داروهای لاغری روی مدیریت قند خون کار می‌کنند، یعنی باعث می‌شوند که قند خون فرد پائین نیاید و فرد با همان میزان انسولینی که دارد بتواند قند خون خود را کنترل کند و جلوی گرسنگی‌اش گرفته شود.

لاغری

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: چاقی عوارض زیادی بر سلامت بدن دارد و لاغری هم به دلیل تاثیراتش بر سلامت عمومی و ظاهر افراد، طرفداران زیادی پیدا کرده تا جایی که بسیاری از سلبریتی‌ها و سیاستمداران به دنبال داروهای کاهش وزن هستند. حتی به ادعای سرویس اطلاعات ملی (NIS) که آژانس اصلی جاسوسی کره جنوبی است، کره شمالی هم برای مقابله با افزایش وزن شدید رهبر این کشور به دنبال داروی خارجی است. آنها اعلام کرده‌اند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از مشکلات سلامتی ناشی از چاقی از جمله فشار خون بالا و دیابت رنج می برد. حتی در ایران هم بسیاری از افراد با اضافه وزن به دنبال سریع‌ترین راه‌های کاهش وزن هستند که از جمله آنها داروهای لاغری است که تبلیغات متعددی هم درباره آنها صورت می‌گیرد.

دکتر مجید حسن قمی، نایب رئیس انجمن تغذیه ایران درباره عملکرد انواع مختلف داروهای لاغری، جدیدترین داروهایی که در عرصه کاهش وزن کاربرد دارند و دلیل عدم حضور آمپول‌ها و قرص‌های اوزمپیک و مونجارو در بازار ایران همچنین قرص‌ها و داروهای لاغری که در حال حاضر در کشور موجود هستند چند نکته جالب را مطرح می‌کند.

او درباره دسته‌های متفاوت داروهای لاغری و عملکرد آن‌ها گفت: برخی از داروهای لاغری باعث کاهش اشتها می‌شوند، بعضی از آن‌ها متابولیسم را افزایش می‌دهند، برخی از آن‌ها نیز جلوی جذب مواد غذایی را می‌گیرند، برخی از آن‌ها نیز زمان ترانزیت یا گذر غذا از دستگاه گوارش را با تاخیر مواجه می‌کنند. در برخی از موارد نیز برای درمان چاقی و کاهش وزن بسته به اینکه بیمار چه مشکلی دارد یا مشکل وی تا چه اندازه حاد است از ترکیبی از این داروها نیز استفاده می‌شود.

او به جدیدترین داروهایی که در عرصه لاغری در خارج از کشور استفاده می‌شوند، اشاره کرد و گفت: یک سری از داروهای لاغری هم مانند «اوزمپیک» و «مونجارو» وارد بازار آمریکا و یک تعداد دیگری از کشورهای دنیا شده که داروهای جدیدی محسوب می‌شوند و گوشه چشمی هم به لاغری دارند. داروی اوزمپیک را در اصل برای افراد دیابتی استفاده می‌کنند مانند همان داروهایی از گروه سماگلوتایدهایی (داروهای ضد دیابت برای درمان دیابت نوع ۲ که همزمان به عنوان یک داروی ضد چاقی مورد استفاده برای مدیریت طولانی مدت وزن نیز کاربرد دارند) که در بازار ایران نیز هست، البته گفته می‌شود که اوزمپیک و مونجارو اثربخشی بهتری در زمینه لاغری دارند. داروهایی که به صورت تزریقی برای افراد دیابتی استفاده می‌شود معمولا هر روز تزریق می‌شوند، اما تزریق اوزمپیک به صورت هفتگی است و نگرانی‌ها در مورد تزریق زیاد دارو به بیمار هم از بین می‌رود، کپسول مانجارو نیز می‌تواند به لاغری کمک کند.

مهمترین ویژگی‌های قرص‌های لاغری پرطرفدار | چرا 2 داروی معروف جهان در بازار ایران نیستند؟

این متخصص تغذیه درباره عملکرد این داروها بیان کرد: این داروها در واقع روی مدیریت قند خون کار می‌کنند، یعنی باعث می‌شوند که قند خون فرد پائین نیاید و فرد با همان میزان انسولینی که دارد بتواند قند خون خود را کنترل کند و جلوی گرسنگی‌اش گرفته شود. مکانیسم اثر این دارو این گونه است که به مدیریت قند خون کمک می‌کند. اما اگر قند خون مدیریت نشود، امکان دارد کاهش پیدا کند که این افت قند خون نیز باعث ایجاد حس گرسنگی در فرد و غذا خوردن بیش از حد او می‌شود.

او درباره وضعیت استفاده از اوزمپیک و مانجارو در ایران هم گفت: این داروها در بازار ایران نیستند، درست است که سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز عرضه آمپول‌های اوزمپیک و مونجارو را داده اما به دلیل اینکه در ایران مجوز واردات این داروها صادر نشده، در کشور ما موجود نیستند و از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم، انواع متفاوت دیگری از این نوع داروها در ایران موجود هستند، بنابراین نیازی نیست که ما حتما آمپول اوزمپیک داشته باشیم. تصور نمی‌کنم سازمان غذا و داروی ما برنامه‌ای برای وارد کردن این داروها داشته باشد. هر کدام از این داروها هم که در بازار هستند، به صورت قاچاق وارد شده‌اند. البته انواع دیگری از داروهای لاغری خارجی و تولید ایران در بازار داریم، ما داروهای لاغری یا داروهای ضد دیابت که برای مدیریت وزن نیز کاربرد دارند را خودمان تولید می‌کنیم.

حسن قمی درباره کارایی قرص متفورمین در زمینه لاغری عنوان کرد: متفورمین از جمله داروهایی است که می‌توان گفت آن را دیگر تقریبا کنار گذاشته‌اند، یعنی امروز دیگر داروی پر مصرفی نیست، معمولا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم از این دارو را به منظور کمک به پائین نگهداشتن قند خون استفاده می‌کردند، این دارو کمک می‌کرد گلوکزی که توسط کبد در بدن ساخته می‌شد، کاهش پیدا کند و تا حدی هم به اثر بخشی بهتر انسولین موجود در بدن کمک می‌کرد. اما مکانیسم اثر آن با اوزمپیک و مانجارو فرق می‌کند، متفورمین در یک دسته دارویی قرار دارد و آن دو دارو متعلق به دسته دیگری هستند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 871406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha