حضور سرزده رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس پیش از ظهر روز سه‌شنبه در شرایطی رقم خورد که تعدادی از نمایندگان انتقادهایی را درباره برخی انتصابات اخیر در دولت و همچنین بعضی نکات مطرح شده ازسوی رئیس‌جمهور در نشست‌خبری روز دوشنبه مطرح کردند.

مجلس

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در نشست غیر رسمی مسعود پزشکیان با نمایندگان، که با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برگزار شد، ۱۴ نماینده به بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوع‌های مختلف پرداختند.

وضعیت اقتصادی و معیشتی، بحث قطع برق در برخی نقاط، لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی ازجمله ابرپروژه‌های حمل‌ونقلی و ریلی، رسیدگی به مشکلات شهرها و روستاهای مرزی، تسریع در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، توجه به قوانین بالادستی در انتصابات دولتی و وضعیت ناترازی‌های بانکی ازجمله مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده در این نشست بود.

اگرچه حضور غیرمنتظره رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس، نمود دیگری از رویکردهای همدلانه و همگرایانه دولت و مجلس به‌حساب می‌آید، اما روز سه‌شنبه انتقادهایی نیز ازسوی برخی نمایندگان مطرح شد؛ انتقادهایی که بیشتر درباره برخی انتصابات دولتی روزهای اخیر و همچنین بعضی نکات مطرح شده ازسوی پزشکیان در نشست‌خبری روز دوشنبه بود.

عباس گودرزی، عضو هیات‌رئیسه مجلس از نمایندگانی بود که به انتقاد از سخنان روز دوشنبه پزشکیان درباره موضوع «صدور انقلاب» پرداخت و امیرحسین ثابتی، نماینده تهران در مجلس هم از این گفته پزشکیان که «... با آمریکایی‌ها هم برادر هستیم» گلایه کرد. سید محمود نبویان، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز از دیگر نمایندگانی بود که موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور درباره FATF انتقاد کرد و آن را در مسیر «کاملا غلط» دولت روحانی ارزیابی کرد.

یک اتفاق خوب

یک عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه حضور روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور در مجلس غیرمنتظره بود، اظهارکرد: این حضور پیش‌بینی نشده، بیش از هر چیز ناشی از روحیه مردمی رئیس‌جمهور است. این حضور اتفاق غیرمنتظره‌ای بود، چراکه پس از پایان نشست علنی، اطلاع یافتیم که آقای پزشکیان در مجلس حضور یافته‌است.

مجتبی یوسفی با بیان اینکه حضور رئیس‌جمهور در مجلس اتفاق خوبی بود و بحث‌های سازنده‌ای هم مطرح شد، گفت: نکته مهم این است که هرچه تعامل‌ها میان دولت و مجلس بیشتر باشد، گره‌های بیشتری از مشکلات مردم گشوده خواهد شد. همان‌گونه که رهبرمعظم‌انقلاب اشاره کردند، موفقیت دولت، موفقت نظام است.

وی با بیان اینکه قاطبه مجلس با دولت همراه و همدل است، افزود: برخی می‌خواهند این‌گونه القا کنند که بعضی در داخل مجلس نمی‌خواهند دولت موفق شود. این درحالی است که مجلس تاکنون تمام قد از دولت حمایت کرده‌ و نمایندگان نشان داده‌اند که برای موفقیت دولت مصمم و پای کار هستند.

برخی منصوبان در دولت، چه سابقه ای دارند؟

فضای تعاملی مجلس و دولت

این عضو هیات رئیسه مجلس اظهارکرد: مجلس در جریان رای اعتماد به کابینه چهاردهم، نشان داد برای همراهی و همگامی با دولت به‌منظور دستیابی به موفقیت از عزم لازم برخوردار است. با وجود اینکه انتقادهایی به برنامه‌ها و سوابق اجرایی – سیاسی برخی وزرای پیشنهادی مطرح بود، اما مجلس ایستاد و به شخص پزشکیان اعتماد کرد و به همه کابینه رای‌اعتماد داد.

یوسفی با بیان اینکه فضای دیدار روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور با نمایندگان تعاملی بود، ادامه داد: درخواست تعامل طرفینی، از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده دراین نشست بود. موضوع مهم این است که نمایندگان درباره برخی انتصاب‌ها، انتقادهایی دارند که با پزشکیان مطرح کردند.

وی با اشاره به تناقض برخی انتصاب‌ها با رویکرد وفاق‌محور رئیس‌جمهور گفت: موضوع این است که حتما لازم نیست صدر تا ذیل دولت تغییر کنند؛ این در واقع هم دغدغه و هم وعده رئیس‌جمهور از آغاز رقابت‌های انتخاباتی بوده‌است. اینکه افراد به‌صرف انتصاب به دولتی، برکنار شوند، از جمله انتقادهای مطرح است که با رویکردهای رئیس‌جمهور نیز تناسب ندارد.

انتقاد به برخی انتصاب های پر حرف و حدیث

این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین با اشاره به انتقاد نمایندگان به برخی انتصاب‌های اخیر در بدنه دولت اظهارکرد: نکته دیگری که دراین نشست مطرح شد، درباره برخی انتصاب های پر حرف و حدیث بود که در چارچوب یک نگاه خاص سیاسی انتخاب و منصوب شده‌اند.

یوسفی با بیان اینکه مواضع گذشته برخی منصوب‌شدگان برای مردم سئوال‌برانگیز است، افزود: این دست انتصاب‌ها با مشی رئیس‌جمهور همخوانی چندانی ندارد، چراکه افراد منصوب شده از یک طیف سیاسی خاص هستند.

وی ادامه داد: تغییر نگاه و رویکرد سیاسی با توجه به تغییر دولت، موضوعی طبیعی است، اما نکته اینجاست که برخی افراد منصوب شده، در گذشته موضع‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌های خاص سیاسی داشته‌اند که نمی‌توان صرفا نگاه و رویکرد سیاسی آنها نبوده، بلکه سبب ایجاد التهاب در جامعه شده و آسیب‌هایی را به کشور، مردم و نظام وارد کرده‌است.

یوسفی با بیان اینکه پذیرش همه جریان‌های نظام سبب تضارب آرا می‌شود و امری پسندیده است، ادامه داد: برخی منصوب شدگان از افرادی هستند که در گذشته نظام را متهم به تقلب در انتخابات کردند و این موضوع با حضور آنان در جایگاه‌های دولتی در تناقض است.

احتمال اشتباه در تعیین اولویت ها

این نماینده با بیان اینکه متهم کردن نظام به تقلب انتخاباتی «نظر دادن» نیست، تصریح کرد: اینکه برخی منصوب‌شدگان در به کف خیابان آوردن مردم در حوادث سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۴۰۱ نقش داشتند، دیگر نظر شخصی نیست، چراکه این حوادث آسیب‌های قابل‌توجهی را متوجه مردم و نظام کرد.

یوسفی با بیان اینکه دولت حق دارد افرادی با نگاه سیاسی نزدیک به خود را در سمت‌های مختلف منصوب کند، ادامه داد: اگر فردی که نظام را به تقلب متهم کرده، مسئولیت اجرایی بگیرد و بخواهد از آرمان‌های نظام دفاع کند، آسیب‌های مختلفی به‌همراه دارد که یکی از آنها، بروز اشتباه در تعیین اولویت‌های اصلی و فرعی است.

وی با بیان اینکه امروز اصلی‌ترین اولویت مردم، موضوع‌های اقتصادی و بحث معیشت است، اضافه‌کرد: برخی انتصاب‌ها خطر دامن زدن به دوقطبی‌ها کاذب را به‌دنبال دارد و سبب می‌شود مشکلات اصلی جامعه و مردم به فراموشی سپرده شود.

کد خبر 882421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha