عملیات‌های نظامی مهمی شب‌ها انجام شده‌اند. علت چنین انتخاب‌هایی بنا به توضیحات منابع نظامی و دفاعی چند مورد معدود کلیدی هستند.

شلیک موشک - اسراییل

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: عملیات‌های نظامی مهمی از ایران طی سال‌های اخیر در اوقات شب انجام شدند، از جمله حمله موشکی و پهپادی ۲۵ فروردین امسال سپاه به اسرائیل یا حمله موشکی شبانه به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در سال ۱۳۹۸. بر مبنای چنین سابقه‌ای، رسانه‌ها و افکار عمومی انتظار دارند حمله تلافی‌جویانه جدید ایران به اسرائیل نیز در اوقات شبانه انجام شود.

نمونه‌های دیگری از عملیات‌های نظامی مهم و بزرگ که شب انجام شده‌اند هم وجود دارد، مثل عملیات انتقال گروگان‌ها در ایران (۱۹۸۰): این عملیات نظامی آمریکا برای نجات گروگان‌های آمریکایی در تهران در سال ۱۹۸۰ میلادی انجام شد که در نهایت شکست خورد. این عملیات در شب انجام شد تا عامل غافلگیری و پنهانکاری باشد. حمله به بغداد در جنگ عراق (۲۰۰۳): ایالات متحده و متحدانش حمله به بغداد را در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ در شب آغاز کردند تا بتوانند از عوامل پنهانکاری و کاهش تلفات غیرنظامی بهره ببرند. حمله به اسامه بن لادن در پاکستان (۲۰۱۱): عملیات نیروهای آمریکایی برای کشتن اسامه بن لادن رهبر القاعده در پاکستان در شب انجام شد تا احتمال موفقیت را افزایش دهد. عملیات نیروهای ویژه در سوریه (۲۰۱۹): حمله نیروهای آمریکایی به رهبر داعش ابوبکر البغدادی در سوریه در شب انجام شد تا پنهانکاری و غافلگیری را افزایش دهد. این نمونه‌ها نشان می‌دهند که عملیات نظامی بزرگ و حساس اغلب در شب انجام می‌شوند تا از مزایای تاکتیکی و استراتژیک تاریکی شب بهره ببرند.

براساس منابع مختلف نظامی و دفاعی انتخاب اوقات تاریک برای حملات موشکی و البته زمینی حداقل ۵ علت دارد.

نخست، پنهانکاری و غافلگیری: انجام عملیات در زیر پوشش تاریکی شب، شناسایی آن را برای هدف مشکل‌تر می‌کند تا بتواند در برابرش دفاع کند. در حمله موشکی شبانه عنصر غافلگیری نیز تقویت می‌شود.

دوم، اجتناب از تلفات غیرنظامی: انجام حملات در شب زمانی که افراد غیرنظامی کمتری در خیابان هستند، می‌تواند به حداقل کردن تلفات غیرنظامی و خسارات جانبی کمک کند، که اغلب مسئله مهمی برای جنگ‌هاست.

سوم، اجتناب از ماهواره‌ها و حسگرها: بسیاری از حسگرهای نظامی، ماهواره‌های تجسسی و سیستم‌های هشدار اولیه در شب کمتر موثر هستند، که باعث می‌شود شناسایی و ردیابی تهدیدهای در حال ورود دشوارتر شود.

چهارم، مزایای لجستیکی: دمای خنک‌تر و فعالیت کم‌تر در شب می‌تواند مزایای عملیاتی را برای نیروهای حمله‌کننده فراهم کند، مانند تسهیل حرکت و مستقر شدن.

پنجم، تاثیر روانی: حملات شبانه می‌توانند تاثیر روانی بیشتری بر جمعیت هدف و نیروهای مسلح داشته باشند و ترس و عدم اطمینان را افزایش دهند.

بنابراین، تاریکی شب مزایای تاکتیکی، راهبردی و روانی ارائه می‌دهد که آن را به زمان جذاب‌تری برای چنین حملات فرامرزی در منطقه خاورمیانه تبدیل می‌کند. هدف معمولاً بهینه‌سازی اثربخشی حمله با حداقل کردن خطرات و معایب است.

کد خبر 872439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 0
    شما بزنید، اصل غافلگیری را هم درش لحاظ کنید، قبلش هم بهشون اطلاع ندید مثل خودشون، هر وقت دوست داشتید بزنید