رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم تامین پایدار ارز دارو و با بیان اینکه در چند ماه اخیر تامین نقدینگی دارو مقداری ناپایدار شده است، نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه به موضوع تخصیص ارز دارو را خواستار شد.

داروهای اربعین

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سید حیدر محمدی در نشستی خبری درباره کمبودهای دارویی گفت: در حال حاضر وضعیت بازار دارویی کشور پایدار است؛ اما لازم است جهت تامین به موقع دارو، وضعیت تامین ارز دارو نیز پایدار باشد. این در حالیست که در چند ماه اخیر مقداری تامین نقدینگی دارو ناپایدار شده است.

وی با اشاره به تغییرات جدید مدیریتی در سازمان برنامه و بودجه، نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه به سازمان غذا و دارو را خواستار شد.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به عملکرد طرح دارویار در حدود بیش از دو سال اجرای این طرح افزود: برای امسال ۱۲۶ همت (هزار میلیارد تومان) برای دارویار درخواست بودجه داشتیم که ۷۵ همت آن مصوب شد. در حال حاضر و با گذشته حدود ۵ ماه از سال، حدود ۱۵ همت این مبلغ به سازمان غذا و دارو تحویل شده است.

وی گفت: از سازمان بودجه برنامه و بودجه می‌خواهیم که با توجه به اهمیت تامین به موقع دارو تجهیزات و شیر خشک، نگاه ویژه‌ای به تخصیص‌های به موقع به این حوزه داشته باشند.

محمدی همچنین به پروانه‌های IRC دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: به لحاظ عددی حدود ۹۹ درصد بازار دارویی کشور تولید داخل و یک درصد وارداتی است. همچنین به لحاظ ریالی ۸۲ درصد بازار دارویی تولید داخل و ۱۸ درصد وارداتی است.

وی همچنین به وضعیت بیمه و یارانه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی، ۱۰۸۲ ایندکس و ۱۵۳۳ خدمت بیمه است. ۱۶۵۵ قلم نیز غیربیمه‌ای است. در حوزه دارو نیز از ۳۷۰۰ قلم ژنریک، ۲۶۲۷ قلم بیمه‌ای و ۴۰۱ قلم نیز مشمول دارویار و ۷۰۸ قلم نیز غیربیمه‌ای است.

وی همچنین گفت: ارزش بازار دارو در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین ارزش بازار تجهیزات پزشکی در سال گذشته حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده‌ است.

محمدی همچنین درباره شیر خشک‌های تولید داخل گفت: ۸۲ درصد شیر خشک‌های رگولار تولید داخل است و ۱۸ درصد وارداتی است که اغلب متابولیک هستند.

وی همچنین در ادامه صحبت‌هایش تورم نقطه به نقطه حوزه سلامت را در سال گذشته تشریح کرد و گفت: در مجموع تورم حوزه سلامت در مقایسه با سایر حوزه‌ها منطقی است و به هیچ وجه بالاتر نیست و حتی تورم حوزه سلامت در سال گذشته بسیار کمتر از سایر حوزه‌هاست.

محمدی درباره تسویه بدهی مراکز درمانی و وضعیت پرداخت‌های بیمه‌ای نیز گفت: وضعیت پرداخت بیمه‌ها با اجرای طرح دارویار نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. همچنین در سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تهاتر انجام داده‌ایم.

محمدی در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به انتشار آمارنامه دارویی سال گذشته افزود: آمارنامه دارویی غیر آنلاین سال ۱۴۰۲ نیز طی چند روز آینده منتشر می‌شود.

کد خبر 872337
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha