دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

برخی شرکت‌ها با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، از درمان قطعی ریزش موی سر و رویش مجدد موها خبر می‌دهند. آن هم در کوتاه‌مدت.

ریزش مو

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: بازار حوزه زیبایی همیشه پر از تبلیغات دروغین و ادعاهای نادرست و غیرعلمی درباره درمان ریزش مو است. تبلیغاتی که بسیاری از مخاطبان را هیجان‌زده و جیب آنها را خالی می‌کند، اما سرابی بیش نیست و جواب درستی به متقاضیان نمی‌دهد. یکی از این تبلیغات کاذب درباره ریزش مو، رفع کم‌پشتی مو و حل طاسی است.

برخی شرکت‌ها با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، از درمان قطعی ریزش موی سر و رویش مجدد موها خبر می‌دهند. آن هم در کوتاه‌مدت! خیلی از این شرکت‌ها ادعا می‌کنند که محصولات خود را تضمین هم می‌کنند. تضمین‌هایی که مثل تبلیغات‌شان توخالی و دروغین هستند و فقط سودآوری شرکت خود را تضمین می‌کنند. چراکه به گفته محققان، هنوز دارویی قطعی برای رویش مجدد موی سر کشف نشده است.

صداوسیمای ایران هم در خیلی از موارد شبیه کانال‌های ماهواره‌ای عمل می‌کند و با وعده‌های دروغینِ درمان ریزش مو و رویش مجدد مو و درمان‌های یک‌شبه، افکار عمومی را دچار انحراف می‌کند.

بیشتر بخوانید؛

در این گزارش ۱۴ تبلیغ دروغ که از معروف‌ترین دروغ‌ها در خصوص ریزش مو و پرپشت شدن مو هستند را با هم مرور می‌کنیم؛

محلول‌های گیاهی با اثر معجزه‌آسا: ادعاهایی که می‌گویند استفاده از یک محلول گیاهی خاص به‌تنهایی می‌تواند ریزش مو را متوقف کند یا موهای از دست‌رفته را برگرداند، بدون هیچ‌گونه شواهد علمی.

شامپوهای ضد ریزش مو: بسیاری از تبلیغات ادعا می‌کنند که شامپوها می‌توانند ریزش مو را متوقف کنند یا موهای از دست‌رفته را برگردانند. در حالی که شامپوها تنها می‌توانند تمیزی و سلامت سطحی پوست سر را حفظ کنند و کاری برای مشکلات عمقی مو نمی‌توانند انجام دهند.

قرص‌ها و مکمل‌های خوراکی: خیلی از تبلیغات وعده می‌دهند که با مصرف چند ماهه‌ی یک قرص یا مکمل خاص، ریزش مو به طور کامل متوقف می‌شود. بسیاری از این مکمل‌ها هیچ اثر علمی ثابتی در این زمینه ندارند.

ماساژ پوست سر: ادعا می‌شود که ماساژ روزانه پوست سر به تنهایی می‌تواند باعث رویش مجدد موها شود، در حالی که این روش فقط می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند و به تنهایی درمان مؤثری نیست.

روغن‌های گیاهی: برخی تبلیغات به نادرستی ادعا می‌کنند که روغن‌های گیاهی خاص مانند روغن زیتون، نارگیل، یا بادام می‌توانند تمام مشکلات مربوط به ریزش مو را حل کنند.

لوسیون‌های بی‌نام و نشان: برخی از لوسیون‌ها و محصولات مراقبتی با نام‌های ناآشنا و بدون تأییدیه‌های معتبر، وعده درمان ریزش مو را می‌دهند که معمولاً نتایج آنها نادرست است.

دستگاه‌های لیزر خانگی: تبلیغاتی که ادعا می‌کنند دستگاه‌های لیزر کوچک خانگی می‌توانند ریزش مو را به طور کامل درمان کنند اما تأثیر آن‌ها در بهترین حالت، محدود و موقت است.

معجون‌های خانگی: برخی شرکت‌ها به نادرستی ادعا می‌کنند که ماسک‌های مو یا ترکیباتی که در خانه تهیه می‌شوند، می‌توانند ریزش مو را کاملا متوقف کنند. اما این دروغی بیش نیست.

ماینوکسیدیل با درصدهای بالاتر: برخی محصولات ادعا می‌کنند که ماینوکسیدیل با درصد بالاتر، تأثیر بهتری در درمان ریزش مو دارد. در حالی که استفاده از ماینوکسیدیل با درصد بالا بدون تجویز پزشک می‌تواند خطرناک باشد و عوارض جانبی داشته باشد.

قرص‌های گیاهی: برخی شرکت‌ها قرص‌های گیاهی خاص را به ‌عنوان درمانی بدون عوارض جانبی برای ریزش مو معرفی می‌کنند. اما بسیاری از این محصولات به دلیل نداشتن تأییدیه‌های پزشکی معتبر، می‌توانند عوارض داشته باشند.

خون‌درمانی و پلاسمادرمانی: پلاسمادرمانی ممکن است در برخی موارد تأثیرات مثبتی داشته باشد، اما تبلیغاتی که ادعا می‌کنند موها با یک یا دو جلسه پلاسمادرمانی به‌طور کامل رشد می‌کنند و پرپشت می‌شوند، نادرست است.

شانه‌های لیزری با اثربخشی فوری: برخی تبلیغات، شانه‌های لیزری را به‌عنوان راه حلی سریع و قطعی معرفی می‌کنند. در حالی که شواهد علمی در مورد تأثیرگذاری کامل آنها محدود است.

تزریق‌های تقویتی: برخی کلینیک‌ها ادعا می‌کنند که با تزریق موادی به پوست سر، می‌توانند به رشد موها کمک کنند، اما این روش‌ها معمولاً نیازمند بررسی‌های علمی دقیقی هستند و در همه افراد هم به یک اندازه جواب نمی‌دهد.

ادعاهای غیرواقعی در مورد پیوند مو: برخی تبلیغات وعده می‌دهند که پیوند مو بدون هیچ‌گونه عوارض انجام می‌شود. در حالی که هر عمل جراحی از جمله پیوند مو ممکن است عوارض و مشکلات خاص خود را داشته باشد.

هر تبلیغی را باور نکنید

هر تبلیغی که وعده می‌دهد ریزش مو را در مدت‌زمان کوتاه به‌صورت دائمی درمان می‌کند، به احتمال زیاد نادرست است. زیرا درمان‌های مؤثر برای ریزش مو نیاز به زمان و پیگیری دارند.

بهتر است در مواجهه با چنین تبلیغاتی حتماً از پزشکان متخصص کمک و مشورت بگیرید و از مصرف خودسرانه و بدون مشورت محصولات یا روش‌های معرفی‌شده در تبلیغات خودداری کنید و پول خود را هم دور نریزید.

کد خبر 873730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha