چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹
۰ نفر

ٰٰداده‌های رسمی در چین نشان می‌دهند شمار زوج‌های چینی که در نیمه اول سال ازدواج کرده‌اند به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۱۳ رسیده است، زیرا شمار بیشتری از جوانان در بحبوحه کندی رشد اقتصاد و افزایش هزینه‌های زندگی عروسی‌هایشان را به تعویق می‌اندازند.

به گزارش همشهری آنلاین تعداد ازدواج‌ها در چین ارتباط نزدیکی با تعداد تولدها دارد و این کاهش احتمالاً باعث ناراحتی سیاست‌گذارانی می‌شود که تلاش زیادی برای افزایش رشد جمعیتی کرده‌اند که برای دو سال متوالی در حال کاهش بوده است.

داده‌های ثبت ازدواج در چین نشان می‌دهد که درمجموع ۳.۴۳ میلیون زوج در شش‌ماهه اول سال ازدواج کردند که ۴۹۸۰۰۰ زوج نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

به دلیل مشوق‌های گسترده و سیاست‌هایی ازجمله الزام والدین به ارائه گواهی ازدواج برای ثبت‌نام فرزندشان و دریافت مزایای دولتی، ازدواج به عنوان پیش‌نیاز برای داشتن فرزند تلقی می‌شود.

بسیاری از جوانان با کاهش رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان به دلیل دورنمای شغلی ضعیف و نگرانی در مورد آینده، ترجیح می‌دهند که مجرد بمانند یا ازدواجشان را به تأخیر بیندازند.

نرخ ازدواج در چین از سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است. کارشناسان می‌گویند درحالی‌که در سال ۲۰۲۳ پس از کاهش محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا افزایش اندکی در تقاضا برای ازدواج مشاهده شد، انتظار می‌رود میزان ازدواج در سال جاری به کمترین میزان خود از سال ۱۹۸۰ تاکنون برسد.

ازجمله دلایلی که برای کاهش ثبت‌نام ازدواج ذکر می‌شود، می‌توان به کاهش تعداد جوانان، افزایش تعداد مردان در جمعیت قابل ازدواج در مقایسه با زنان، گرانی هزینه ازدواج و تغییر نگرش‌های جوانان اشاره کرد.

زنان به دنبال کیفیت بالاتر زندگی هستند

کارشناسان می‌گویند تغییر اساسی روند کاهشی نرخ زادوولد در چین در بلندمدت تغییر اساسی دشوار خواهد بود مگر اینکه سیاست‌های قابل‌توجه حمایتی از بچه‌دار شدن در آینده برای رفع این چالش اجرا شود.

داده‌ها نشان می‌دهند که تعداد ازدواج‌ها در چین از سال ۲۰۱۴ سالانه کاهش یافته است و در سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۱۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۲۲ به زیر ۷ میلیون رسیده است. درحالی‌که در سال گذشته افزایش جزئی وجود داشت، روند نزولی همچنان ادامه دارد.

یائو یانگ، استاد برجسته دانشگاه پکن، معتقد است که کاهش ازدواج و نرخ زادوولد در جوامع آسیای شرقی، جایی که معمولاً انتظار می‌رود زنان اکثر مسئولیت‌های مراقبت از کودکان و آموزش را بر عهده بگیرند، با توسعه سریع اقتصادی در سال‌های اخیر مرتبط است. .

به گفته او، زنان در کشورهای آسیای شرقی، ازجمله چین، در پس‌زمینه تحصیل بهتر و درآمد بالاتر، به‌طور فزاینده‌ای به دنبال کیفیت بالاتر زندگی و توسعه شغلی هستند. این امر نه‌تنها بار زنان را پس از ازدواج افزایش می‌دهد، بلکه نگرانی آنها را در مورد زندگی آینده آنها نیز افزایش می‌دهد.

یائو افزود، این وضعیت همراه با بهبود استانداردهای زندگی باعث شده است که زنان نگرش محتاطانه‌تری نسبت به ازدواج و زایمان اتخاذ کنند.

نگرانی درباره آینده

بر اساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۱ به‌وسیله یک پورتال استخدام در چین در میان متخصصان مجرد شاغل انجام شد، بیش از ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگان زن گفتند که به دلیل «نگرانی در مورد کاهش کیفیت زندگی خود» ازدواج نکردند، درحالی‌که حدود ۵۴ درصد پاسخ‌دهندگان مرد «شرایط مالی محدود» را به عنوان دلیل اصلی انتخاب کردند.

ژو هایوانگ پژوهشگر آکادمی علوم اجتماعی شانگهای موافق است که عوامل اجتماعی-اقتصادی نقش مهمی در تصمیم‌گیری جوانان در مورد ازدواج دارند.

او می‌گوید: «اگر جوانان احساس کنند که استخدام و ثبات شغلی‌شان تضمین نمی‌شود و نسبت به افزایش درآمدشان در آینده خوش‌بین نباشند، برخی ترجیح می‌دهند روابط و ازدواج را به تعویق بیندازند و تنها پس از احراز شرایط به ازدواج فکر می‌کنند.»

داده‌های سرشماری نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، میانگین سنی ازدواج مردان در چین از ۲۵.۷۵ به ۲۹.۳۸ و برای زنان از ۲۴ به ۲۷.۹۵ افزایش یافته است.

منبع: چاینا دیلی

کد خبر 872458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    برای جمعیت دومیلیاردی چین بیایید گریه کنیم