«بیوه سیاه» عنکبوتی است که خیلی‌ها از آن می‌ترسند. می‌گویند سم گونه ماده این جانور ۱۵ برابر بیشتر از مار زنگی کشنده است ولی تحقیقات با داده‌های بزرگ، نشان داده با وجود بدنام بودن، نیش Latrodectus به ندرت باعث مرگ یا عوارض جدی می‌شود.

عنکبوت بیوه سیاه

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: اخیرا کارشناسان حفاظت محیط زیست بهبهان در پی گزارش مشاهده این عنکبوت به محل رفتند و دیدند که حشره گزارش شده نسخه کاذب عنکبوت سیاه است. عنکبوت بیوه کاذب (False Widow Spider) معمولاً به دلیل شباهت ظاهری به نام بیوه سیاه دروغین هم معروف است. این عنکبوت معمولاً در مناطقی با آب و هوای گرم و معتدل یافت می‌شود.

بیوه کاذب نیز به مانند بیوه واقعی در استان‌هایی با شرایط آب و هوایی گرم‌تر و مناطق شهری، روستایی، و حاشیه‌ی باغات و مزارع دیده می‌شود. بیوه کاذب علی‌رغم ظاهر مشابه عنکبوت‌های بیوه، خطری برای انسان ندارند. بیوه‌های کاذب در مقایسه با بیوه‌های حقیقی، عموما بدنی براق‌تر، شکمی کشیده‌تر و پاهایی کوتاه‌تر دارند.

بیوه‌ای که کارشناسان محیط زیست را سرکار گذاشت
عنکبوت بیوه کاذب

عنکبوت بیوه کاذب از خانواده تریدیادای است و با عنکبوت‌های بیوه سیاه در یک خانواده هستند و تارهایی مشابه عنکبوت‌های بیوه سیاه ولی سست‌تر می‌تنند و در جاهای تاریک و نمناک و خنک لانه‌سازی دارند. عنکبوت‌های بیوه کاذب جثه کمی کوچک‌تر از عنکبوت‌های بیوه واقعی دارند و در بیشتر نقاط دنیا و ایران با گونه‌های متنوع پراکندگی دارند.

البته ممکن است بیوه‌های کاذب انواع خال‌ها را داشته باشند:

بیوه‌ای که کارشناسان محیط زیست را سرکار گذاشت

چرا باید از بیوه واقعی ترسید؟

عنکبوت های بیوه واقعی شامل بیوه سیاه، بیوه قرمز و بیوه قهوه‌ای است. عنکبوت بیوه سیاه یا عنکبوت پشت قرمز ۵ گونه مختلف در ایران دارد. ولی میزان مرگ‌ومیر ناشی از عنکبوت بیوه سیاه بسیار کم است. به دلیل پیشرفت‌های پزشکی و در دسترس بودن پادزهر و درمان‌های مناسب، مرگ ناشی از گزش عنکبوت بیوه سیاه امری نادر است. به طور کلی، بیشتر افراد پس از گزش بهبود می‌یابند، هرچند که ممکن است درد و ناراحتی زیادی را تجربه کنند. البته گزش عنکبوت سمی در شمال شرق ایران نسبتاً شایع بوده و منجر به عوارض و بندرت مرگ و میر در کودکان و افراد مسن می‌شود.

بیوه‌ای که کارشناسان محیط زیست را سرکار گذاشت

عنکبوت بیوه سیاه یا عنکبوت پشت قرمز در طول فعالیت جفتگیری، دست به همنوع‌خواری جنسی می‌زند. تقریباً از هر ۳ مورد جفت‌گیری، ۲ مورد آن منجر به قربانی شدن کامل جنس نر می‌شود و آن دسته از نرهایی که خورده نمی‌شوند، در مدت زمان کمی بعد از جفت‌گیری، از شدت جراحات وارده می‌میرند.

ویژگی ظاهری: بدن سیاه رنگ همراه با دو علامت مثلثی مایل به قرمز. این دو مثلث قرمز رنگ به یکدیگر متصل شده و شکلی شبیه به ساعت شنی ایجاد می‌کنند.

اندازه: ۲.۵ تا ۴ سانتی متر

پراکنش: این گونه در همه زیستگاه‌ها به جز مناطق بسیار سرد یافت می‌شود. در ایران در منطقه خراسان رضوی و آذربایجان و قشم گزارش شده است.

علائم گزش: درد شدید، گرفتگی عضلات، تهوع، استفراغ و تعریق

۷۵۰ تا ۲ هزار عدد تخم می‌گذارد

۷۵۰ گونه عنکبوت در ایران زندگی می‌کنند

کد خبر 873219
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha