به‌دلیل قرعه سخت روزهای پایانی، ۳تیم لیگ برتری از همین امروز می‌توانند نگران آخرین روزهای فصل باشند؛ سپاهان در آن بالا و ۲تیم در پایین.

سپاهان

همشهری آنلاین- فقط ۱۰روز تا آغاز فصل جدید لیگ برتر ایران باقی مانده و علاقه‌مندان فوتبال داخلی که مدت‌هاست دلتنگ تماشای این رقابت‌ها هستند از حالا روزشماری برای تماشای هفته اول را آغاز کرده‌اند. اولین بازی از بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر ایران، مصاف قهرمان فصل گذشته با ذوب‌آهن خواهد بود و استقلالی‌ها هم یک روز بعد باید به زمین تیم شمس‌آذر قزوین بروند؛ تیمی که ۲روز قبل شاهد استعفای سرمربی جوان خودش بود و احتمالا فصل را با شرایط نابسامانی آغاز خواهد کرد. سبک‌تر بودن بازی استقلال نسبت به رقیب دیرینه‌اش اتفاقی است که فقط محدود به هفته اول نیست و آبی‌ها می‌توانند خوشحال باشند که در چند هفته ابتدایی قرعه آسان‌تری نسبت به رقیب دارند و فرصت خوبی برای شکل گرفتن ترکیب جدید، نصیبشان شده است. این موضوع در مورد تیم سپاهان هم صدق می‌کند که در روزهای نخست چند بازی نسبتا آسان با تیم‌های تازه‌صعودکرده خواهند داشت. معمولا در لیگ برتر ایران -برخلاف لیگ‌های معتبر دنیا- تیم‌ها در فاصله میان دو فصل بازیکنان زیادی را جابه‌جا می‌کنند و در برخی موارد میزان تغییرات در ترکیب آنها از ۵۰درصد هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل اغلب تیم‌ها به یک گروه کاملا جدید و ناشناخته تبدیل می‌شوند که برای شکل گرفتن و هماهنگ شدن، نیاز به فرصت زیادی دارند. همین موضوع باعث می‌شود آسان‌تر بودن بازی‌های ابتدایی، اهمیت زیادی پیدا کند و نتیجه قرعه‌کشی تاثیر قابل‌توجهی بر نتایج لیگ بگذارد. از این رو مقایسه کردن قرعه تیم‌های مدعی در هفته‌های ابتدایی، رسمی است که همیشه بعد از قرعه‌کشی لیگ برتر انجام می‌شود. اما سکه قرعه‌کشی یک روی دیگر هم دارد که نمی‌توان از آن غافل شد؛ ترتیب بازی‌ها در هفته‌های پایانی موضوعی است که می‌تواند به شکل دیگری بر روی صعود و سقوط تیم‌ها اثر بگذارد. در روزهای انتهایی لیگ، یعنی دقیقا در جایی که بازی‌ها حساس‌تر و امتیاز گرفتن سخت‌تر می‌شود، چه خوشبخت خواهند بود تیم‌هایی که بازی‌های ساده‌تری در پیش دارند و با حریفان آسان‌تری روبه‌رو می‌شوند. در تاریخ لیگ برتر ایران کم نبوده‌اند تیم‌هایی که به‌دلیل سختی بازی‌های آخر، ناگهان قهرمانی را از دست داده‌اند و یا برخلاف پیش‌بینی‌ها از لیگ برتر سقوط کرده‌اند. امسال سپاهان در بین تیم‌های مدعی قهرمانی و شمس‌آذر، هوادار و چادرملو از میان تیم‌های در خطر سقوط، سخت‌ترین قرعه را در هفته‌های آخر دارند و از این لحاظ بدشانس‌ترین تیم‌ها محسوب می‌شوند.

بهار ۱۴۰۴؛ فصل سخت سپاهان

نگاهی به جدول بازی‌ها نشان می‌دهد تیم سپاهان دقیقا به همان اندازه که در ابتدای بازی‌ها مسیر ساده‌ای دارد در هفته‌های پایانی روزهای سختی را سپری خواهد کرد. زردپوشان اصفهان لیگ۲۴ را با ملاقات دو تیم تازه‌وارد شروع می‌کنند اما در عوض ۴هفته آخر نیمی از بازی‌هایشان با استقلال و پرسپولیس خواهد بود. تیم مورایس در هفته‌های دوازدهم و بیست‌وهفتم با پرسپولیس روبه‌رو می‌شود. یعنی بازی برگشت این دو تیم ۳هفته قبل از پایان لیگ است که از قضا در آن بازی اصفهانی‌ها میهمان هستند. رویارویی سپاهان با استقلال تهران هم درست در روز آخر مسابقات رخ می‌دهد؛ هفته پانزدهم در تهران و هفته سی‌ام در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان. در هفته۲۷ استقلالی‌ها با رضایت خاصی شاهد امتیازاتی هستند که سپاهان و پرسپولیس در تقابل مستقیم از دست می‌دهند و در هفته پایانی هم پرسپولیس از دوئل سپاهان و استقلال سود خواهد برد. و البته خوشحال‌ترین تیم مدعی در آن مقطع تراکتور خواهد بود که اگر در کورس قهرمانی باشد از کشت‌وکشتار ۳رقیبش در این دوئل‌ها بیشترین سود را خواهد برد. تبریزی‌ها بر خلاف سایر مدعیان در ۵هفته پایانی هیچ حریف بزرگ و قدرتمندی ندارند. مهم‌ترین بازی‌های تراکتور در آن مقطع با ملوان و شمس‌آذر خواهد بود که رتبه‌های ششم و هشتم فصل گذشته را دارند و تازه مشخص نیست امسال همان کیفیت را داشته باشند. نساجی، استقلال خوزستان و چادرملو هم ۳حریف دیگر هستند که یا تازه صعود کرده‌اند و یا در آخرین روزها از سقوط گریخته‌اند. در بین ۴تیم مدعی قهرمانی، استقلال که علاوه بر سپاهان باید با فولاد و گل‌گهر و آلومینیوم بازی کند صاحب دومین قرعه سخت در روزهای پایانی است. پرسپولیس و تراکتور اما آسان‌ترین قرعه روزهای پایانی را در میان تمامی ۱۶تیم دارند. این نتیجه‌گیری با یک محاسبه ریاضی و بر اساس رتبه تیم‌های حریف در فصل گذشته انجام شده است.

ادامه سقوط تهرانی‌ها؟

و اما انتهای جدول؛ شاید حدس زدن گزینه‌های سقوط در فصل آینده، آن هم از امروز و قبل از آغاز رسمی رقابت‌ها کار غیرممکنی باشد. اما از چند تیم می‌توان نام برد که با توجه به لیست بازیکنان و روند آماده‌سازی، احتمال حضورشان در انتهای جدول بیش از بقیه تیم‌هاست. چادرملو که خریدهای آنچنانی نداشته و سیاستش آغاز لیگ برتر با همان ترکیب لیگ یکی است، هوادار که سال گذشته در مرز سقوط بود و امسال هم دیرتر از همه صاحب سرمربی شده و استقلال خوزستان که انگار همان تیم چهاردهم فصل قبلی است. شمس‌آذر قزوین هم اگرچه فصل گذشته پدیده شگفتی‌ساز لیگ بود و در نیمه بالای جدول قرار گرفت اما امسال تقریبا تمامی بازیکنان تاثیرگذارش را از دست داده و اوضاعش در نقل‌وانتقالات به‌قدری ناامیدکننده بوده که مازیار زارع را وادار به استعفا کرده است. بنابراین بعید نیست تیم هشتم فصل گذشته هم در این فصل به گزینه سقوط تبدیل شود. از میان تیم‌های نامبرده چادرملو سخت‌ترین بازی‌ها را در روزهای آخر لیگ دارد. نماینده یزد در ۵هفته آخر به ترتیب با تراکتور، آلومینیوم، فولاد، استقلال و گل‌گهر روبه‌رو می‌شود. لیستی که با همین یک نگاه هم بیننده را دچار وحشت می‌کند. اگر چادرملو تا قبل از این بازی‌ها قعرنشین باشد، فرارش از قعرنشینی در این ۵بازی تقریبا غیرممکن خواهد بود. تیم هوادار هم تقریبا دچار همین مشکل است. شاگردان مهدی رحمتی که معلوم نیست در روزهای آخر هم شاگرد همین سرمربی باشند در ۲هفته پایانی سپاهان و پرسپولیس را در مقابل دارند! یعنی هوادار باید در پایان هفته۲۸ حداقل ۶امتیاز با منطقه سقوط فاصله داشته باشند وگرنه با ۲شکست کاملا محتمل مقابل ۲مدعی قهرمانی سقوط خواهد کرد. شرایط هوادار در این فصل خیلی شبیه پیکان در فصل گذشته است که تا سه چهار هفته آخر شانس بقایش خیلی بیشتر از رقبا بود اما قرعه سخت روزهای پایانی کار دستش داد.

کد خبر 872260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha