدام تروریستی اسرائیل انجام شد. آمریکا قبل‌تر انبار مهمات حشدالشعبی را در جرف‌الصخر بابل منهدم کرد و ۴نفر را به شهادت رساند و باز قبل‌تر بندر الحدیده یمن با مشارکت جنگنده‌های آمریکایی هدف قرار گرفت.

همه عملیات‌های اخیر برای گسترش آتش جنگ غزه به خارج از سرزمین‌های اشغالی یعنی لبنان، یمن، عراق، سوریه و ایران است. نتانیاهو به‌دنبال این است که باقیمانده گلوله‌های خودش را به این کشورها بزند و این ایده را دارد که یا همه را با هم غرق می‌کند یا اینکه پیروز می‌شود، اما ترور شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی، یحیی عیاش و فتحی شقاقی در سرنوشت رژیم صهیونیستی چه تغییری ایجاد کرد؟ آیا محور مقاومت با شهادت سردار قاسم سلیمانی عقب‌نشینی کرد و ضعیف‌تر شد یا قوی‌تر شد؟

اما این ترور چه تأثیری در حوادث منطقه خواهد داشت؟ شهید اسماعیل هنیه شخصیت بزرگ‌منش، مبارز، تاریخی و به‌شدت گفتمانی و عقلانی و در عین حال مصر و ثابت‌قدم در مواضع خودش بود. او طی چند دور مذاکراتی که صورت گرفت انعطاف نشان داد ولی از حقوق مردم فلسطین عدول نکرد.

شعاری که دولت آقای پزشکیان هم سر داد مسئله آرامش و اتحاد منطقه در قالب گفتمان سازنده، شرکت‌های معنادار، تعاملات محترمانه، برابری و استقرار عدالت است که می‌تواند اسرائیل را منزوی کند. اسرائیل با این اقدام خواست آب را برای دولت آقای پزشکیان گل‌آلود کند.

رژیم صهیونیستی چندین هدف برای مبادرت به این ترور در ایران داشت؛ نخست اینکه شائبه‌های امنیتی و مشکوک مرتبط با ایران در قضیه ترور ایجاد شود و مسئله را از گردن خودش باز کند؛ دوم اینکه اگر از طرف ایران و متحدانش جوابی داده شد، باز هم مظلوم‌نمایی کند و اگر هم جواب داده نشد احساس پیروزی نماید چون حمله کرده و جوابی نگرفته است.

کد خبر 870963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha